Gaisa tīrības labad iesaka Rīgas centru slēgt veciem auto
Ja pieņems konsultantu ieteikumus, ar vecu žiguli Rīgas centrā iebraukt nevarēs.
Viena Vide Visiem

Gaisa tīrības labad iesaka Rīgas centru slēgt veciem auto

Jauns.lv

Lai Rīgas centrā samazinātu gaisa piesārņojumu, risinājums ir ierīkot zemo emisiju zonu, neļaujot iebraukt automašīnām, kas vecākas par noteiktu gadu, vai ierīkot sastrēguma maksu.

Tas secināts uzņēmuma Estonian, Latvian&Lithuanian Environment izstrādātajā Rīgas pilsētas gaisa kvalitātes uzlabošanas rīcības programmā 2016.–2020. gadam.

Programmā teikts, ka līdz 2020. gadam situācija būtiski neuzlabosies, bet paredzēts, ka gaisa piesārņojumu nedaudz samazinās plānoto transporta pārvadu būvniecība, kas paredzēta pēc 2020. gada, – Rīgas Ziemeļu koridors, Rīgas brīvostas savienojums ar Austrumu maģistrāli, Imantas pārvads, kas savienotu Anniņmuižas bulvāri un ielu no Jūrmalas gatves līdz Jūrkalnes ielai, Durbes ielas izbūve no Slokas ielas līdz Daugavgrīvas ielai.

Plāna izstrādātāji piedāvā vairākus scenārijus, kā uzlabot gaisa kvalitāti. Pirmais paredz zemo emisijas zonu ierīkošanu Rīgas centrā, neļaujot iebraukt automašīnām, kas vecākas par noteiktu gadu. Scenārijā pieņemts, ka kopējais autotransporta skaits nemainās, bet mainās autoparka sastāvs – vecu auto vietā tādā pašā skaitā centrā iebrauc jaunākas automašīnas.

 

Senie spēkrati Rīga Retro

Otrs scenārijs paredz ieviest sastrēguma maksu, kas samazinātu autotransporta daudzumu centrā par 20 procentiem. Trešais variants – tiek ieviesta zemo emisiju zona, bet paralēli tiek attīstīta infrastruktūra, veicinot citu pārvietošanās līdzekļu izvēli.

Plāna izstrādātāji gan norāda, ka šos trīs scenārijus var ieviest tikai tad, ja izveido kvalitatīvus centra apbraukšanas ceļus. Gaisa kvalitātes uzlabošanas plāns ir iesniegts izvērtēšanai Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijā.

Pasaules Veselības organizācija ir paziņojusi, ka 92% no visiem cilvēkiem pasaulē elpo sliktas kvalitātes gaisu, kas ik gadu vainojams vairāk nekā sešu miljonu cilvēku nāvē.

Nabadzīgākajās valstīs gaisa kvalitāte ir sliktāka nekā bagātajās. Vissliktākā situācija ir Dienvidaustrumāzijā un Klusā okeāna rietumu reģionā, tostarp Ķīnā, Malaizijā un Vjetnamā. Ziņojums balstīts uz datiem, kas ievākti no vairāk nekā 3000 vietām visā pasaulē.


"Kas Jauns Avīze" / Foto: Evija Trifanova/LETA