Latviešiem 100 km brauciens ar automašīnu izmaksā dārgāk nekā dāņiem
Latviešiem, ņemot vērā mūsu vidējos ienākumus un pirktspēju, 100 kilometru brauciens ar automašīnu izmaksā krietni dārgāk nekā dāņiem, secinājis Baltijas transporta sludinājumu portāls "Autoplius.lv".
"Autoplius.lv" aprēķini liecina, ka latviešiem, kuru vidējais atalgojums mēnesī ir 361 lats, lai nopirktu septiņus litrus dīzeļdegvielas, ar kuru var nobraukt 100 kilometrus, ir jāstrādā aptuveni trīsarpus stundas. Tikmēr dāņiem, kuru vidējais atalgojums mēnesī ir aptuveni 2000 latu, lai iegūtu līdzekļus šādam braucienam, pietiek darbā pavadīt četrarpus reižu mazāk laika nekā latviešiem jeb 44 minūtes.
Vidējais atalgojums Dānijā ir aptuveni 2000 latu mēnesī, un tas ir piecreiz augstāks nekā Latvijā. Dīzeļdegvielas cena Dānijā ir 1,092 lati par litru, un tas ir tikai aptuveni par 18 santīmiem vairāk nekā Latvijā, kur vidējā dīzeļdegvielas cena ir 0,9121 lats.
Savukārt Vācijā, kur dīzeļdegviela ir par aptuveni septiņiem santīmiem dārgāka nekā Latvijā (0,9887 lati), vidējais atalgojums sasniedz 1425 latus. Vēloties nobraukt 100 kilometrus, vāciešiem jāstrādā gandrīz trīsarpus reizes mazāk nekā latviešiem, proti, nepilnu stundu.
"Autoplius.lv" pārdošanas vadītājs Andris Mālnieks norāda - ja oktobrī Latvijā un Dānijā bija 24 darba dienas (192 darba stundas), tad dāņi stundā nopelnīja aptuveni 10,5 latus, bet latvieši - ap 1,88 latiem. Tas nozīmē, ka, vēloties nobraukt 100 kilometrus ar automašīnu, kurai šāda attāluma veikšanai nepieciešami septiņi litri dīzeļdegvielas, dāņiem jāstrādā 44 minūtes, bet latviešiem - trīs stundas un 23 minūtes, kas ir četrarpus reizes ilgāk nekā dāņiem.
"Ja latvieši mēneša laikā nobrauc aptuveni 1000 kilometru, dīzeļdegviela vien izmaksā gandrīz sesto daļu viņu atalgojuma - 64 latus jeb 4,5 darba dienas. Savukārt dāņi par transporta izdevumiem parūpējas nepilnas darba dienas laikā," atzina Mālnieks.
Tiesa, jāatzīmē, ka Latvijas iedzīvotājiem, lai nopelnītu degvielas iegādei nepieciešamos līdzekļus, jāstrādā dažas minūtes mazāk nekā lietuviešiem. Lietuvā vidējais atalgojums ir mazāks nekā Latvijā - 352 lati, bet dīzeļdegviela ir nedaudz dārgāka - 0,9262 lati. Tikmēr Igaunijā, kur vidējais atalgojums sasniedz 541 latu, bet dīzeļdegviela ir tikai par aptuveni trim santīmiem dārgāka nekā Latvijā (0,9159 lati), autovadītājam, lai viņš varētu iegādāties septiņus litrus degvielas, darbā vajadzētu pavadīt divas stundas un 16 minūtes.
"Plaisa starp vidējo atalgojumu un ikdienas transporta izdevumiem Latvijā, salīdzinot ar citām Eiropas valstīm, tikai palielināsies. No nākamā gada 1.janvāra akcīzes nodokli autogāzei plānots paaugstināt par 25,5%. Nozarē tiek lēsts, ka tādā gadījumā auto gāzes cena litrā pieaugs par aptuveni 1,5 santīmiem. Pēdējo gadu laikā automašīnas, kuras aprīkotas ar gāzes iekārtām, Latvijā kļuvušas ļoti populāras. Salīdzinot ar citām Baltijas valstīm, Latvijā gāze ir vislētākā. Šeit viens litrs auto gāzes maksā aptuveni 0,409 latus, Lietuvā - 0,5003 latus, bet Igaunijā - 0,509 latus. Tātad, lai nobrauktu 100 kilometrus, patērējot tam deviņus litrus auto gāzes, latvietim līdz šim bijis jāmaksā gandrīz par 1,2211 latiem mazāk nekā kaimiņiem. Tikmēr nākamgad, palielinoties autogāzes cenām Latvijā, minētā starpība samazināsies," skaidroja Mālnieks.
Viņš piebilda, ka Baltijas valstīs ievērojami atšķiras arī benzīna cenas. Igauņi, kuri var priecāties par vislielāko vidējo atalgojumu, par litru A95 benzīna maksā mazāk nekā latvieši un lietuvieši (aptuveni par sešiem santīmiem) - 0,8869 latus. Latvijā un Lietuvā cena par vienu litru benzīna ir apmēram 0,9567 lati.
"Autoplius" ir transporta sludinājumu un tirdzniecības portāls, kas darbojas visā Baltijā, tostarp Lietuvā, kur tas jau divus gadus ir tirgus līderis. Portālā ir izvietoti sludinājumi no visām Baltijas valstīm, un to skaits pārsniedz 190 000. Kopējā portālā pieejamo automašīnu vērtība 2012.gadā pēdējā ceturksnī sasniedza 3,24 miljardus latu.
"Autoplius.lv" administrē uzņēmums UAB "Plius", kas ir daļa no kompānijas "Baltic Media Group".
LETA