Tramvaji un vilcieni Rīgā brauks lēnāk
Vismaz piecu tramvaju maršrutu un 13 vilcienu sliežu posmos ir jāsamazina vagonu braukšanas ātrums, lai rīdzinieki neciestu no transporta radītajiem trokšņiem.
To tuvāko gadu laikā Rīgas dome arī centīsies panākt. Rīgas domē ir izstrādāts saistošo noteikumu projekts jeb rīcības plāns „trokšņa samazināšanai Rīgas aglomerācijā”. Vairākus gadus Vides departamenta uzraudzībā tapa Latvijas galvaspilsētas trokšņu karte un izstrādāti priekšlikumi, kas būtu jādara, lai rīdziniekiem naktsmieru netraucētu civilizācijas radītie trokšņi, piemēram, transporta maģistrālu un rūpniecības uzņēmumu dunoņa.
„Klusuma plāns” izmaksās desmitiem miljonus
Nu darbs ir padarīts un konstatēts, ka tuvāko gadu laikā Rīgas domei būs jātērē vairāki desmiti miljoni latu, lai „dzīvotu klusāk”. Trokšņu barjeras, klusumu radoši stādījumi un citi pasākumi būs jāierīko ne tikai pašvaldības kases līdzekļiem, bet nauda būs jātērē arī rūpniecības uzņēmumiem, akciju sabiedrībai „Latvijas dzelzceļš”, namīpašniekiem un citiem. Pavisam cits jautājums jau ir tas, vai pašvaldības „klusuma plāna” uzstādījumi tiks pildīti.
Rīgas pašvaldības kompetencē ietilpstošo pasākumu realizēšanai nepieciešamais finansējums sastāda 29 672 000 latus. Vietvara līdz 2015. gadam paredzējusi šiem mērķiem tērēt tikai 2 610 000 latus, bet no 2015. līdz 2019. gadam rīdzinieku mieram un miegam iztērēt atlikušos 27 miljonus latus. Jāuzsver, ka daļai no pašvaldības kompetencē ietilpstošajiem pasākumiem īstenošanas izmaksas vēl nemaz nav. Tātad no pašvaldības kases „klusuma plānam” vajadzētu tērēt ievērojami vairāk par 30 miljoniem latu.
Labākajā gadījumā rīdzinieki klusumu un mieru varēs piedzīvot tikai pēc gadiem desmit un tikai tajā gadījumā, ja tiks īstenoti visu šobrīd uz papīra uzrakstītie labie nodomi.
Katram trešajam rīdziniekam – ausu aizbāžņus!
Šie labie nodomi ir cītīgi uzrakstīti un izvērtēti. Ceturtdien, 25. martā tos vētīs Rīgas domes Mājokļu un vides komitejas deputāti. Pašvaldības eportfelī pie šī jautājuma izskatīšanas pievienots vēl nebijis pielikumu blāķis – 82 dokumenti. Šajos dokumentos ir sīki aprakstīts, kas jādara trokšņu līmeņa samazināšanai gan pašvaldībai, gan katras konkrētas mājas īpašniekam.
Runājot ierēdņu valodā, ir konstatēts, ka „Rīgas administratīvajā teritorijā ir izdalīta 21 akustiskā diskomforta zona un 24 municipālās nozīmes akustiskā diskomforta zonas.” Reāli tas nozīmē, ka vismaz 280 000 no aptuveni 720 000 Rīgas iedzīvotājiem naktīs ir jāguļ ar ausu aizbāžņiem.
Ierobežos sliežu klaudzoņu
Lai vismaz daļa rīdzinieku naktīs varētu no ausīm izņemt aizbāžņus līdz 2015. gadam Rīgas dome ieplānojusi samazināt tramvaju un vilcienu ātrumu, kas ar savu klaboņu rada pārāk lielu troksni.
Pasākumu plāns, kas datēts ar 2010. gadu, pēc visa spriežot, ir kāds iepriekšējos gadus pārrakstīts dokuments. Par to var spriest pēc tā, ka tajā ieteikts atsevišķos posmos samazināt 1. un 8. tramvaja maršruta ātrumu, kaut gan „Rīgas satiksme” 1. un 8. tramvaja maršrutu likvidēja pagājušā gada 1. septembrī.
Savukārt uz 2., 4., 5., 6., 9. un 10. tramvaja maršrutiem tas attiecas. Tramvajiem, piemēram, būtu jābrauc rāmāk un lēnāk Uzvaras bulvārī gar Dzelzceļa muzeju un jaunceļamo „Gaismas pilī”. 5. un 9. maršruta tramvajiem ātrums būtu jāsamazina Tilta un Sarkandaugavas ielās, 10. tramvajam – Vienības gatvē. 3. un 6. tramvajam – Brīvības gatvē Juglā, bet 7. un 9. – Maskavas ielā starp Slāvu un Ogres ielām.
Toties vilcienu sastāviem nāktos braukt lēnāk visā galvaspilsētas teritorijā, jo paredzēts to ātrumu ierobežot 13 dažādos posmos, kas sevī ietver praktiski visu pilsētas dzelzceļa tīkla rajonus.