Divas draudzenes, viens bizness. Galvenais – nesastrīdēties!
Dzīvesstils

Divas draudzenes, viens bizness. Galvenais - nesastrīdēties!

Jauns.lv

Dace un Edīte ir pazīstamas teju 30 gadu, kopš laikiem, kad kopā mācījās tehnikumā, savukārt trīs gadus viņām ir kopējs bizness – fitnesa studija.Savukārt draudzenes Līga un Ina apmēram pirms pusgada nolēma sākt darboties kopā arī profesionālajā jomā, izveidojot rītasvārku zīmolu „Yuta”. Kāda ir viņu veiksmes formula?

Divas draudzenes, viens bizness. Galvenais – nesas...
Dace un Edīte iesaka: „Kad sākat kopēju biznesu, jau pašā sākumā vajadzētu sadalīt pienākumus vienādi un tos arī ievērot, nevis gaidīt, kad dzīve ieviesīs savas korekcijas. Tā jau nemēdz notikt, ka viss viegli un bez problēmām aiziet, ka atliek vien sadalīt naudu un doties uz Havaju salām atpūsties.”
Dace un Edīte iesaka: „Kad sākat kopēju biznesu, jau pašā sākumā vajadzētu sadalīt pienākumus vienādi un tos arī ievērot, nevis gaidīt, kad dzīve ieviesīs savas korekcijas. Tā jau nemēdz notikt, ka viss viegli un bez problēmām aiziet, ka atliek vien sadalīt naudu un doties uz Havaju salām atpūsties.”

Bizness gan kašķina, gan vieno

Dacei Svencei un Edītei Galzonei jau trīs gadus ir kopējs bizness – fitnesa studija „Vivido Gym”. Katrai no viņām uzņēmumā ir savi pienākumi. Bet šajos gados biznesa partneres ir paspējušas gan sastrīdēties, gan izķīvēties, gan atkal salabt un turpina strādāt kopā.

Dace un Edīte ir pazīstamas teju 30 gadu, kopš laikiem, kad kopā mācījās tehnikumā. Pirms sešiem gadiem Edīte darbojās nekustamo īpašumu apsaimniekošanas jomā, Dace – pasākumu organizēšanas biznesā. Lai oficiāli sakārtotu lietvedību, abas draudzenes dibināja kopēju uzņēmumu „Comfete”, bet turpināja darboties katra savā jomā. Sākoties ekonomiskajai recesijai, pasākumu organizēšanas bizness strauji kritās. Lai glābtu uzņēmumu, bija jādomā jaunas idejas. Un tā nu, reiz sēžot kāda sporta kluba džakuzi, draudzenes saprata, ka vēlētos, lai viņām pašām piederētu sporta klubs. Kā pašas uzņēmējas smej – gribējās tādu mazu sveču fabriciņu, kur katru mēnesi pa kapeiciņai vien, pa kapeiciņai vien iekrīt. Viņām izdevās Swedbank dabūt kredītu, un šo veiksmi viņas uzskatīja par zīmi, ka bizness tiešām jātaisa. Veidojot „Vivido Gym”, sākās abu draudzeņu biznesa ikdiena – telpu meklēšana, remontēšana, klientu piesaiste un attieksmes veidošana pret tiem, grāmatvedības lietas un kopējais maciņš. Abas draudzenes atzīst, ka drīz vien izrādījies – izvēlētais ceļš nebūt nav tikai rozēm kaisīts, ir bijis jāiztukšo arī kāds rūgts biķerītis un jāsajūt, ka ir brīži, kad viena otrai traucē, kad domas nesakrīt. Kaut vai darbinieku pieņemšana. „Tu pieņem cilvēku darbā, bet izrādās, jums pilnīgi nav dvēseliska kontakta, bet otram ir. Un tad rodas domstarpības, ko darīt ar darbinieku, vai atlaist tikai tāpēc, ka vienam no mums nepatīk, vai paturēt. Ja atlaist, tad kā atrast jaunu, un kurš meklēs jaunu darbinieku,” stāsta Dace.

Uzņēmējas atceras – sākumā abu vīri un draugi skatījušies ar lielu neticību, ka ideju izdosies realizēt. Tā nu abas sievietes sevi palika zem lupas, kur tika pētītas, vērtētas – izdosies vai nē. Dace un Edīte pierādījušas, ka viņām ir sanācis; tagad nolaist rokas un atmest ar roku būtu ļoti neprātīgi. Pašlaik uzņēmēju kopējā lieta attīstīta tik tālu, ka atdot pa kapeikām to kādam citam ir žēl. Tāda nu ir šībrīža situācija – zinot, cik uzņēmumā ir ieguldīts, par adekvātu cenu pārdot to ir neiespējami.

Vai grūtos brīžos nerodas vēlme atmest ar roku kopīgam biznesam un iet katrai savu ceļu? „Es negribētu, ka bizness un kaut kādas naudas lietas ietekmētu mūsu draudzību. Domāju, ka, aizejot katrai uz savu pusi, zudīs arī mūsu draudzība. Lai gan cik kādu brīdi šķiet, ka ir grūti, ka otrs, iespējams, tevi nesaprot, tomēr esmu pārliecināta, ka iet katrai uz savu pusi, tas ir pēdējais, ko vajadzētu darīt,” uzsver Dace.

Līga un Ina iesaka: „Ja grasāties draudzību apvienot ar kopēju uzņēmējdarbību, vajadzētu septiņreiz nomērīt, pirms griezt. Ne vienmēr vajag īstenot visas idejas, kas radušās pie tases tējas vai kafijas.”
Līga un Ina iesaka: „Ja grasāties draudzību apvienot ar kopēju uzņēmējdarbību, vajadzētu septiņreiz nomērīt, pirms griezt. Ne vienmēr vajag īstenot visas idejas, kas radušās pie tases tējas vai kafijas.”
Līga Stibe vada kultūras kafejnīcu, bet Ina Kantiķe strādā par tekstu redaktori - tulci. Viņas ir draudzenes un apmēram pirms pusgada nolēma sākt darboties kopā arī profesionālajā jomā, izveidojot rītasvārku zīmolu „Yuta”.

Pirmie rītasvārki tapa kādā vēsā vasaras nomodā, kas īpaši vedināja uz domām par piemērotu apģērba gabalu, kurā ietērpties, dzerot rīta tēju. Inai gribējās, lai rītasvārki būtu īpaši, ne tādi, kādus ierasts redzēt veikalos, bet gan tādi, kas ļautu gan justies labi, gan izskatīties pievilcīgi. Ina izdomāja rītasvārku piegriezumu un pirmo “Yutu” uzšuva no mājās esošā auduma – tā tapa glīti rītasvārki. Šie rītasvārki patika arī citiem, līdzīgi darinājumi tika dāvināti draudzenēm un draugiem. Pēc tam tika veikts arī pirmais pasūtījums, un Līgai radās ideja izveidot šī produkta zīmolu. Soli pa solim draudzeņu darinātie rītasvārki kļuva daudzveidīgāki un krāsaināki. Sākotnēji viņas pašas veica visus darbus – izstrādāja dizainu, meklēja un iegādājās audumus, šuva. Kopš brīža, kad tika radīti pirmie „Yuta” rītasvārki, pagājis pusgads, un nu jau uzņēmējas sākušas sadarbību ar šuvējām. Daļa radītās produkcijas paliek Latvijā un ir nopērkama dažādos veikalos, bet daļa fifīgo rītasvārku tiek eksportēti.

Materiālus rītasvārku šūdināšanai meitenes iegādājās tepat, Latvijā, linu fabrikā. Jelgavā, veikalā „Mežroze”, un citos audumu veikalos pēc iespējas tiek izmantoti Latvijā ražoti materiāli. Jaunās uzņēmējas uzsver, ka tradīcijām un izcilām īpašībām bagātais materiāls lins vienmēr ir aktuāls, tāpat kā sievišķīga šuvuma modeļi.

Zīmola „Yuta” rītasvārki.
Zīmola „Yuta” rītasvārki.

Protams, ka ne vienmēr valda vienprātība. Tomēr atšķirīgie uzskati bieži paplašina redzesloku un ļauj nonākt pie jauniem risinājumiem.

Līgas un Inas kopējais bizness sācies pirms nepilna gada, tagad viņas arvien palielina savas ražotās produkcijas klāstu – top jauni modeļi, krāsas, tehnikas un arī jaunas „Yutas” lietas. Bet par spēju divām draudzenēm vadīt kopīgu bizness meitenes saka – galvenais ir nesastrīdēties!


Anta Blumberga, žurnāls „Stella” / Foto: Rojs Maizītis un no izdevniecības „Rīgas Viļņi” arhīva

Tēmas