Izglītības un zinātnes ministrija ietekmējot mediju saturu
Izglītības ministrija neko pretlikumīgu mediju ietekmēšanā nesaskata.
Politika
2013. gada 22. septembris, 20:14

Izglītības un zinātnes ministrija ietekmējot mediju saturu

Jauns.lv

Vjačeslava Dombrovska (RP) vadītā Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) nopirkusi reklāmas četros medijos uz četriem mēnešiem, šim nolūkam tērējot nepilnus 22 000 latu, šovakar ziņo raidījums "Nekā personīga"

Pirms divām nedēļām slēgts pakalpojumu līgums ar "Latvijas Avīzi". Līguma summa ir 6050 lati. Laikraksts apņemas publicēt sešus rakstus, ministrija - sniegt savus norādījumus, par ko šīs publikācijas būs.

Līdzīgs darījums slēgts ar interneta portālu "sportacentrs" par vairāk nekā 3000 latu. Reklāmu ministrija publicējusi laikrakstā "Neatkarīgā".

Apjomīgākais līgums ministrijai ir ar "Radio SWH". Darījuma būtība – radio apņemas veidot 24 ziņu raidījumus un 24 autorraidījumus par izglītības procesiem Latvijā. Ministrija dos priekšlikumus par saturu un dalībniekiem, un radio pretī sola nodrošināt augstu žurnālistisko līmeni.

Pirmie apmaksātie raksti jau nopublicēti. Tajos stāstīts, ka turpinās jauniešu uzņemšana Eiropas sociālā fonda atbalstītajās profesionālajās izglītības programmās. Un sekmīgākie audzēkņi var tikt pie 80 latu stipendijas.

SWH grupas pārraidītajās radio ziņās arī runāts par profesionālo izglītību. Bijušas intervijas ar skolotājiem, audzēkņiem, uzņēmējiem.

Reformu partijas dibinātājs Valdis Zatlers neko sliktu šajos līgumos nesaskata. Par to, ka likums nemaz neļauj sponsorēt ziņu raidījumus, nezina ne Zatlers, ne izglītības ministrs. Zatlers tikai sūdzas, ka politiķiem esot mazas iespējas izklāstīt savu politiku medijos.

Līgumi ar medijiem un iespēja sevi popularizēt pirms vēlēšanām, netērējot paša, bet nodokļu maksātāju naudu, - tas līdz šim bija Rīgas abu pirmo personu Nila Ušakova (SC) un Andra Amerika (GKR) rokraksts.

Baltijas pētnieciskās žurnālistikas centrs "Re Baltica" saskaitīja, ka pērn reklāmas pakalpojumiem Rīgas dome un tās lielākie uzņēmumi atvēlēja vismaz 600 000 latu. Persona domē, kas savulaik koordinēja līgumus ar medijiem, bija mēra preses sekretāre Anna Kononova. Pēc strīda ar Ušakovu Kononova pārgāja strādāt pie Reformu partijas un pašlaik ir ministra Dombrovska biroja vadītāja. Viņas vīza ir arī uz Izglītības un zinātnes ministrijas līgumiem.

Raidījums apgalvo, ka izglītības popularizēšana nav noslēgto darījumu vienīgais mērķis. Ar šo līgumu palīdzību Kononova centusies panākt lielāku mediju labvēlību Reformu partijas ministriem. Neoficiāla informācija liecina, Kononova gādājusi, lai ministrus uzaicina uz iecienīto raidījumu "Ar dziesmu par dzīvi". Dažas nedēļas pēc līguma ar "Radio SWH" noslēgšanu radio studijā brīvā un nepiespiestā gaisotnē viesojās ekonomikas ministrs Daniels Pavļuts.

IZM pasūtītajiem raidījumiem un publikācijām jāparādās līdz šā gada beigām. Vai līdzīgus līgumus slēgs arī nākamgad, būšot atkarīgs no reklamēšanās atdeves. Dombrovskis kategoriski noraida, ka budžeta nauda tādā veidā varētu tikt izmantota viņa priekšvēlēšanu kampaņai. "Tas nav ne ar kādām vēlēšanām saistīts, runa ir, lai mēs varētu sasniegt savus mērķus un komunicēt ar sabiedrību," raidījumā uzsver ministrs.

"Nekā personīga" aptaujāja citas ministrijas un noskaidroja, ka Ārlietu, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības un Veselības ministrijām ir līgumi ar medijiem par Eiropas tēmu popularizēšanu kopumā par nepilniem 57 000 latu. Sižetus un reklāmas laukumus apmaksā no Eiropas programmām un fondiem. Izglītības un zinātnes ministrija pašlaik ir vienīgā, kas par budžeta naudu pērk saturu medijos.

LETA/Foto: Gatis Dieziņš/LETA