„Statoil” un „Narvesen” apvaino tautas pārbarošanā
Sabiedrības veselības institūts brīdina: „Narvesen” un „Statoil” veicina Latvijas sabiedrības aptaukošanos! Paši mazumtirdzniecības tīkli gan šādu apvainojumu noliedz.
Sabiedrības veselības institūta vadītājs Vilnis Baltiņš paziņojis, ka Latvijas degvielas mazumtirdzniecības līderis „Statoil” un sīktirdzniecības vadošais uzņēmums „Narvesen” veicina savu klientu aptaukošanos un negatīvi iespaido viņu veselību.
Neveselīgā piepārdošana
„Neatkarīgi no tā, gribat jūs to, vai nē, bet, iegriežoties jebkurā „Statoil” benzīntankā un „Narvessen” kioskā lai norēķinātos par degvielu vai iegādātos aktuālo lasāmvielu, jūs praktiski vienmēr saņemsiet piedāvājumu nopirkt kādu kārumu vai uzkodu,” savu apgalvojumu pamato Baltiņš.
Šādu tirdzniecības veidu sauc par piepārdošanu un tas ir ļoti ienesīgs. Kā klasisku šīs metodes līderi un paraugu var minēt visiem labi zināmo uzņēmumu „McDonald’s”. Metodes panākumi ir skaidrojami ar to, ka ir diezgan vienkārši pavairot ieņēmumus no cilvēka, kurš jau ir atvēris maciņu, lai veiktu kādu pirkumu, stāsta Vilnis Baltiņš un piebilst: „Ja cilvēks ir nolēmis veikli iestiprināties, kā tas ir gadījumā ar „McDonald’u”, tad tā ir viena lieta, taču, ja cilvēka nolūks ir tikai degvielas uzpilde vai kādas lasāmvielas iegāde, tad šāds piedāvājums nav nekas labs.”
Bieži vien cilvēks, smaidīga pārdevēja mudināts, piekrīt izdarīt pilnīgi nevajadzīgas pārtikas iegādi, jo kāpēc gan ne, tas taču ir tīrais nieks, tas ir tik izdevīgi un no tā jau nekas slikts nenotiks. Patiesībā viss ir daudz savādāk, un ilgākā laika posmā šie piedāvājumi vienmēr izvēršas par nopietnu problēmu, aizrāda Baltiņš.
Katru gadu – lieki divi, četri kilogrami
Ja izmantosiet lielisko iespēju kaut vai reizi nedēļā un bez vajadzības iegādāties piedāvāto karstmaizi vai šokolādīti, tad gada laikā varat pieņemties svarā par diviem līdz četriem kilogramiem, savas bažas skaidro Vilnis Baltiņš un turpina: „Nelielā šokolādītē vai vidēja izmēra karstmaizē ir aptuveni 250 kcal. Ja gada laikā reizi nedēļā piekrītat labajam piedāvājumam, 250 kcal jāreizina ar 54 nedēļām un rezultātā gada laikā iegūstat 13 500 nevajadzīgas kcal. Lai izveidotos viens kilograms liekā svara, jāuzņem 6000 - 7000 lieku kcal. Tātad gada laikā uzņemtās 13 500 kcal ir aptuveni divi kilogrami liekā svara. Ja šādu piedāvājumu pieņemsiet nevis vienu, bet divas reizes nedēļā un vienā piegājienā piekritīsiet iegādāties vairāk nekā vienu uzkodu, tad jārēķinās ar vēl lielākām problēmām, nekā augstāk minētajā aprēķinā, izrēķinājis Sabiedrības veselības institūta vadītājs.
„Kopumā nekas nav iebilstams pret to, ka nepieciešamības gadījumā ir iespējams ērti un veikli iestiprināties. Bez tam jāatzīst, ka apkalpošana un serviss šajos uzņēmums tiešām ir augstā līmenī. Tāpat ir skaidrs, ka tirgotājiem ir jātirgo un jāsaņem sava komisija, taču cilvēkiem, kurus uztrauc veselība, ir jābūt ļoti uzmanīgiem un ikreiz, dzirdot kādu izdevīgu piedāvājumu, jāpārjautā sev, vai man tas tiešām ir nepieciešams, un kādas būs sekas tam, ja izmantošu šo iespēju,” brīdina Vilnis Baltiņš.
Lai cilvēkiem labāk izskaidrotu šo problēmu, Sabiedrības veselības institūts animācijas seriāla ietvaros ir izveidojis filmiņu, veltītu konkrētajai tēmai
„Statoil”: „Veselīgs dzīvesveids ir klienta izvēle”
Kasjauns.lv vēlējās noskaidrot, ko par šiem Sabiedrības veselības institūta vadītāja izteikumiem domā paši apvainotie uzņēmumi.
„Latvija Statoil” komunikācijas vadītājs Artūrs Eglītis saka: „Nevaram piekrist apgalvojumam, ka uzņēmums, kura mazumtirdzniecības tirgus daļa ēdienu un dzērienu kategorijā veido vien 2-3% no tirgus, ir lielākais drauds patērētāju veselības problēmām.
„Latvija Statoil” ir pārliecināts, ka veselīgu dzīvesveidu vai zemas kaloritātes produktus nevar uzspiest, jo veselīgs dzīvesveids ir klienta izvēle. Savukārt mazumtirgotāja uzdevums ir nodrošināt izvēles iespējas un produktu dažādību.
Domājot par veselīgu dzīvesveidu, „Latvija Statoil” par savu uzdevumu uzskata produktu sortimenta dažādošanu un ievieš arvien vairāk zemas kaloritātes produktus savā piedāvājumā. Jau tagad ikvienam tradicionālo uzkodu vietā ir iespējams izvēlēties svaigus burkānus, kā arī, piemēram, sātīgas un veselīgākas zupas ar zemu kaloriju daudzumu. Vēl šī gada sākumā īstenojām mārketinga kampaņu, aicinot iegādāties tieši „Statoil” sortimentā esošās zupas, liekot uzsvaru uz tajās esošo zemāku kaloriju devu.
„Narvesen”: „Mūsu klienti ir gudri un izglītoti”
Apvainojumiem tautas pārbarošanā nepiekrīt arī uzņēmums „Narvesen Baltija”. Tā komunikācijas departamenta direktors Andis Aleksandrovs teic: „„Narvesen” noteikti nav Latvijas sabiedrības veselības grāvējs!
„Narvesen” piedāvātais sortiments ir ļoti daudzveidīgs. Sākot no preses, tai skaitā dzīves stila un veselības žurnāliem, saldumiem, ātrām uzkodām, svaigi spiestām sulām, saldējuma no īsta piena kā arī servisa preces, dāvanu kartes, pasākumu biļetes. Katram šim produktam var piešķirt veselīguma vai neveselīguma birku. „Narvesen” piedāvā izvēles iespējas un esam pārliecināti, ka viss ko mēs piedāvājam ir kvalitatīvs.
Mūsu klienti ir gudri un izglītoti. Mēs visi esam atšķirīgi, vieni uzturā nelieto gaļu, citi nelieto miltu izstrādājumus, savukārt ir kas lieto alkoholu un cigaretes. Vai tāpēc mēs vainojam valsti, ka mūsu valstī drīkst iegādāties degvīnu? Par veselīgumu, katram ir pašam jāaizdara izvēle.
Ja runa ir par piepārdošanu, tad daudziem mūsu sabiedrībā tas ir jaunums, taču tas ir normāli, ja veikalā un citās apkalpojošās vietās klientam, pircējam tiek piedāvāts kas vairāk. Mēs esam pārdevēji, loģiski, ka mēs veicam pārdošanu un klientam vienmēr ir iespēja izvēlēties.”
Sabiedrības veselības institūts brīdina par liekajām kalorijām