Iecavā stiprina upes krastu un regulēs tās straumi
Novadu ziņas

Iecavā stiprina upes krastu un regulēs tās straumi

Jauns.lv

Iecavā norit Iecavas upes krasta nogāzes stiprināšana, kuras rezultātā tiks novērsta tālāka ceļa gar upes krastu brukšana un regulēta Iecavas straume. Pašlaik autovadītājiem Iecavā jārēķinās ar dažiem ierobežojumiem.

Iecavā stiprina upes krastu un regulēs tās straumi...
Iecavā norit upes krasta stiprināšana un darbi pie tās straumes regulēšanas.
Iecavā norit upes krasta stiprināšana un darbi pie tās straumes regulēšanas.

Iecavā sākusies upes kreisā krasta nogāzes nostiprināšana un Upes ielas brauktuves bojātās daļas atjaunošana, informē Iecavas novada pašvaldība.

Darbu projektā esošās situācijas novērtējumā teikts, ka krasta nostiprinājuma vecā siena, kura veidota no brīvi sakrautiem laukakmeņiem, ir daļēji sabrukusi un izskalota. Sienā ir saauguši koki, kas vēja ietekmē un augot deformē sienu. Ik dienu uz nostiprinājuma konstrukciju iedarbojas ne tikai upes straume, bet arī transporta radītās vibrācijas. Turklāt ceļam nav izveidota lietus ūdens novadīšanas sistēma. Tāpēc krasts iebrucis un tam, kā pagaidu risinājums ir uzliktas norobežojošās barjeras un atstāta satiksme vienā virzienā.

Lai novērstu tālākus ceļa un krasta bojājumus, sertificēts hidrotehnisko būvju inženieris Ģirts Sapals kā efektīvāko risinājumu šajā situācijā ieteica veco laukakmeņu sienu nomainīt ar gabionu (akmens sētu) atbalstsienu un demontētos laukakmeņus izmantot akmeņu krāvumiem nogāzes veidošanai. Gabiona grozi šajā projektā ir 2x1x1 metrus lielas drāšu kastes, kas piepildāmas ar šķeltiem laukakmeņiem. Zem gabionu apakšējās kārtas paredzēts izvietot smiltis ģeotekstila maisos, lai sienai nodrošinātu nepieciešamo slīpumu. Gabionus paredzēts sakraut piecās kārtās un sasaistīt vienu ar otru, kā arī piesaistīt krastam ar ģeorežģa palīdzību, lai veidotu monolītu būvi. Ap aizsargsienu paredzēti laukakmeņu krāvumi, lai papildus nostiprinātu sienu un veidotu lēzenu nogāzi.

Paredzēta arī straumes virziena regulēšana, lai mazinātos ūdens plūsmas iedarbība uz upes kreiso krastu, tādēļ vecais betona dambis ir jau nojaukts. Pēc projektētāja Aivara Dukuļa stāstītā, vecā betona dambja vietā tiks izveidots laukakmeņu krāvuma šķērslis, kas saglabās vecā dambja augstuma atzīmes, bet ļaus straumei plūst tuvāk labajam krastam.

Būvdarbu laikā ir pazemināts ūdens līmenis, lai atvieglotu aizsargsienas izveidošanu, bet vēlāk tiks atjaunota līdzšinējā upes gultne. Rekonstrukcijas gaitā plānots saglabāt upes krāces, kas ir slavenas ar ikgadējo Latvijas čempionātu ūdenstūrismā, jo pēc sarežģītības pakāpes palu laikā šis posms pieskaitāms pie III kategorijas krācēm.

Darbus plānots veikt divās daļās: pirmajā kārtā nostiprinās krastu un regulēs upes straumi, kā arī apzaļumos brīvo teritoriju; otrajā kārtā notiks Upes ielas sabojātās brauktuves daļas atjaunošana, nomales nostiprināšana un drošības barjeru uzstādīšana gar rekonstruējamās daļas krastu.

Ap būvlaukumu ir izveidots pagaidu apvedceļš, pa kuru kustība nav atļauta vienlaicīgi abos virzienos. Pa pagaidu ceļu aizliegts pārvietoties smagajām automašīnām un transporta līdzekļiem ar pilnu masu virs 1,5 tonnām, šim transportam jāseko apbraukšanas ceļa zīmēm.

Būvniecības darbus veic SIA „Novators 1”, ar kuru pašvaldība līgumu par Ls 43 795,54 (bez PVN) noslēgusi jau septembrī, un to beigu termiņš ir 2012. gada 1. augusts. Lai gan darbus ziemā bija paredzēts uz četriem mēnešiem pārtraukt, pateicoties siltajiem laika apstākļiem, ir jau iesākta pirmās gabionu kārtas izbūve, kuru bija plānots veikt tikai aprīlī.

Kasjauns.lv/Foto: Ilze Arāja/

www.poga.lv