112

Ārkārtas situācijā 71% Latvijas iedzīvotāju zvanītu uz 112

Jauns.lv

Ārkārtas situācijā, kad nepieciešama ugunsdzēsēju, glābēju, mediķu vai policistu palīdzība, 71% Latvijas iedzīvotāju zvanītu uz Eiropas vienoto ārkārtējo notikumu tālruni 112, liecina jaunākais Eiropas Komisijas socioloģisko pētījumu centra "Eurobarometer" pētījums.

Ārkārtas situācijā 71% Latvijas iedzīvotāju zvanīt...

37% Latvijas iedzīvotāju zvanītu uz citiem nacionālajiem glābšanas dienestu numuriem, piemēram, 113 vai 110, 14% zvanītu uz vēl citiem numuriem, bet 5% iedzīvotāju nezina, kur zvanīt ārkārtas situācijā.

Kā aģentūru LETA informēja Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta (VUGD) preses pārstāve Viktorija Šembele, Eiropā vidēji tikai 51% iedzīvotāju ārkārtas situācijā zvanītu uz 112.

Pētījuma dati liecina, ka gada laikā ir samazinājies to Latvijas iedzīvotāju skaits, kuri nezina, uz kādu numuru zvanīt ārkārtas situācijās, bez tam ievērojami ir pieaugusi operatīvo dienestu individuālo tālruņa numuru atpazīstamība.

Kā skaidroja Šembele, augsta 112 numura atpazīstamība savā valstī nenozīmē, ka 112 tiek identificēts arī kā numurs, uz kuru var zvanīt, ja nepieciešama operatīvo dienestu palīdzība visā Eiropas Savienībā (ES). Tikai 27% visu ES dalībvalstu iedzīvotāju identificē 112 kā tālruņa numuru, uz kuru zvanot, var izsaukt glābējus katrā no ES valstīm.

Latvijā gada laikā par 7% pieaudzis to iedzīvotāju skaits, kuri zina, ka 112 darbojas visā ES. Šāds pieaugums ir viens no straujākajiem ES. Kopumā jau 28% iedzīvotāju zina, ka jebkurā ES valstī nepieciešamības gadījumā ir jāzvana uz 112.

ES tikai 28% no visiem aptaujātajiem ir atzinuši, ka pēdējo 12 mēnešu laikā viņi ir redzējuši vai dzirdējuši informāciju par 112, savukārt 69% no visiem respondentiem šādu informāciju nav ieguvuši. Latvijā 46% no visiem respondentiem atzinuši, ka pēdējo 12 mēnešu laikā ir redzējuši vai dzirdējuši informāciju par 112, kas ir septītais augstākais rezultāts no visām ES dalībvalstīm.

No visiem Latvijā aptaujātajiem 70% informāciju par 112 ir redzējuši vai dzirdējuši televīzijā, 32% - internetā, 66% - izvietotu publiskā vietā vai uz objektiem, piemēram, ugunsdzēsības mašīnām, 22% - radio, 17% - laikrakstos, savukārt 23% respondentu 112 ir pieminējuši sarunās ar ģimenes locekļiem, draugiem un kolēģiem.

Nepieciešamība visā Eiropā ieviest vienotu ārkārtējo notikumu tālruni tika apspriesta jau 20.gadsimta astoņdesmitajos gados. Eiropas Kopienas padomes 1991.gada 29.jūlijā pieņemtais lēmums "Par Eiropas Vienotā ārkārtējo notikumu tālruņa numura 112 ieviešanu" ES dalībvalstīm uzdeva nodrošināt šī numura darbību.

Kopš 1997.gada novembra Latvijā visus operatīvos dienestus var izsaukt, zvanot uz tālruni 112. 2011.gada 1.februārī Latvijā tika pabeigta 112 sakaru punktu restrukturizācija, un patlaban Latvijā darbojas pieci reģionālie sakaru punkti. 112 darbību Latvijā nodrošina VUGD.

VUGD atgādina, ka cilvēkiem, zvanot uz tālruni 112, vispirms jānosauc precīza notikuma vieta, kur nepieciešama palīdzība, īpaši svarīgi ir nosaukt pilsētu, novadu vai pagastu, lai nerastos pārpratumi, piemēram, meklējot notikuma vietu citā pilsētā. Par to, kas noticis un vai ir cietušie, dispečere uzzina tieši no zvanītāja, tādēļ, jo precīzāka būs informācija, jo ātrāk operatīvie dienesti steigsies uz notikuma vietu.

LETA

Tēmas