Negaidīti pārtraukta Tukuma aviokatastrofas izmeklēšana. Vainīgo neesot
Divarpus gadus pēc 2008. gada vasarā Tukumā notikušās traģiskās lidmašīnas katastrofas prokurors pēkšņi atteicies no paša izvirzītajām apsūdzībām.
Tukuma aviokatastrofa
Pēc avārijas 2008. gada 16. augustā lidaparāta vadītājs gāja bojā, un visi septiņi pasažieri, kuru vidū bija vairāki topošie piloti, guva smagus miesas bojājumus. Nenoliedzami, gūto savainojumu dēļ vairumam šo jauniešu mērķi kļūt par lidmašīnas vadītājiem nācās aizmirst uz visiem laikiem. Daudziem aizvien nepieciešama nopietna ārstēšanās.
Kāda no nelaimīgā reisa pasažierēm aizvien ir paralizēta, savukārt viens jaunietis bija spiests doties ārstēties uz Vāciju un uz Ameriku, kur par izkropļotā ķermeņa un sejas restaurēšanu un rehabilitāciju izrakstītie rēķini pārsniedza 100 tūkstošus eiro.
Lai gan uzreiz pēc negadījuma avarējušā lidaparāta īpašnieki publiski paziņoja, ka visi cietušie saņems kompensācijas, tās tomēr avārijas upuriem gājušas secen. Privātfirmas „KD Company” saimnieki aizvien turpina veikt aviācijas pakalpojumus privāto pilotu sagatavošanai un apmācībai, tikai nu jau uzņēmumam ir cits nosaukums – SIA „Airtraining”.
Atgādinām, ka pēc lidmašīnas avārijas atklājās, ka bojāgājušajam pilotam nemaz nebija attiecīgā tipa lidaparāta vadīšanas atļaujas, turklāt neesot bijusi noformēta arī civiltiesiskā apdrošināšana, kas savukārt bija jānokārto lidmašīnas īpašniekam. Tā kā lidaparāta vadītājs gāja bojā, izmeklēšanā par vainīgu tika atzīta aviokompānijas vadība, jo tieši tā bija deleģējusi pilotam veikt nelikumīgo lidojumu.
Pēc vairāk nekā divus gadus ilgas izmeklēšanas, kurā Tukuma rajona virsprokurors Aigars Bicušs izvirzīja apsūdzību „KD Company” par nolaidību, nu prokurors izlēmis atsaukt paša izvirzītās apsūdzības un lietu slēdzis.
Aviokatastrofā cietušajiem prokurors rakstiskā vēstulē skaidro, ka Latvijas likumdošanā netiekot reglamentēts, kam lidaparāta īpašnieks var nodot tiesības pilotēt lidmašīnu ar pasažieriem. Tas varot būt jebkurš cilvēks, kurš apgalvo, ka viņš ir pilots un var lidot.
Taču cietušo advokāti un viņu piesaistītie vadošie Eiropas aviācijas jomas juristi ir sašutuši par prokurora lēmumu lietu slēgt. Viņi apņēmušies lēmumu pārsūdzēt. Lai gan negadījuma upuri vairs necer sagaidīt solītās kompensācijas, viņi ir gatavi tiesāties, jo nevēlas pieļaut, ka nākotnē citi neaizsargāti pasažieri nonāktu līdzīgā situācijā.
„Šo avāriju nedrīkst aizmirst kā nebijušu. Nesodīšana rada likumpārkāpšanu, taču aviācijā diemžēl šādas situācijas mēdz beigties traģiski. Nedrīkst pieļaut, ka kādreiz atkārtotos kas līdzīgs,” kategorisku viedokli pauž cietušie.