Sabiedrība

Vecāki, kuru bērni beidz bērnudārzu, saņems rakstisku vērtējumu par bērna sekmēm

Jauns.lv

Šopavasar pirmo reizi vecāki, kuru bērni beidz bērnudārzu, saņems rakstisku vērtējumu par bērna sasniegumiem - zināšanām, prasmēm un attieksmēm, informēja Valsts izglītības satura centra (VISC) sabiedrisko attiecību speciāliste Kristīne Ilgaža.

Vecāki, kuru bērni beidz bērnudārzu, saņems raksti...

To paredz noteikumi par valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām, kas nosaka pirmsskolas izglītības apguves vērtēšanas kārtību.

VISC sadarbībā ar pirmsskolas izglītības speciālistiem ir sagatavojis metodiskos ieteikumus, kas paredzēti pirmsskolas skolotājiem un arī bērnu vecākiem, lai iepazīstinātu ar dažādām bērnu sasniegumu un pedagoģiskā procesa vērtēšanas iespējām pirmsskolas izglītībā. Tie ir pieejami VISC mājaslapā "www.visc.gov.lv".

Tajā sniegti ieteikumi un piemēri, kā atbilstoši veikt bērnu sasniegumu vērtēšanu un veidot vērtējuma pierakstu. Taču visiem piemēriem ir ieteikuma raksturs un pirmsskolas skolotāji var piedāvāt vērtējumu arī brīvā formātā.

VISC ir izstrādājis kritērijus pēc kuriem pirmsskolas skolotāji var novērtēt bērnu sasniegumus. Tiks vērtēts vai bērns prot pastāstīt par sevi un ģimeni, prot pateikties, vajadzības gadījumā prot palūgt pieaugušajiem palīdzību, vai māk sadarboties ar citiem bērniem, vai izsaka savu attieksmi pret notiekošo, prot novērtēt savu un citu rīcību, izturas ar cieņu pret citiem cilvēkiem, pabeidz iesākto darbu līdz galam, sakārto savu darba vietu, prot apģērbties pareizā secībā, prot lietot galda piederumus u.c.

Rīgas 13.pirmsskolas izglītības iestādes "Ābecītis" vadītāja Antra Vilcāne stāsta, ka rakstisku vērtējumu audzinātājas bērnudārzu beidzējiem rakstījušas jau padomju laikos un tagad notiek atgriešanās pie kādreiz darītā.

Vadītāja domā, ka bez rakstiska novērtējuma pilnībā varētu arī iztikt, jo skolotājas par bērna sasniegumiem vecākus informē regulāri. "Es īsti neredzu pielietojumu šim novērtējumam, jo tas būs tikai vecāku lietošanai un nebūs jāiesniedz, ejot uz sākumskolu," sacīja Vilcāne.

Viņa uzskata, ka rakstīt vispārīgas frāzes nebūtu lietderīgi vecākiem, savukārt, ja uzrakstīsim ļoti individuālu bērna sasniegumu raksturojumu, pieļauju, ka varam sagādāt sev nepatikšanas. Diemžēl ne visi vecāki spēj objektīvi novērtēt sava bērna attīstību un ļaunākajā gadījumā mūs var iesūdzēt pat tiesā, vērtēšanas riskus norādīja Vilcāne.

"Šonedēļ pedagoģiskajā sēdē diskutējām par vērtēšanu un vēl konsultēsimies kā rakstīsim vērtējumu, lai nerastos konfliktsituācijas ar vecākiem un droši vien izvērtēsim kāda vērtējuma forma būs piemērota konkrētajai ģimenei," stāstīja "Ābecīša" vadītāja.

Tomēr viņa atzina, ka šāda vērtējuma tabula var būt lietderīga gadījumā, ja skolotājs saslimst, tad kolēģim ir priekšstats par katra bērna attīstību, iemaņām, prasmēm.

Ogres pirmsskolas izglītības iestādes "Riekstiņš" vadītāja Vita Kravale stāstīja, ka savu 13 sešgadnieku vērtēšanā izmantos VISC izstrādātos kritērijus. Viņa atzina, ka dažus vajadzētu papildināt, taču piedāvātā forma esot laba. Līdz šim skolotājas mācību gada beigās bērnu sasniegumus pārbaudījušas ar dažādiem darbiņiem un individuāli informējušas vecākus par katra bērna spējām, kam vasarā būtu jāpievērš lielāka uzmanība.

"Pašlaik katram bērnam ir individuālās novērošanas kartes, kurās skolotājas atzīmē, ko bērns var izdarīt, bet kas viņam sagādā grūtības un rūpīgi seko līdzi vai ir vērojama bērna attīstība, vai nē. Skolotājas ar vecākiem regulāri mutiski pārrunā jautājumus par bērnu attīstību," sacīja Kravale.

LETA

Tēmas