Divas Latvijā populāras influenceres klaji melo, taču vainīgas nejūtas un turpina biznesu
Beāte Skvorcova un Alise Mičule - vides aktīvistes, vegānes, zeroveista dzīvesveida piekopējas savu karjeru veido instagramā un "YouTube" platformā kā influenceres.
Dzīvesstils
2019. gada 23. oktobris, 06:05

Divas Latvijā populāras influenceres klaji melo, taču vainīgas nejūtas un turpina biznesu

Jauns.lv

Septembra izskaņā "YouTube" platformā divas sievietes - Beāte Skvorcova un Alise Mičule - publiskoja video, kurā runā par menstruālajām piltuvēm: priekšmetu, kas šobrīd visā pasaulē kļūst aktuāls kā alternatīva higiēniskajām paketēm un tamponiem. Šīs visas ir pirmās nepieciešamības preces sievietēm reproduktīvajā vecumā, kad katru mēnesi noris mēnešreižu asiņošana. Abas vietējās influenceres pusstundu garā video apcerēja piltuves plusus, taču dāmu vēstījums vēlāk ieguva pavisam citu nokrāsu, izraisot šūmēšanos sociālajos tīklos. Tā sanāca tamdēļ, ka influenceres apmelo konkurējošo priekšmetu, proti, tamponus.

play icon
Klausīties ziņas
info about playing item

Uzreiz jāatzīmē, ka tiesības uz viedokli ir katram. Tāpat jebkurš influenceris savos soctīklos var veidot tādu saturu, kādu vien vēlas - ja vien tas nav pretrunā ar likumu. Taču neviens likums tā īsti neregulē influenceru sniegtās informācijas patiesumu. Bet tas ļauj jebkurai privātpersonai pasniegt jebkādu informāciju, nenesot nekādu atbildību par publiski sarunāto un sekām.

Par ko ir stāsts

Influenceres Beāte Skvorcova un Alise Mičule ir draudzenes, kuras vieno vides aizsardzības tēma, vegānisks dzīvesveids, ikdiena bezatlikuma tehnoloģijā (zero waste). Abas ir aktīvas sociālajos tīklos "Instagram" un "YouTube", kur regulāri publicē aktuālos video un pulcē sekotāju tūkstošus. Liela daļa no tiem ir gados jaunas meitenes. Vienā no pēdējiem Skvorcovas video tika apspriesti menstruālās piltuves plusi - un vienlaikus pretnostatīts "ienaidnieks", proti, plaši lietotie tamponi. Menstruālā piltuve ir relatīvi jauns silikona materiāla produkts, ko sieviete var lietot daudzus gadus, vienkārši izskalojot to; tā lietošana neražo atkritumus.

Abas meitenes - te jautri, te ar nopietnām sejām - apgalvoja, ka ir smagi cietušas no tamponu lietošanas. Vēl vairāk - viņām abām ginekologs (!) diagnosticējis ne tikai alerģisku reakciju no tiem, bet pat toksiskā šoka sindromu - parādību, kas ir visbīstamākā, lietojot tamponus. 30 minūšu garajā video jaunietes sniedz informāciju par tamponu mīnusiem, un slavē piltuvju plusus. Influenceres reflektē, ka Latvijā ne visi ginekologi ir profesionāli, tāpēc ļoti būtiski izvēlēties labu ārstu. Abas apgalvo, ka viņu ginekologi pirms vairākiem gadiem ieteikuši atteikties no tamponu lietošanas, jo viņām tie izrādījušies slikti veselībai. Šausmu stāsts par tamponiem "YouTube" tika pasniegts vieglā, nepiespiestā atmosfērā, un to līdz šim noskatījušies nepilni 7000 cilvēku. Jāpiebilst, ka abas meitenes savos soctīklos, kopā ņemot, "influencē" ap 30 000 sekotāju.

Melus izgaismo tviterī

Par influenceru pārspīlējumiem un, iespējams, nekaunīgiem klajiem meliem pirmā norādīja Aija Kaija tviterī. Zem ieraksta virknējās vairāki komentāri, kuros savu attieksmi par influenceru bezatbildību pauda arī LTV kultūras ziņu žurnāliste Eva Johansone. Johansone neslēpa pārsteigumu par mūsdienu jūtūberu komunikācijas formu.

Skvorcova savu video publiski komentējusi nav, taču Mičule izvirda visai pamatīgi, sakot, ka viņai "ir vienalga", viņa paliek pie teiktā, ka ginekoloģe uzstādījusi toksiskā šoka diagnozi. Vēlāk Mičule tviterī bloķēja visus, kas uzdeva papildu jautājumus par video pausto, kā arī neizjuta personīgu atbildību par faktu, ka pēc šāda video jaunas meitenes tagad domās, ka no tamponiem ļoti jāuzmanās. Mičule radušos ažiotāžu uztvēra kā ad hominem un necentās viest skaidrību par to, kas no video paustā ir patiesība, kas meli. Nesekoja arī nekāda atvainošanās par pārspīlējumiem, drīzāk strupa vīzdegunība uz aizrādījumiem par atbildību.

Te jāpiebilst, ka abas savu iztikšanu pelna ar reklāmām instagramā un jūtūbē. Mičule ikdienā sniedz manikīra pakalpojumus savā dzīvoklī un pelna no dažādām sadarbībām kā influencere, savukārt Skvorcova pasniedz jogas nodarbības, ir vēstnese īpaši menstruācijām domātam apakšveļas zīmolam "Thinx" un strādā par pārdevēju "Zeroveikalā". Zīmīgi, ka pāris dienu pēc virālā video viņa savā instastorijā pauda sajūsmu par klientu pieplūdumu - piltuves "Zeroveikalā" tiekot gluži vai izķertas. 

recent icon

Jaunākās

popular icon

Populārākās

Skvorcova nāk no Liepājas, bet Mičule - no Cēsīm. Viņas nenosauca uzvārdu ginekoloģēm, kuras uzstādījušas alerģijas un pat toksiskā šoka sindroma diagnozes. Portāla Jauns.lv uzrunātas, Mičule kategoriski atteicās lietu komentēt, bet ar Skvorcovu žurnālistam nav izdevies sazināties. Vienlaikus minēto pilsētu slimnīcas skaidroja, ka neatceras jebkad fiksētus toksiskā šoka sindroma gadījumus, taču statistikas par sievietēm, kurām konstatēta alerģija no tamponiem, klīnikām nav. Tā esot jāvaicā Latvijas Ginekologu asociācijā. To arī izdarījām.

"Iekš viena miera" apmelo Latvijas ārstus

Latvijas Ginekologu asociācijā skaidroja, ka Latvijā statiska par toksiskā šoka sindromu (TŠS) ir nullei pielīdzināma. Statistika krājas no 2002.gada, un nav konstatēts neviens šāds gadījums. "Tā sastopamība ir aptuveni 0,8 līdz 3,4 uz 100 000 iedzīvotājiem Amerikas Savienotajās Valstīs. Apvienotajā Karalistē desmit gadu laikā uz 60 miljoniem iedzīvotāju bija reģistrēti 20 gadījumi, kas bija saistīti ar menstruālo TŠS. Latvijā nav reģistrēts neviens šāds gadījums," portālam Jauns.lv skaidro daktere Natālija Bērza.

Savukārt "Veselības centra 4" ginekoloģe Katrīna Kalniņa teic, ka alerģiska reakcija no tamponu lietošanas būtu viena no pēdējām diagnozēm, ko varētu uzstādīt, ja netiek pierādītas citas ginekoloģiskas saslimšanas. Viņa netic meiteņu publiski paustajam. "Meitenēm noteikti nebija toksiskā šoka sindroma, jo tā ir nopietna dzīvību apdraudoša saslimšana, kas prasa ārstēšanos slimnīcā un līdz pat 30% gadījumu beidzas letāli. Kas tad īsti meitenēm bija? Jāatceras, ka niezi, dedzināšanu, diskomfortu un pastiprinātus izdalījumus no dzimumceļiem var izraisīt virkne dažādu ginekoloģisku saslimšanu un infekciju. Visbiežāk šādas sūdzības izraisa maksts mikrofloras izmaiņas, un tās atbilstoši jāārstē. Alerģisku reakciju var izraisīt arī veļas mazgāšanas līdzekļi, intīmās kopšanas ziepes, ikdienas ieliktnīši, latekss, spermicīdi," komentē daktere Kalniņa.

Kāpēc uz tamponu paciņām brīdina par tik reto sindromu

Influenceres savā video pilnā nopietnībā apcer arī nekvalitatīvu tamponu parādību. Mičule pie reakcijas sliktumiem pat min iespējamību, ka lietojusi kādus nebūt "kreisos" tamponus. Un tie atkal ir meli un fantāzijas. Ginekologu asociācija skaidro, ka Latvijā nemaz nevar tirdzniecībā nonākt tamponi, kuri neatbilst 2013.gadā no jauna izstradātajām kvalitātes vadlīnijām, kas ir saistošas visā Eiropas Savienībā. Līdz ar to visas sieviešu ikmēneša higiēnas preces, kas nopērkamas Latvijā, ir drošas lietošanai. 

Bet par toksiskā šoka sindromu uz tamponu iepakojumiem raksta kopš 1980.gada, kad ASV Federālā Zāļu aģentūra lika šos brīdinājumus ieviest. Stāsts ved uz 1978.gadu, kad slavenā kompānija "Procter and Gamble" izstrādāja tamponus ar sevišķi augstu uzsūktspēju - tik augstu, ka sieviete varēja veselu dienu nenomainīt tamponu, un pārplūdes nebija. Tie bijuši izgatavoti no karboksimetilcelulozes un saspiestām poliestera daļiņām, un varēja uzsūkt 20 reižu vairāk asiņu nekā priekšgājēji. Taču tad sievietēm sākušies toksiskā šoka sindroma gadījumi, un šie tamponi tika izņemti no tirgus uz neatgriešanos. Bet pats toksiskā šoka sindroms pirmo reizi medicīnas vēsturē minēts jau tālajā 1927.gadā, kad kāds ārsts pierādīja: pārāk ilgi makstī turēti menstruālie tamponi var to izraisīt. 

Influenceru ķiķināšana par nopietnām pazīmēm

Savā video influenceres Beāte un Alise visā nopietnībā stāsta, cik slikti jutušās, līdz sapratušas - jāizņem taču tas tampons ārā! Latvijas Ginekologu asociācijā skaidro: toksiskā šoka sindroms ir akūta slimība, kurai raksturīgs drudzis, hipotensija (zems asins spiediens, kas izraisa samaņas zudumu un nespēju nodrošināt atbilstošu orgānu apasiņošanu), saules apdegumiem līdzīgi izsitumi un orgānu sistēmu bojājums (nieru, plaušu, aknu u.c. orgānu mazspēja).

Sarunā ar portālu Jauns.lv daktere Natālija Bērza atzīmē: toksiskā šoka sindroms var attīstīties arī lietojot menstruālo piltuvi. Pirmais šāds ziņojums parādījās 2015.gadā ASV, un līdz šim medicīniski zinātniskā literatūrā ir atrodami vismaz piecu šādu gadījumu apraksti, lietojot menstruālās piltuves. Lai samazinātu TŠS iespējamību, ir savlaicīgi jānomaina piltuve (ik 4-12 stundas), tiek rekomendēts arī neatstāt higiēnas produktus makstī uz nakti.

Pāris viedokļi par influenceru biznesa vidi

Aija, kura tviterī izcēla influenceru nekaunīgo melošanu, sarunā ar Jauns.lv teic: "Es ticu, ka šīs meitenes kopumā grib tikai labu. Ticu, ka viņām rūp veselība, daba, planēta. Taču uzstāju, ka par melošanu ir jānes atbildība. Viņas ir apmelojušas savas ginekoloģes, viņas apņēmīgi iedveš bailes no tamponiem. Mičulei un Skvorcovai seko tūkstošiem jaunu meiteņu! Ja nekā citādāk, tad iesaku vismaz mātēm pasekot, kādu informāciju meitas no soctīkliem saņem, kam notic, kuros ieklausās... Un izrunāt visas sieviešu lietas būtu ļoti svarīgi. Piltuves lietot ir pat ļoti okei un atbildīgi pret vidi, taču šīs dāmas diskreditē tamponus pārāk nežēlīgi. Viņas melo, ka tamponi ir kaitīgi, lai gan pēc dāmu pārliecības tie vienkārši ražo atkritumus. Un te ir atšķirība. Tu drīksti motivēt nepirkt un nelietot tamponus un izvēlēties piltuvi, taču tu nedrīksti stāstīt izdomājumus par to, ka tamponi veido murskuļus makstī, raisa sliktu dūšu un liek ģībt. Ir taču atšķirība, vai ne?"

Savukārt instagramere Karīna (vārds mainīts), kura vēlējās palikt anonīma, uzskata, ka konkrēto influenceru pausto vispār vajadzētu lūkot caur septiņiem sietiem. "Tas ir fanātisms, kas izslēdzis kritisko domāšanu. Piemēram, Beāte nesen publiskoja dramatisku video, kurā raud par degošiem Amazones mūža mežiem. Raud kā bērns un pārdzīvo par pasaules bojāeju, piesaucot dramatizētus ciparus un neesošus pētījumus par skādi. Vēlāk gan izrādījās, ka Amazones meži nu nebūt nav "planētas plaušas". Bet šīs meitenes neuztver informāciju, kas ir ārpus viņu burbuļa - viņas notic tikai tam, kam grib ticēt, un ar putām uz lūpām metas idejiskā kaujā," viedokli pauž Karīna.

Epiloga vietā

Ir būtiski saprast, ka vietējām vides aktīvistēm viņu publiskotais kontents ir arī bizness, ikdienas maizes pelnīšana. Latvijas influenceru sabiedrībā Skvorcova, šķiet, "okupējusi" menstruāciju segmentu. Viņas soctīklu kontos atrodami vairāki video, kuros apcerētas premenstruālā sindroma nebūšanas un pašas mēnešreižes. Tieši tāpēc viņa reklamē biksītes "īpašajām dienām", kuras ar Skvorcovas influenceres kodu pircējām izmaksās par 9 eiro lētāk nekā parasti. Šī apakšveļa tiek reklamēta kā "eko kokvilna", kas nozīmē, ka kaut kur jābūt sastopamai arī kaut kādai cita veida kokvilnai. Vai ir?