Sabiedrība
2009. gada 19. septembris, 13:39

Latvieši arvien biežāk izvēlas iepirkties Polijā

Jauns.lv

Lielu popularitāti Latvijā iemantojuši iepirkšanās braucieni uz Poliju, jo vājā zlota dēļ preces Polijā kļuvušas par 30% līdz 40% lētākas nekā Latvijā, šodien raksta "Diena".

Agrāk iecienīts Latvijas iedzīvotāju iepirkšanās galamērķis bija Lietuvas Garjūnu tirgus, bet tagad tūrismu firmas pārorientējušās braucieniem uz Poliju. Kādas Rīgas tūrisma kompānijas direktore laikrakstam stāsta, ka kopš oktobra pat plāno palielināt reisu skaitu līdz diviem mēnesī, jo esot sagaidāms, ka cilvēki aktīvi brauks pirkt ziemas apģērbu un Ziemassvētku dāvanas.

Salīdzinot cenas, var secināt, ka Latvijā cenas daudz augstākas nekā Polijā, raksta "Diena". Piemēram, divu kilogramu makaronu iepakojums maksā 90 santīmus, vistas šķiņķi - latu kilogramā, bet 10 kilogrami cukura nopērkami par 4,5 latiem.

Uz Poliju iepirkšanās tūrēs pēdējā laikā aktīvi brauc arī lietuvieši, laikrakstam stāsta Lietuvas "DnB Nord bankas" ekonomikas eksperte Jekaterina Rojaka. Tas, ka cenas Polijā Baltijas valstu iedzīvotājiem šogad kļuvušas tik pievilcīgas, galvenokārt skaidrojams ar vērību zaudējušo zlotu, jo Polijā atšķirībā no Lietuvas un Latvijas valūtas kurss nav fiksēts, tādēļ sekojot norisēm pasaules ekonomikā, zlots vērtību ir ievērojami zaudējis.

Taču kā laikrakstam uzsver Latvijas Bankas (LB) preses sekretārs Mārtiņš Grāvītis, lētais zlots nav vienīgais faktors, kāpēc Polijā viss ir daudz lētāk. Galvenais - kamēr Baltijas valstu ekonomika iepriekšējos gados strauji attīstījās, Polijā attīstība bija vāja un labklājības līmenis neauga tik ļoti. Tas piebremzējis arī cenas, norāda Grāvītis.

Rojaka norāda, ka cenas Polijā zemākas arī tāpēc, ka Polija lielu uzmanību pievērš vietējo ražotāju un lauksaimnieku atbalstam, tādēļ virknei pārtikas produktu tiek piemērots pazemināts 5% pievienotās vērtības nodoklis. Līdz ar to pārtikas pārtikas produkti, kas tiek ražoti Polijā maksā lētāk, un tirgus ir liels, tāpēc arī konkurence ir sīvāka.

Polijas lielveikalu tīkla "Auchan" pārstāvji laikrakstam uzsvēra, ka lielās konkurences dēļ uzcenojums precēm ir zems, un viņi nevar pircējam piedāvāt augstākas cenas, pretējā gadījumā cilvēki no veikala vienkārši aizies.

LETA

Tēmas