Finanšu ministrs: Rīgas ambiciozie tēriņi liedz paaugstināt algas visā valstī
Finanšu ministrs Andris Vilks uzsver, ka visādas iedzīvotāju kompensē ne tikai rīdzinieki, bet visi valsts iedzīvotāji.
Viedokļi

Finanšu ministrs: Rīgas ambiciozie tēriņi liedz paaugstināt algas visā valstī

Jauns.lv

"Rīgas ambīcijas uz tērēšanu ir ļoti lielas un atņem naudu, ko varētu ieguldīt algu paaugstināšanā visas valsts mērogā. Kaut vai trolejbusu iepirkums, kas veikts Rīgā, parādīsies valsts kopējā korekciju deficītā," intervijā laikrakstam "Diena" uzsver finanšu ministrs Andris Vilks (V).

Finanšu ministrs: Rīgas ambiciozie tēriņi liedz pa...

Finanšu ministrs atzīmē, ka attiecībā uz tērēšanu problēmas rada ne jau pamatbudžets, bet ne pārāk efektīva valsts uzņēmumu darbība, piemēram, "airBaltic" un vēl citi uzņēmumi, kas radījuši mīnusus, kā arī veiktā banku restrukturizācija, piedevām problemātiskais faktors esot arī pašvaldību budžets.

"Ir jau labi nodrošināt kādam bezmaksas transportu, tomēr jāņem vērā, ka to kompensē ne jau citi Rīgas nodokļu maksātāji, bet visa valsts," saka Vilks.

Viņš norāda, ka nevaram atļauties budžetā cita veida tēriņus, no kuriem ieguvēji būtu visi Latvijas iedzīvotāji, to vidū rīdzinieki, jo arī rīdziniekiem interesē lielākas algas un mazāks iedzīvotāju ienākuma nodoklis (IIN).

Pēc ministra domām, nedrīkstētu būt tā, ka "Rīgas satiksme" dzīvo lielos mīnusos, bet sadarbībā ar pašvaldību tiek piedāvāta neadekvāta politika.

"Tas, uz cik lieliem procentiem Rīga savulaik aizņēmās naudu, lai būvētu daudzdzīvokļu mājas, bija absurds. Tas labi izskatās vienīgi lozungos, bet par to maksā visa Latvija un jau sen," piebilst Vilks.

Ministrs arī atklāj, ka līdzīgas problēmas ar saimniekošanu novērojamas arī citās pašvaldībās un tieši ar pašvaldību populismu saistītos mīnusus ir visgrūtāk prognozēt, kas arī esot Latvijas budžeta vislielākā problēma.

Jau ziņots, ka "Rīgas satiksme" ir paziņojusi trolejbusu iepirkuma procedūras uzvarētāju - "Škoda Electric", kas piedāvā trolejbusu "Škoda 27 TR Solaris" piegādi. Iepirkuma procedūras rezultātā tika noteikta maksimāli pieļaujamā iepirkuma summa 131,8 miljoni eiro (aptuveni 92,63 miljoni latu) par vismaz 125 trolejbusu iegādi, vienlaikus paredzot, ka par šo summu tiks pieprasīti papildus 38 trolejbusi.

Iemesls, kāpēc viena jauna trolejbusa izmaksas ir gandrīz divreiz lielākas nekā pirms četriem gadiem, esot transportlīdzekļu specifikācija, aģentūrai LETA iepriekš skaidroja pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" preses sekretārs Viktors Zaķis.

Uzņēmuma pārstāvis atzina, ka viens 12 metrus garš "Škoda" trolejbuss iepriekšējā iepirkumā 2009.gadā maksāja 490 000 eiro (344 000 latu), kas ir gandrīz divreiz mazāk nekā šā gada piedāvājumā - viena trolejbusa iegāde izmaksās vairāk nekā 808 000 eiro (568 000 latu).

""Rīgas satiksmes" trolejbusu iepirkumā cenu nosaka tas, ka visi trolejbusi ir 18 metrus garie, kas visiem ražotājiem ir aptuveni par 50% dārgāki nekā 12 metrus garie. Šobrīd maksimāli iespējamo iepirkuma cenu trolejbusiem veido trolejbusu bāzes modelis, kā arī papildu aprīkojums, kas paredzēts tehniskajā specifikācijā, - visi Rīgas trolejbusi tiks aprīkoti ar dīzeļģeneratoriem, kondicionēšanas iekārtām, pielāgotu sistēmu elektroniskās norēķinu sistēmas vajadzībām, monitoriem, video novērošanu, pasažieru skaitīšanu, apkopei nepieciešamām rezerves daļām 150 000 kilometru nobraukumam, kas ir vairāk nekā 2 gadu nobraukums, utt.," skaidro "Rīgas satiksme".

LETA/Foto: Edijs Pālens/LETA