Vīrieši tērējas cigaretēm, dāmas atļaujas kādu vaļību ar gardumiem
Latvijas iedzīvotāju lielākā daļa (75%) sevi uzskata par taupīgiem. Tiesa, katram gadās pa kādam finansiālam grēciņam – vīrieši atzīstas neracionālos tēriņos cigaretēm un dzērieniem, bet sievietes atļaujas kādu vaļību ar gardumiem, skaistumkopšanu vai apģērbu iegādi.
Mērķis ietaupīt liekot katrai mājsaimniecībai izvēlēties dzīvesveidam un stilam piemērotāko stratēģiju. Lai ietaupītu, 73% respondentu izvēlas preces ar atlaidēm, kā arī akcijas preces, 40% iedzīvotāju izvēlas iepirkties izpārdošanās. 39% iedzīvotāju iepērkas tirgū, bet 14% pirkumiem izvēlas ārvalstis vai iepērkas internetā. Lielāku preču iepakojumu izvēlas 14% iedzīvotāju, liecina "Naudas plānošanas centra" un pētījumu centra SKDS veiktais pētījums "Mājsaimniecību ekonomiskās ilgtspējas indekss".
"Lai taupītu, mājsaimniecības izvēlas īstermiņa stratēģijas, piemēram, akcijas preču iegādi un izpārdošanas. Nevar noliegt, ka arī šāda rīcība ietaupa santīmus, kas dod iespēju sakrātu kādu papildu latu, taču būtiski neuzlabo mājsaimniecības finansiālo ilgtspēju," norādīja "Naudas plānošanas centra" vadītāja Signe Bierande.
41% aptaujāto atzinuši, ka tērē naudu nelietderīgiem pirkumiem. Iedzīvotāji ar zemiem un vidējiem ienākumiem uzskata, ka nelietderīgi mēnesī tērē aptuveni 11-19 latus. Savukārt iedzīvotāji ar vidēji augstiem un augstiem ienākumiem uzskata, ka nelietderīgi tērē 30-39 latus mēnesī.
Neracionālo pirkumu sarakstā Latvijas iedzīvotāji min pārtikas produktus - 32%, cigaretes un tabaku - 16%, apģērbu un apavus - 14%, skaistumkopšanu - 13% un dzērienu iegādi - 13%.
"Sieviešu un vīriešu dažādie finansiālie grēciņi parāda stereotipisku ainu - vīrieši atzīstas neracionālos tēriņos cigaretēm un dzērieniem, bet sievietes atļaujas kādu vaļību ar gardumiem, skaistumkopšanu vai apģērbu iegādi," sacīja secina Naudas plānošanas centra eksperts psihologs Ansis Jurģis Stabingis.
Pētījuma dati tiek iegūti SKDS Latvijas pastāvīgo iedzīvotāju aptaujā, veicot tiešās intervijas respondentu dzīves vietās. Katrā aptaujas reizē aptaujāti ne mazāk kā 1000 respondentu vecumā no 18 līdz 74 gadiem visā Latvijā.
Biedrība "Naudas plānošanas centrs" ir neatkarīga sabiedriskā labuma organizācija, kas apvieno dažādus ekspertus un Latvijā darbojas kopš 2007.gada. Biedrības misija ir finanšu jautājumos izglītota Latvijas sabiedrība, kuras indivīdi spēj pieņemt finansiāli izsvērtus un atbildīgus lēmumus.