Bedrīšu lāpīšana. Simtiem tūkstošu latu bez garantijas
Sabiedrība

Bedrīšu lāpīšana. Simtiem tūkstošu latu bez garantijas

Jauns.lv

Katru gadu Rīgas pašvaldība ielu bedrīšu remontā iegulda simtiem tūkstošu latu, taču kāda ir atdeve? Nekāds ielāpu garantijas laiks nav noteikts.

Bedrīšu lāpīšana. Simtiem tūkstošu latu bez garant...

Gandrīz katru pavasari autovadītājiem braukšana Rīgas ielās kļūst par sava veida izveicības eksāmenu. Nokūstot sniegam un ledum, daudzviet parādās bedres. Nolauzti auto riteņi vai pārsistas, protams, ir tas sliktākais iznākums, taču ikviens vadītājs labi zina, ka kratīšanās pat bedrēm ir visīstākā mašīnas laušana. Par ko maksājam nodokļus? – daudzi jautā.

Visam nepietiks

Rīgas pašvaldība katru gadu pret bedrītēm dodas cīņā, piešķirot līdzekļus. Šogad bedrīšu remontam paredzēts finansējums 415 480 latu apmērā, kas ir divas reizes mazāk nekā pērn. Domes Satiksmes departaments paziņojis, ka ierobežotā budžeta apstākļos bedrīšu remontu plānots nodrošināt pilsētas maģistrālajās ielās, pa kurām brauks sabiedriskais transports, un uz tiltiem. Savukārt rajonu nozīmes ielās būs iespējams veikt tikai to bedrīšu remontu, kas nepieciešams avārijas situācijas novēršanai, skaidroja Transporta būvju uzturēšanas un būvniecības pārvaldes priekšnieks Andris Binde.

­ Kurš dos garantiju vecam mētelim?

 „Bedrīšu remonts ir īslaicīgs ielāps vecam segumam, kur jebkurā brīdī vecā seguma dēļ var izveidoties jauna bedre. Tāpēc bedrīšu remontam nevar pieprasīt no izpildītāja garantijas periodu, jo izpildītājs nevar nest atbildību par veco segumu. Tas būtu līdzīgi kā prasīt atbildību šuvējam, kurš vecam mētelim uzšuvis ielāpu, garantēt, ka vecajā mētelī nekad neveidosies jauni izdilumi vai caurumi,” kasjauns.lv skaidroja Rīgas domes Satiksmes departamenta komunikācijas speciāliste Ieva Prauliņa. Bedrīšu remontu nākas veikt tām ielām, kurām asfaltbetona segums ir nolietojies un kurām būtu nepieciešams veikt rekonstrukciju jeb visu ielas slāņu pārbūvi vai arī atjaunot visu brauktuves asfaltbetona segumu jeb veikt seguma periodisko atjaunošanu, sacīja departamenta pārstāve.

Īslaicīgs risinājums

Bedrīšu remonts ir īslaicīgs risinājums bojātam segumam, bet, lai uzlabotu brauktuves stāvokli ilgtermiņā, ielām un tiltiem ir svarīgi savlaicīgi veikt seguma periodisko atjaunošanu un rekonstrukciju, atzīst Satiksmes departaments. Diemžēl pašvaldības budžeta līdzekļi nav pietiekami, lai visām Rīgas ielām, kur tas būtu nepieciešams, savlaicīgi veiktu šādus remontdarbus, tāpēc daudzviet nākas novērst avārijas bedres ar bedrīšu remonta palīdzību.

Departaments skaidro, ka bedrīšu remonta tehnoloģijas un kvalitātes prasības ir noteiktas līgumos ar ielu un tiltu uzturēšanas uzņēmumiem. Remonta noturība ir atkarīga gan no ielas kopējā stāvokļa, gan gaisa temperatūras. Piemēram, laika apstākļos, kad vidējā diennakts gaisa temperatūra ir zem +5 grādiem, galvenokārt tiek remontētas avārijas bedrītes ar nepilno tehnoloģiju, un šādos laika apstākļos uzliktie ielāpi kalpo neilgu laiku. Visefektīvāk bedrīšu remontu ir iespējams veikt laika apstākļos, kad vidējā diennakts gaisa temperatūra ir virs +5 grādiem, jo šādos laika apstākļos ir iespējams pielietot remontdarbu tehnoloģijas, kas nodrošina saremontētajai bedrītei ilgāku kalpošanas laiku.

Kurš ko pārbauda?

Ielu un tiltu stāvokli ikdienā apseko gan ielu un tiltu uzturēšanas uzņēmumi, gan Satiksmes departamenta darbinieki, stāsta Ieva Prauliņa. Ielām un tiltiem, kur tiek veikta seguma periodiskā atjaunošana vai rekonstrukcija, kā arī ielām, kur  pazemes komunikāciju remontdarbu veicēji uzklāj pēc remontdarbiem segumu lauzumu vietās, tiek veiktas arī asfaltbetona kvalitātes pārbaudes – tiek ņemti gan bitumena, gan bituminizēto maisījumu paraugi un veikta to pārbaude atbilstoši sertificētās laboratorijās.

Lūdzu, ziņojiet!

Satiksmes departaments aicina iedzīvotājus ziņot par bedrēm Satiksmes vadības centram uz e-pastu: rdsvc@riga.lv.

Informācija par konkrētām bedrēm Rīgas ielās tiks pārbaudīta, un atbilstoši pārbaudes rezultātiem bedres tiks sadalītas trīs kategorijās: bedres, kas apdraud satiksmes drošību, un bedres, kas apgrūtina satiksmi ielās ar sabiedrisko transportu; bedres, kas apgrūtina satiksmi rajona nozīmes ielās; bedres pārējās satiksmei paredzētajās teritorijās.

Bedru remonts notiks atbilstoši to atrašanās vietas nozīmīgumam, to bīstamībai un pieejamajam finansējumam.

Guna Kārkliņa