Kā tērēt naudu saprātīgi un neuzķerties uz pārdevēju trikiem
Vai izpārdošana ļauj ietaupīt un iegūt kāroto preci lētāk vai – gluži otrādi – izvelk naudu no mūsu maciņiem par absolūti nevajadzīgām lietām? Kādi ir populārākie triki, ko pircēju piesaistīšai izmanto akciju organizatori? Konsultē reklāmas speciāliste Daila Siliņa.
Kas patērētājam jāzina par reklāmu? Pat tad, ja izpārdošana dod tikai virspusēju ieskatu, kas īsti plānots akcijā, reklāmas teksts nevar būt maldinošs. Ja kaut kas tāds notiek, pircējam būtu jāvēršas patērētāju tiesību aizsardzības birojā. Bieži manīts pārkāpums – reklāma sola 70% atlaidi, bet reāli veikalā tāda atlaide ar grūtībām sameklējama tikai vienai precei. Noteikti jālūkojas, lai reklāmā tiktu norādīts akcijas sākuma un beigu termiņš. Ja reklāmas tekstā teikts: "Skrien šodien – rīt vairs nebūs!", bet šī akcija ilgst divas nedēļas, tas neatbilst reklāmas likumam. Tāpat likuma pārkāpums ir pirms akcijas paaugstināt preces cenu un tad esošo izpārdošanas laikā uzrādīt kā atlaidi. Ja reklāma vēsta: “Īpaša cena tikai oktobrī!”, iespējams, tā tiešām tikai tajā mēnesī ir tik zema, tomēr nereti gadās, ka jūnijā tā nav mainījusies un arī aprīlī bija tāda pati.
Ja akcijas reklāma vēsta: “Tikai četras dienas!”, ir laiks veselīgām šaubām. Nesteidziet pirkt vairumā! Ja arī pēc četrām dienām šim biezpienam vai vafeļu tortei cena vairs nebūs šī pati, tad tā tāda būs citā – konkurējošā veikalu – tīklā. Ja vienā lielveikalā jogurtam ir atlaide, ticiet, pēc šis akcijas beigām tā tikpat samazināsies arī pie konkurentiem. Ražotājs ir ieinteresēts pārdot un darīt to pēc iespējas lielākos apjomos pēc iespējas plašākā distribūcijas tīklā (šis likums neattiecas uz dārgajām lietām, bet gan uz pārtiku un pamatproduktiem). Ražotājs vēlas, lai visos lojālajos tīklos viņa prece tiktu nodrošināta ar akcijām. Tādējādi aicinājums pirkt nekavējoties jeb īstermiņa akcijas, neļaujot apdomāties un izvēlēties, nebūt tas, uz ko saprātīgai sievietei būtu jāreaģē ar aktīvu rīcību.
Rēķini līdzi!
Piedāvājums pirkt preces vairāk, nekā tā vajadzīga, dēvē par “pircēja uzpildīšanu”. Tas nav nekas slikts. Ja pircējs lieto šo izstrādājumu un ir gatavs ņemt divas, trešo saņemot par brīvu, tad ražotājs iedod patērētājam trīs produktus viena vietā, būdams drošs, ka patērētājs kādu laiku nenopirks konkurenta preci. Ar ko riskē pircējs? Vai šī prece tiešām patīk, jo – ja man tā nepatīk, es tās neizlietošu un arī citas nepirkšu. Respektīvi, tiek liegta izvēle. Tātad šāds piedāvājums pircēju DRĪKST uzrunāt tikai tajā gadījumā, ja tā ir iecienīta un ikdienā lietota, iepazīta prece. Šajā gadījumā – ņemiet droši! Un, ne tikai vienu, bet visus trīs komplektus! Šāda veida atlaides spēj nodrošināt tikai pats ražotājs (tirgotājām tāds pasākums būs par dārgu!), tā ir dārga akcija, kas būtībā piedāvā no 50% –33% atlaidi, tāpēc pircējiem patiešām izdevīga. Tomēr šajā akciju grupā ir kāds āķis – ir ražotāji, kas par brīvu piedāvā preci, kas nav tajā pašā cenā, piemēram, divi veļas pulveri plus mazais veļas mīkstinātāja iesaiņojums par brīvu. Šajā gadījumā atlaide uz kopējo komplektu ir tikai 10%. Rēķiniet līdzi!
Rūpīgi iepazīsties ar noteikumiem un izvērtē ar vēsu prātu
Loterijas ir lojalitātes veids, kā uzņēmums ar reklāmas palīdzību piesaista vienam konkrētam zīmolam. Jebkurš cilvēks gan saprot, ka loterija ir laimes spēle, tomēr cilvēki šīs akcijas laikā patiešām pērk loterijas preci. Pie tā vainojams azarts, spēles garša, kas ir jebkuram cilvēkam. Statistika apliecina, ka no visiem pircējiem apmēram 5% piedalās loterijās. Taču arī tie, kas nepiedalās, reaģē uz notikumu, piemēram, kuponiņus gan krājot un sakrājot, bet kaut kāda iemesla dēļ nenosūtot vai nemaz beigu beigās nepaņemot tam pienākošos nazi vai cepešpannu.
Populārs budžeta ierocis ir akcijas, solot garantētas balvas, ja, piemēram, noteiktā laikā iepirksies noteiktā veikalu tīklā. Šis ir viens no iesaistīšanas veidiem – noteiktā laika posmā piesaistot noteiktam produktam vai pakalpojuma veidam. Proti, sieviete apmeklē solāriju, krājot zīmodziņus, lai saņemtu vienu sauļošanās reizi par brīvu, neraugoties uz to, ka šajā solāriju studijā pakalpojums principā ir dārgāks nekā salonā ielas pretējā pusē. Izvēloties piedalīties šāda veida akcijās, nesaspringstiet! Var taču gadīties, ka visi kuponi vai uzlīmes netiks sakrāti, kā arī – balva beigu beigās nemaz nebūs vajadzīga. Esiet brīvi savās izvēlēs! Esiet brīvi izvēlēties iet uz to veikalu, kurš ir tuvāk. Izdevīgāk un patīkamāk, bet, ja papildus jums kā lojālam pircējam piedāvā to, kas jums ir derīgs, izmantojiet to!
Iepirkšanās zelta padoms – nepieņemt lēmumus ĻOTI impulsīvi! Impulsivitāte kā tāda nav nekas ļauns, un emociju iespaidā veikti pirkumi dažkārt var sniegt gandarījumu. To ir izbaudījis katrs. Tomēr, lai “neiekristu” izpārdošanas lamatās, rūpīgi jāiepazīstas ar tās noteikumiem. Pircējam ļoti uzmanīgi jālasa reklāmas teksts – nedrīkst vēlamo pieņemt par esošo. Jebkurš akcijas piedāvājums ir ar vēsu prātu jāizvērtē, samērojot ar sava maciņa biezumu. Taču vienlaikus – zinot uzcenojumus, ko precei uzliek gan ražotājs, gan tirgotāji – izmantojiet gan iespējas pirkt lētāk! Tā ir pircēja iespēja saņemt dalu no tās naudas, ko parasti saņem tirgotājs.
Populārākie triki, ko pircēju piesaistīšanai izmanto akciju organizatori:
• akcijas lielums,
• laika ierobežojums,
• preču komplekti – trīs par divu cenu,
• loterijas un kuponi.
Kā sevi pasargāt no neapdomīgiem pirkumiem?
Sieviešu maciņiem visbīstamākais ir sezonas modes preču izpārdošanu laiks, jo tieši te nereti tiek iegādātas preces, ko NEVAJAG.
Pirms dodaties uz veikalu, pieejiet pie skapja un vērīgi pārskatiet savus “krājumus”, atsauciet atmiņā visas jau esošās drēbes un apavus. Pārdomājiet, kādi konkrēti priekšmeti (turklāt – kādās krāsās!) būtu vajadzīgi garderobes atsvaidzināšanai, un uz tiem arī koncentrējiet savu uzmanību!
Paskatieties, kuras no tām drēbēm, ko spontāni esat iegādājusies pagājušā gada izpārdošanās, patiešām valkājat? Ja valkājat visas – lieliski! Dodieties uz izpārdošanu, ne mirkli nekavējoties! Ja savukārt kostīmu, ko iegādājāties tāpēc, ka tas no 200 eiro bija nocenots uz 70 eiro, neesat pat izsaiņojusi, tad nevajadzētu paļauties uz emocijām.
Uzmanību! Skatieties uz cenu, nevis uz atlaidi! Primārajam būtu jābūt absolūtajam skaitlim (gala cenai), kas sabalansēta ar vajadzību – cik priekšmets reāli maksā, un vai tas ir to vērts. Ja kostīms no 200 eiro nocenots uz 70 – tā ir liela atlaide, bet jāpadomā ar vēsu prātu, vai šāds kostīms ir šis naudas vērts. Varbūt turpat blakus, citā veikalu tīklā, ir piemērotāks kostīms, kurš bez visas atlaides maksā to pašu naudu?
Ja uz izpārdošanu ejat abas ar meitu, vienojieties par tēriņiem! Norunājiet, ka viņa drīkst tērēt tikai 20 eiro, bet pēc tam picērijā paēdīsit par otriem divdesmit. Četrdesmit eiro – tas jau skan iespaidīgi, un bērns respektēs šo summu, mācoties izvēlēties pirkumus šajās robežās.