Jaunajam Rīgas teātrim būs pavisam jauni aktieri - un tos izmācīs Hermanis pats
Jaunā Rīgas teātra (JRT) mākslinieciskais vadītājs Alvis Hermanis LTV "Panorāmai" atzina, ka paralēli visām notiekošajām pārmaiņām teātrī drīzumā tiks uzņemts arī jaunu aktieru kurss, kuru vadīs viņš pats.
Jaunais Rīgas teātris pārceļas uz pagaidu telpām
Kasjauns.lv jau vēstīja, ka JRT pēc vienpersoniska Hermaņa lēmuma atvadījās no sešiem populāriem un tautā mīlētiem aktieriem, paturot tos ārštatā vajadzības gadījumam.
Tagad kļuvis zināms, ka JRT rūpējas par trupas papildinājumu teātra "asinsritē", proti, tiks uzņemti jauni cilvēki, kurus kā aktierus savam teātrim arī sagatavos pats Alvis Hermanis. Tas savukārt nozīmē, ka režisors tuvākos gadus lielākoties uzturēsies Rīgā, nevis ārzemēs, kā bija pierasts pēdējos gadus.
Sarunā ar LTV žurnālistu Andreju Volmāru Hermanis atzina, ka tiks gatavots jauno aktieru kurss tieši Jaunā Rīgas teātra vajadzībām. Tas viss - paralēli darba sākšanai jaunajās telpās Tabakas fabrikā, kamēr remonts notiek vecajās JRT telpās Lāčplēša ielā. Pēc rekonstrukcijas Lāčplēša ielā darbosies trīs zāles, kas katru vakaru būs jāpiepilda ar izrādēm. Tieši tāpēc nākamgad Kultūras akadēmijā tiks uzņemts jauno aktieru kurss.
Kasjauns.lv jau vēstīja, ka pats režisors "smagi piedzēries" todien, kad viņam bija jāpasaka ardievas sešiem no JRT aktieriem, no kuriem vairāki strādājuši šajā teātrī daudzus gadus.
No JRT atlaistie seši aktieri
Alvis Hermanis: "Tai dienā, kad man to vajadzēja viņiem pateikt, es ļoti stipri piedzēros. Bez šaubām, tas nav viegli..."
Ar pārcelšanos uz Tabakas fabrikas ēku jauno sezonu 18. augustā atklāja Jaunais Rīgas teātris, un kļuva zināms līdz šim noslēpumā turētais fakts, kuri no līdzšinējiem teātra štata māksliniekiem īsti neiederas Hermaņa redzējumā par savu Jaunā Rīgas teātra trupu un pārformējami ārštatā.
Hermanis, kas nobriedis lielām pārmaiņām teātra vidē, atzīst: „Skaidrs, ka kaut kas jāmaina, un lielā mērā to nosaka aiziešana no vecā teātra telpām. Gatavojamies ļoti produktīvi šos gadus pavadīt šeit, lai, atgriežoties Lāčplēša ielā, mēs būtu jau citā kvalitātē. Pats esmu radikāli samazinājis savas ārzemju aktivitātes, un visa mana enerģija būs veltīta Jaunajam Rīgas teātrim. Tas mani tagad pa īstam iedvesmo. Būs ļoti interesanti.”
Hermanis grib atdzīvināt aktieru tirgu
Sezonas atklāšanā Hermanis drīzāk izskatījās nopietns nekā pacilāts. Viņš uzsvēra, ka katrai teātra trupai ir jābūt pamatkodolam. „Tāds mums arī ir. Ir desmit vadošie aktieri, kas nes repertuāru un arī turpinās to darīt, bet nākamgad mēs gribam uzņemt jaunu aktieru kursu sadarbībā ar Kultūras akadēmiju. Jaunie aktieri tiks integrēti mūsu trupā jau no paša sākuma. Trupai ir jāpaliek. Par to nav šaubu. Šaubas ir par to, ka ir tādas juridiskas nianses, ka Latvijas profesionālajos teātros, ja aktieris ir pieņemts darbā, no viņa it kā vairs nevar tikt vaļā, jo, pēc tiem darba likumiem, ir tā – ja viņš nav dzērājs, tad no viņa nav iespējams tikt vaļā. Tas nav pareizi. Manā profesijā ir tā – ja tu neesi īsti līmenī un ja ar tevi negrib sadarbību, tev vairs nezvana. Telefons klusē...” atzīst Hermanis.
Lēmumu pieņēma vienpersoniski
Viņš uzsver, ka lēmumu pārcelt aktierus ārštatā pieņēmis vienpersoniski. „Ir jāskatās patiesībai acīs. Teātra iekšējā ideoloģija faktiski ir atkarīga no viena cilvēka – no mākslinieciskā vadītāja. Tā ir totāli subjektīva lieta. Atrodamies mākslas teritorijā, un mēs nerīkosim kaut kādu tautas balsošanu vai skatītāju anketēšanu, kādas izrādes viņi vēlas iestudēt, ar kādiem aktieriem,” neslēpj Hermanis.
Uz jautājumu, vai viņam bija viegli aktieriem paziņot, ka viņi turpmāk būs ārštatā, Hermanis atbildēja: „Tai dienā, kad man to vajadzēja viņiem pateikt, es ļoti stipri piedzēros. Bez šaubām, tas nav viegli. Teātris ir tāda lieta... Lai arī gluži ģimene mēs neesam, tomēr tādās racionālās darba attiecībās arī neesam. Tas, kas notiek mēģinājumos, tāpat ir tāda ļoti intīma padarīšana.”
Jaunā Rīgas teātra pārcelšanās uz „Teātra fabrikas” telpām
Jaunā Rīgas teātra pārcelšanās brīdī Lāčplēša ielā 25 valdīja rosība. Tika gan demontēti krēsli, gan pakota teātra iedzīve.