Latvijā masveidā slēdz interneta veikalus
Sabiedrība

Latvijā masveidā slēdz interneta veikalus

Jauns.lv

Divu gadu laikā Latvijā par trešdaļu sarucis interneta veikalu skaits. Savukārt pircēji par internetā nopirkto preci vairs negrib norēķināties elektroniski, bet gan maksājot „uz rokas”.

Latvijā masveidā slēdz interneta veikalus...

­

Interneta veikalu tīkls pēdējo pāris gadu laikā strauji sarucis. Mainījušies arī pircēju paradumi: viņi vairs nenorēķinās elektroniski par vēl nepiegādātām precēm, bet gan maksā „uz rokas” kurjeram, kas piegādājis lētu ķīniešu produkciju.
Interneta veikalu tīkls pēdējo pāris gadu laikā strauji sarucis. Mainījušies arī pircēju paradumi: viņi vairs nenorēķinās elektroniski par vēl nepiegādātām precēm, bet gan maksā „uz rokas” kurjeram, kas piegādājis lētu ķīniešu produkciju.

„Treknajos gados” Latvija Eiropas Savienības valstu vidū bija līdere interneta veikalu attīstības ziņā. Ja vecajās ES valstīs interneta tirdzniecības apjomi tolaik pieauga par apmēram desmit procentiem gadā, tad Baltijas valstīs – pat par 20% gadā, liecina Krievijas žurnāla „Ekspert” analīze.

Tagad Latvijā ir novērojams viens no visstraujākajiem interneta veikalu kritumiem ES. Ja 2008. gadā Latvijā bija 172 interneta veikali, kuri piedāvāja visdažādākās preces – sākot no tūrisma ceļojumiem un aviobiļetēm un beidzot ar mēbelēm un mākslas priekšmetiem, tad tagad ir palikuši tikai 120. Pie tam daudzi no tiem tikai „veģetē” un nevar lepoties ar lieliem pārdošanas apjomiem.

Interneta veikalu panīkums sākās līdz ar pirmajiem globālās krīzes aizmetņiem – 2008. gada jūlijā. 2008. gadā no tirgus aizgāja arī daudzi riska apdrošinātāji un kredītdevēji, kas arī pamatīgi „iegrieza” interneta veikalu tirgotājiem.

Vienlaikus arī pircēji sākuši rūpīgāk skaitīt naudu un nevēlas maksāt par preci „maisā”. Viņi tagad labprātāk izvēlas norēķināties skaidrā naudā ar kurjeru, kas preci piegādā.

Ja pirms pāris gadiem interneta veikali galvenokārt piedāvāja ekskluzīvas un dārgas preces, tad tagad aizvien vairāk tajos parādās arī lētā ķīniešu produkcija.

Interneta veikla X-net vadītājs Mārtiņš Švāns izdevumam „Ekspert” stāsta: „Valda uzskats, ka interneta veikali ir tipisks spekulatīvs bizness: nopērc – pārdod. Tas tā nav. Lai veiksmīgi strādātu ir nepieciešams labs un izdevīgs piegādātājs, aktīvi jāreklamējas, bet pats galvenais – nopietni jākonkurē ar citiem veikaliem.

Tā mēs arī strādājam kaut kur līdz 2008. gada vidum – cits labāk, cits sliktāk. Bet pēc tam nodārdēja pērkona grāviens – no Latvijas tirgus aizgāja risku pārapdrošinātāji un kredītlīnijas, kas piegādātājus nodrošināja ar preci, aizslēdza. Lai veiktu šo biznesu pat nebija nepieciešams savs kapitāls -= piegādātāji realizācijai ļāva ņemt preci līdz 150 000 eiro vērtībā. Pēkšņi viss vienā momentā beidzās!”

Elmārs Barkāns/Foto: Bulls Press


Tēmas