Sabiedrība

Saeimā turpinās lemt par priekšvēlēšanu aģitācijas aizliegšanu televīzijā

Jauns.lv

Saeimas Valsts pārvaldes un pašvaldības komisija trešdien turpinās lemt par priekšvēlēšanu aģitācijas aizliegšanu televīzijā, ko paredz ierakstīt jaunajā Priekšvēlēšanu aģitācijas likumā, pastāstīja komisijas vadītājs Sergejs Dolgopolovs ("Saskaņas centrs").

Saeimā turpinās lemt par priekšvēlēšanu aģitācijas...

Tas ir viens no strīdīgākajiem jautājumiem topošajā likumā, jo paredz aizliegt priekšvēlēšanu aģitāciju televīzijās, bet šis aizliegums neattiektos uz radio ēteru. Arī koalīcija konceptuāli paudusi atbalstu politisko partiju apmaksāto reklāmas rullīšu aizliegšanai televīzijā, bet attiecībā uz radio reklāmām šādi ierobežojumi nav plānoti.

Dolgopolovs norādīja, ka ir dažādi viedokļi par to, vai ieviest aģitācijas aizliegumu televīzijā, kā arī to, vai šo normu nevajadzētu attiecināt arī uz radio un citiem medijiem. Deputāts atzina, ka viņš nesaskata loģiku reklāmu aizliegt televīzijās, bet neaizliegt radio, un pieņemamāka būtu iepriekš izskatītā versija 30 dienu pirms vēlēšanām partiju aģitāciju aizliegt gan televīzijā, gan radio.

"Kāpēc aizliegt tikai televīzijās? Man par to nav izpratnes, jo es uzskatu, ka tie [televīzija un radio] ir dažādi priekšvēlēšanu aģitācijas instrumenti un to izvēle ir partijas rokās. Ja kaut kas ir ierobežots, tad ierobežojumam ir jābūt vienādam visiem. Iznāk tā, ka tiek ierobežotas cilvēku informētības iespējas un partiju rīcības brīvība," klāstīja Dolgopolovs.

Pēc viņa domām, galvenajam aģitāciju ierobežojošajam instrumentam vajadzētu būt vēlēšanu tēriņu griestu samazināšanai.

Jau vēstīts, ka Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome (NEPLP) Saeimas komisijai nosūtījusi viedokli, ka politisko partiju apmaksātie reklāmas rullīši priekšvēlēšanu laikā ir jāaizliedz tikai televīzijās, taču radio un citos medijos šīs reklāmas būtu atļaujamas.

Iepriekš plaši tika apspriests variants par politisko partiju apmaksāto reklāmu aizliegšanu sabiedriskajos medijos – Latvijas Televīzijā un Latvijas Radio, kam mediji pretojās, ja nav kompensējošā mehānisma par negūtiem ienākumiem. Savukārt deputāti bija iecerējuši izmaiņas, pretī prasot divtik lielu bezmaksas raidlaiku – 40 minūtes.

Padome tagad izlēmusi, ka no apmaksātas priekšvēlēšanu aģitācijas jāatsakās tikai televīzijas programmās.

"Informācija, kas izplatīta televīzijā, emocionāli vairāk ietekmē auditoriju, nekā radio vai avīzē izplatītā informācija," paskaidrojis NEPLP priekšsēdētājs Ainārs Dimants.

Tādēļ padomes priekšlikums par bezmaksas aģitācijas raidlaiku ir saglabāt esošo apmēru – 20 minūtes, to sadalot proporcionāli, ņemot vērā partiju sasniegto pēdējās vēlēšanās. Šo raidlaiku partijas var sadalīt daļās, izmantojot to reklāmas raidlaikā un reklāmas formā.

BNS