Kāpēc vilcienu vada tikai viens mašīnists?
Dzelzceļa pasažieri ievērojuši, ka daudzos vilcienos ir tikai viens pats mašīnists, bez palīga. Vai „Pasažieru vilciens” taupa uz drošības rēķina? Pēdējā laika negadījumi uz dzelzceļa rada satraukumu.
Uzņēmuma preses sekretārs Egons Ālers kasjauns.lv saka: „Visā pasaulē pamazām pāriet uz automātiku, divi mašīnisti ir novecojis piegājiens. Jauno kārtību iekšējā „slengā” saucam par braukšanu vienā personā. Protams, ir cits aprīkojums, cita kontroles sistēma.”
Un ja nu mašīnists aizmieg, zaudē samaņu vai nomirst ar sirdstrieku? Šādiem gadījumiem viņam ir biometriskā aproce, kas dod signālu, un vilcienu automātiski bremzē, skaidro Ālers. „Šī sistēma nosaka modrības pakāpi.”
Mašīnistam ne tikai jāvada vilciens, bet arī jābūt drošam, ka nevienu pasažieri neievērs durvīs. Ir stacijas, kur sliežu ceļš ir ar līkumu, tā, ka pat jāizkāpj no lokomotīves uz perona, lai redzētu pēdējos vagonus. „Šajā un dažos citos gadījumos mašīnista palīga pienākumus pilda konduktoru brigādes vecākais,” mierina Ālers.
Un tomēr — ja nu mašīnists gluži vienkārši sajūk prātā un nolemj doties nāvē, līdzi paķerot simtiem pasažieru? „Pasažieru vilciena” pārstāvis uzsver, ka, sākot maiņu, mašīnistiem veic ārsta pārbaudi, un varot droši garantēt, ka neviens nevadīs vilcienu dzērumā vai ar acīmredzamiem uzvedības traucējumiem. Noteiktā laika periodā vilcienu vadītājiem veic kompleksu medicīnisko pārbaudi, kuras laikā novērtējumu sniedz arī psihologs un psihiatrs.
Pašlaik 50–60% elektrovilcienu un 40–50% dīzeļvilcienu vada tikai mašīnists bez palīga. Pēc 2015. gada būs jaunie elektrovilcieni tikai ar vienu mašīnistu.
Vilcienā, kas otrdienas rītā Ķegumā sadūrās ar baļķvedēju, pēc vecās kārtības bijis mašīnists ar palīgu. Šajā gadījumā avārijā gan vainojams auto tehniskais stāvoklis — pēc šofera vārdiem, uz pārbrauktuves salūzusi pārnesumu kārba.
Vilciena un baļķvedēja sadursme Ķegumā
Māris Puķītis/Foto: LETA