Asiņainā atriebība jaunā mērcē. Recenzija par jauno franču trilleri "Atriebība"
Skandalozā un pārsteidzošā franču šausmu kino jaunā zvaigzne liek žanram uzmirdzēt jaunā līmenī.
Vardarbība pret sievietēm ir problemātiska arī kino – tā tiek pieņemta kā tik ikdienišķa scenāriju sastāvdaļa, ka ļoti viegli spēj izkropļot skatītāju uztveri. Īpaši problemātisks ir tā sauktais «izvarošanas – atriebības» apakšžanrs. Lielākoties šīs filmas veido no vīriešu skatupunkta un marginalizē sievietes pārdzīvoto, lai radītu asiņainu, it kā «sievietei varu sniedzošu» stāstu.
Taču beigu beigās rezultāts ir līdzīgs – vīrieša fantāzija par to, «kā būtu, ja būtu». Un tad parādās tāda filma kā «Atriebība» – režisore un scenārija autore ir sieviete, un viņa šo pārizmantoto žanru pārvērš par dažādu stereotipu, pieņēmumu un klišeju lauzēju.
Galvenā varone Džena sākotnēji parādās kā sieviete, par kuru uzreiz radām savu priekšstatu. Viņa ir skaista, valšķīgi ģērbusies, tipiska «Lolita», kura ieradusies pavadīt brīvdienas ar bagāto mīļāko. Mīļākais, protams, ir precējies. Vārdu sakot, Dženas tēls ir apzināti uzbūvēts tā, lai ietilptu visos skatītāja priekšstatos par «tādu sievieti» – viņa apzinās savu seksualitāti, no tās nekautrējas un, jā, diemžēl, tieši tāda, par kuru dažs labs tā vien gribētu teikt: «Pati jau uzprasījās.»
Nekā nebija. Režisore izveido baisu pasauli, kurā Džena caur savu traumu iegūst nebijušu ticību sev, jaunu, teju pārdabisku spēku un dodas atriebties saviem pāridarītājiem. Turklāt šajā filmā ļoti smalki un trāpīgi tiek atveidota arī vīriešu nedrošība par sevi, kas viegli spēj pāraugt agresijā. Un visiem šausmu kino žanra mīļotājiem nebūs jābaidās par to, ka filma ir nekvalitatīva vai garlaicīga – tā arī attaisno uz sevi liktās cerības. Ir gan asinis, gan spriedze, gan fantastiska vizuālā valoda.
Džeku bariņā
Dženai nav nekādu iemeslu justies nedroši – viņa atbraukusi atpūsties ar savu mīļoto Ričardu. Tad, kad viņiem pievienojas Ričarda draugi (ironiskā vīzē – lai dotos medībās), viņa joprojām jūtas pietiekami pasargāta, jo tomēr tur ir arī viņas vīrietis. Un šī maldīgā pasargātības izjūta ir visbaisākā.
Tad, kad viens no Ričarda draugiem, nespējot tikt galā ar savu vilšanos, ka nešķiet Dženai pietiekami pievilcīgs, – viņu izvaro, izrādās, ka šī drošība nudien ir bijusi ilūzija. Otrs Ričarda draugs, lai arī ir šīs vardarbības liecinieks, izvēlas šo faktu ignorēt. Bet pats Ričards vēlas nopirkt Dženas klusēšanu. Kad tas neizdodas, viņš ar draugiem nolemj no šīs «neērtās būtnes» atbrīvoties.
Divkāršā atriebība
Stāsts būs par to, kā sieviete atriebjas saviem pāridarītājiem. Ja filma ir vēl vairāk centrēta ap vīriešiem: kāds varonis vīrietis ies atriebt savu sievieti. Taču Faržā iezīmē to, ka pirmā atriebība ir seksuālās vardarbības akts pret Dženu. Džena nepakaļaujas Ričarda drauga uzmācīgajiem uzmanības apliecinājumiem, kā arī pat diezgan skarbi viņu atraida, tādējādi aizskarot vīrišķo «ego».
Un šis nepiedodamais grēks izprovocē atriebību – šajā gadījumā Dženas izvarošanu. Un pārējie filmas vīrieši šķiet kā simbolisks sabiedrības atainojums – ar vēlmi šo «nepatīkamo incidentu» noklusināt, izlikties, ka tas nav noticis. Un, ja tas vēl neizdodas, – vienkārši atbrīvoties no problēmas. Šajā gadījumā – cietušās sievietes.
Lūk, šausmu filma, kas liek aizdomāties par sociālajām struktūrām un dzimumlomām. Diezgan ideāla kombinācija.
«ATRIEBĪBA»
Revenge
Trilleris, spraiga sižeta filma, Francija, 2017
Režisore: Koralija Faržā
Lomās: Matilda Anna Ingrīda Luca, Kevins Jansens, Vinsents Kolombs u.c.
Kritiķu viedokļi
DEIVIDS RŪNIJS, «HOLLYWOOD REPORTER»: VEIKLI UN VIRTUOZI
****
«Filma ir uzfilmēta ļoti veikli, ar mirgojošām krāsām un daudz virtuozām izsekojošām ainām, ko pavada drosmīgs tehnoskaņu celiņš. Vai šī filma izraisīs parastos strīdus par vardarbību kā atbildi uz izvarošanu kā vienkārši citu ekspluatācijas veidu? Protams. Bet tas, ka šoreiz pie ruļļiem ir sieviete, dod filmai brīvību jebkādiem pārspīlējumiem.»
SKOTS TOBIASS, «VARIETY»: RETA SIEVIETES PERSPEKTĪVA
****
«Faržā šajā žanrā vispirms pienes retu sievietes perspektīvu, bet viņa arī pilnīgi piegādā visu, ko vēlamies redzēt augstas raudzes ekstrēmā franču šausmu kino.»
BRITA HEIZA, «SCREEN CRUSH»: PĀRSTEIDZOŠS KLIŠEJU APVĒRSUMS
*****
«Koralijas Faržā režisoriskā debija nav tikai pārsteidzošs un apvērsts skatījums uz nogurdinošām klišejām; tas ir arī pārliecinoši savīts stāsts par sievietes izdzīvošanu un atdzimšanu ar spēcīgu Matildas Lucas aktierdarbu un brīnišķīgu, saulainu operatordarbu.»