Latvijā pirmajai zirgu tramvaja līnijai Baldonē būs piemineklis
Tāds vagoniņš kursēja Latvijas pirmajā tramvaja līnijā – starp Baldoni un Ikšķili. 20. gadsimta 30. gadi.
Novadu ziņas

Latvijā pirmajai zirgu tramvaja līnijai Baldonē būs piemineklis

Jauns.lv

Reti kurš vairs atceras, ka Latvijas teritorijā pirmā zirgu tramvaja līnija tika ierīkota starp Baldoni un Ikšķili. Tagad par to liecinās rekonstruētas senais tramvaja vagons, kas atradīsies Baldonē pie Baltās pils. Tiesa gan tas nebūs tāds, kas kursēja 19. gadsimta beigās, bet no 20. gadsimta trīsdesmitajiem gadiem.

Latvijā pirmajai zirgu tramvaja līnijai Baldonē bū...

Tiesa gan par klasisku tramvaja līniju to īsti uzskatīt nevar. Zirgu tramvajs izmantoja šaursliežu dzelzceļa sliedes, bet pāri Daugavai pasažieri tika ar pārceltuves palīdzību. 1863. gadā tika atklāta tramvaja līnija starp Baldones kūrortu Daugavas kreisajā krastā un Ikšķiles dzelzceļa staciju Daugavas labajā krastā, lai kūrortniekiem būtu ērti aizkļūt līdz izslavētajai Baldones dziednīcai.

Ikšķiles dzelzceļa stacija sākusi darbu 1863. gadā un neilgi pēc tam izbūvēts tramvajs satiksmei ar Baldones kūrortu. No 1863. līdz 1915. gadam starp Baldoni un Ikšķili kursējis diližanss, bet tramvaja satiksmei izmantota šaursliežu dzelzceļa līnija, pasažieri un kūrviesi pāri Daugavai tika ar pārceltuvi. Zirgu tramvajs (saukts par „trulīti”) starp Baldoni un Ikšķili kursējis līdz 1920. gadam. 1941. gadā pēc vācu okupācijas sliedes tika nojauktas.

Pērn Baldonē nolēma īstenot unikālu projektu – pļavā pie Baltās pils uzstādīt autentiska izmēra no koka darinātu Ulmaņlaika zirgu tramvaju, kāds tur kursēja pagājušā gadsimta divdesmitajos un trīsdesmitajos gados.

Ieceres autors, pedagogs Arnolds Ziemelis skaidroja, ka tramvaja būvniecība nav apstājusies, taču tā izveide ir brīvprātīgs darbs, tāpēc viss nenorit tik ātri, kā sākotnēji bijis ieplānots. „Pārsvarā strādājam sestdienās un svētdienās. Pašlaik veidojam trūkstošās detaļas un taisām tramvaja rūtainos lodziņus. Kokmateriālus esam gan savākuši paši, gan tos mums ir saziedojuši,” saka Ziemelis.

 

Tramvaja koka modeli plānots izveidot autentisku zirgu tramvajam, kāds Baldones ielās kursējis pirmajos Ulmaņlaikos.
Tramvaja koka modeli plānots izveidot autentisku zirgu tramvajam, kāds Baldones ielās kursējis pirmajos Ulmaņlaikos.

Lai ieceri izdotos realizēt pēc iespējas ātrāk, bijušajam Baldones vidusskolas skolotājam Ziemelim talkā nākuši arī skolēni no Zālītes speciālās internātpamatskolas, kuri apgūst galdnieka palīga amatu. Savukārt Vecumnieku novada kūdras pārstrādes un ieguves uzņēmums „Misas kūdra” par simbolisku samaksu piekritis izlīdzēt ar sliedēm, uz kā plānots novietot tramvaju. Sadarbības partneri solījuši izlīdzēt arī ar metāla riteņiem, raksta portāls aprinkis.lv.

Lai gan materiāli jau daļēji sagādāti, pārējo iegādei nepieciešami vairāki simti latu. Finansiāls atbalsts lūgts arī Kultūrkapitāla fondam. Pašlaik naudas pietrūkst sliedēm, kas varētu izmaksāt līdz 400 latiem, kā arī skārda jumta segumam un gultnīšiem. Tomēr Ziemelis cer, ka kopīgiem spēkiem tramvaju izdosies pabeigt un neatkarīgi no apstākļiem pavasarī tas tiks uzstādīts iepretim Baldones sanatorijai.

Ulmaņlaika tramvaja modelis tiks veidots autentiskā lielumā – četrus metrus garš, metru un 80 centimetrus plats un divus metrus, 20 centimetrus augts. Tolaik tramvajā varējuši sakāpt 12 cilvēki. Ziemelis atklāj, ka tas tiks novietots uz sliedēm un būs kustināms uz priekšu un atpakaļ.

Kasjauns.lv/Foto: aprinkis,lv, zudusilatvija.lv

Tēmas