Pašmāju zvaigznes izlemj kļūt par apģērbu dizaineriem
Slavenības

Pašmāju zvaigznes izlemj kļūt par apģērbu dizaineriem

Jauns.lv

Pašmāju slavenības seko ārzemju zvaigžņu pēdās — pēdējo gadu laikā vairākas sabiedrībā zināmas personas izveidojušas savas apģērbu līnijas. Bet — vai veiksmīgi?

Pašmāju zvaigznes izlemj kļūt par apģērbu dizainer...
Linda Leen sava butika atklāšanā lielveikalā Alfa. Tagad viņas tērpus var meklēt dziedātājas mājaslapā.
Linda Leen sava butika atklāšanā lielveikalā Alfa. Tagad viņas tērpus var meklēt dziedātājas mājaslapā.

Laika gaitā mūsmāju slavenības aktīvi pārņem ārzemju šovbiznesa pārstāvju trikus, kā likt lietā savu popularitāti un gūt papildu ienākumus. Viens no šādiem paņēmieniem ir radīt savu apģērbu līniju. Ja amerikāņi staigā māsu Olsenu un Dženiferas Lopesas kleitās, mums ir iespēja tērpties dziedošo dvīņumāsu Drozdoviču, Lindas Leen vai LienesCandy tērpos.

Dziedātāja Linda Leen turpina radīt jaunas idejas

2009. gada maijā ar vērienīgu prezentāciju tika laista klajā dziedātājas Lindas Leen apģērbu kolekcija ar nosaukumu „Chameleon”. Kā savus tērpus komentēja pati māksliniece, viņa radījusi ikdienas apģērbus sievietēm un vīriešiem. Apģērbu līnijas prezentācijā dziedātāja pašas modelētajos krekliņos un kleitās bija ietērpusi daudzus sabiedrībā populārus cilvēkus, kas cits par citu atraktīvāk izrādīja Leen kolekciju.

Toreiz Lindas kleitas un krekliņus ar apdrukām kādu laiku bija iespējams iegādāties īpašā butikā, kurš tika izveidots lielveikalā „Alfa”, bet vēlāk apģērbus varēja pasūtīt interneta veikalā dziedātājas mājaslapā. Laiku pa laikam Lindas Leen pieguloši balto kleitiņu ar efektīgo sarkano magoni varēja manīt mugurā dažai labai Latvijas šovbiznesa zvaigznei, taču nu jau kādu laiku jaunizceptās dizaineres aktivitātes šajā jomā ir apsīkušas. Nesen Leen nāca klajā ar paziņojumu, ka atkal gatavojas pastiprināti pievērsties modei, proti, radīt savu pastalu kolekciju īpaši vasaras mēnešiem. Šobrīd gan dziedātājas mājaslapā sadaļa „veikals” nav aktīva, bet mūziķes menedžments apgalvo — pie jaunajiem tērpiem un pastalu dizaina tiek aktīvi strādāts.

Leen apģērbu kolekcijas „seja” — baltā kleita ar magoni.
Leen apģērbu kolekcijas „seja” — baltā kleita ar magoni.

„Saukt to par biznesu gan nebūtu pareizi, jo ar šo lietu izdzīvot nevar, taču Lindai tas viss ļoti patīk un viņa pie tā rūpīgi strādā,” Lindas Leen apģērba veidošanas aktivitātes komentē viņas menedžere Inga Oliņa. Viņa arī apstiprina, ka pavisam drīz — jūlija sākumā — dienas gaismu ieraudzīs Leen jaunā pastalu kolekcija.

Linda Leen par savas apģērbu līnijas veikalu

Neraugoties uz samērā augstajā cenām, Kambalas kolekcija tika pilnībā izpārdota.
Neraugoties uz samērā augstajā cenām, Kambalas kolekcija tika pilnībā izpārdota.

2010. gada maijā paša dizainētus apģērbus prezentēja basketbolists Kaspars Kambala un viņa sieva Tifānija. Kambalas ģimenes apģērbu klāsts bija visai bagātīgs — toreiz pāris prezentēja gan kleitas, gan suņu kombinezonus, gan vīriešu kreklus, kuri tika izlikti pārdošanā Tifānijas draudzenēm piederošajā saloniņā „Mondolini” „Berga Bazārā”. „Man ļoti patīk smuki ģērbties, bet ne vienmēr var atrast un nopirkt to, ko gribas,” lēmumu pievērsties modes biznesam toreiz skaidrojusi Tifānija, turpretī Kambalam, pērkot drēbes, esot ļoti grūti atrast savam augumam piemērotus un tīkamus apģērbus.

Abu veidotie tērpi jau bija guvuši atzinīgus vērtējumus Rīgas draugu vidū. Lai gan Kambalu un Tifāniju joprojām nesaista oficiālas laulības saites, basketbolista draudzenes darinātos apģērbus rotāja firmas zīmols „Tiffani Kambala”, jo drauga uzvārds amerikānietei paticis labāk nekā savējais. Mīļotās sievietes iedvesmots, pie tērpu skicēm bija sēdies arī Kambala. „Sāku domāt un zīmēt skices savam priekam, lai varētu vilkt to, kas patīk. Man vairāk pie sirds iet košas krāsas, bet Tifānijai mierīgākas,” klāstījis basketbolists.

Latviešu zīmola „Mondolini” jubilejas ballīte

Kambalu pāra radīto apģērbu cenas gan bija samērā augstas: Tifānijas S un M izmēra kleitas maksāja no 90 līdz 700 latiem, bet Kaspara krekliem un biksēm cenas bijušas vēl augstākas — sākot no 180 latiem. „Lai man uzšūtu kreklu, vajadzīgi vismaz trīs metri auduma, tāpēc pašizmaksa vien ir diezgan liela,” skaidrojis sportists. Šobrīd, kā informē zīmola „Mondolini” pārstāve Anna Rācenāja, Kambalas apģērbu kolekcija ir pilnībā izpārdota. Sportists izteicis pieņēmumu, ka varētu turpināt šajā jomā darboties arī nākotnē.

Katrīna Puriņa savu seno sapni — veidot drēbes zīdaiņiem — īstenojusi pēc otrās meitiņas piedzimšanas.
Katrīna Puriņa savu seno sapni — veidot drēbes zīdaiņiem — īstenojusi pēc otrās meitiņas piedzimšanas.

2010. gada oktobrī savu zīdaiņiem veltīto apģērbu kolekciju „Mondolini baby by Katrina Purina” klajā laida pirmā Latvijas princese Katrīna Puriņa. Katrīnai ideja par drēbēm mazuļiem radusies jau aptuveni pirms četriem gadiem, kad viņa vēl gaidīja pasaulē ierodamies savu pirmo atvasi Beatrisi. Taču, audzinot savu otro meitiņu Šarloti, Puriņa smēlusies iedvesmu tieši no viņas un izveidojusi krāšņu kolekciju mazām meitenēm.

Ar veikala „Mondolini” atbalstu tika radīta kolekcija ar 11 modeļiem, kas paredzēti bērniem no trīs līdz 12 mēnešu vecumam. Katrīnas radītie tērpi ir ekskluzīvi — katrs modelis ir pieejams vien pāris eksemplāros. „Krāšņo tērpu pamatbāzē ir balts vai rozā bodijs, kas ir apdarināts ar Swarovski kristāliem, dabīgo zīdu un taftu. Vieglu gaisīgumu visiem svārciņiem piešķir tills,” modes līnijas nianses atklāja Puriņa.

Arī ikdienā Puriņas meitas ir īstas modes dāmas. Stilīgā mamma ar meitiņu Beatrisi.
Arī ikdienā Puriņas meitas ir īstas modes dāmas. Stilīgā mamma ar meitiņu Beatrisi.
Katrīna Puriņa bija priecīga par iespēju saviem draugiem izrādīt pašas radīto apģērbu kolekciju zīdaiņiem.

Puriņas tērpu prezentācijas ballīte

Katrīnas Puriņas zīdaiņu apģērbu kolekcija guvusi lielas pircēju simpātijas. „Mondolini” pārstāve Anna Rācenāja apgalvo, ka, līdzīgi kā Kaspara Kambalas kolekcija, arī Puriņas bērnu apģērbi šobrīd ir gandrīz pilnībā izpārdoti, taču daži modeļi vēl ir pieejami. „Katrīnas bērnu drēbītēm ir ļoti demokrātiskas cenas, ņemot vērā, kādu darbu Katrīna ieguldījusi, apstrādājot katru modelīti. Bodiju cena ir ap 20 latiem, kas ir zema samaksa par ekskluzīvu apģērbu,” uzskata Anna Rācenāja.

Dziedātāja LieneCandy pie apģērbu kolekcijas tapšanas strādājusi kopā ar draudzeni Unu Ulmi.
Dziedātāja LieneCandy pie apģērbu kolekcijas tapšanas strādājusi kopā ar draudzeni Unu Ulmi.

Dziedātāja LieneCandy kopā ar draudzeni žurnālisti Unu Ulmi kopīgi veidoto apģērbu kolekciju vērtēšanai nodeva šā gada 30. aprīlī. Īpaši jaunizveidotajai modes līnijai, kas ir sievišķīgi romantiskās noskaņās, tapa arī jauns latviešu apģērbu zīmols „BizBiz”, kas radies, iedvesmojoties no dziedātājas tetovējumiem — bizbizmārītēm. „Negrasāmies pretendēt uz augsto modi un par jaunām modes dizainerēm sevi nepasludinām,” apģērbu līniju komentēja Una Ulme.

„BizBiz” pirmā modes skate klubā „Coyote Fly”

Arī LieneCandy rūpīgi seko līdzi modes aktualitātēm, jo, līdzīgi kā daudzi pašmāju mūziķi, skatuves tērpus lielākoties sarūpē sev pati, iztiekot bez sadarbošanās ar profesionāliem stilistiem. „Pie idejas par apģērbu ražošanu nonācām, apspriežot tēmu par neadekvāti augstajām apģērba cenām Latvijā. Nav runa tikai par latviešu dizaineru darinājumiem, bet arī par veikalos nopērkamajām drēbēm. Tad spriedām, ka varbūt pašām jāmēģina ko radīt. Un atklājās, ka tas nemaz nav neiespējami!” priecājās Ulme, kas ar dziedātāju LieniCandy nu ir biznesa partneres.

Zīmola „BizBiz” tērpi izceļas ar spilgtām krāsām un dažādiem augu un kukaiņu valsts motīviem.
Zīmola „BizBiz” tērpi izceļas ar spilgtām krāsām un dažādiem augu un kukaiņu valsts motīviem.

Dvīņumāsas Drozdovičas radījušas sievišķīgus tērpus, kuros pašas arī uzstājas.
Dvīņumāsas Drozdovičas radījušas sievišķīgus tērpus, kuros pašas arī uzstājas.

Šovasar dienas gaismu ieraudzīja arī dziedošo dvīņumāsiņu Katrīnes un Anas Drozdoviču tērpu kolekcija ar nosaukumu „Mondolini by Dvīnes”. Galvenā dizainere bijusi Katrīne, kurai šajā jomā piemītot liels talants. Visus tērpus meitenes zīmējušas un modelējušas pašas, bez profesionāļu palīdzības.

Māsu radītajā kolekcijā ietilpst sievišķīgas kleitiņas un bikškostīmi gan svētku reizēm, gan valkāšanai ikdienā — pavisam tie ir 12 tērpi, kas nopērkami vidēji 25—80 latu amplitūdā. Visuzskatāmāk savus tērpus demonstrē pašas jaunās dizaineres, jo uzstājas tikai pašu dizainētos apģērbos.

Šobrīd par abu meiteņu panākumiem modes biznesā vēl grūti spriest, jo pašlaik top fotogrāfijas tērpu reklāmas kampaņai un tie vēl nav oficiāli izlikti pārdošanā, tomēr māsas jau saņēmušas dažus pasūtījumus, kā arī vairāki tērpi jau nopirkti apģērbu kolekcijas prezentēšanas pasākumā.

Nākamie — Anna Rozīte un Markus Riva

Apģērbu līniju veidošana nu jau Latvijā kļuvusi par modes lietu, jo arvien vairāk sabiedrībā zināmu personu gatavojas pievērsties modes biznesam. Par savu apģērbu radīšanu kaut kad tuvā nākotnē jau ieminējies mūziķis un modelis Markus Riva. Arī TV seja un topošā māmiņa Anna Rozīte gatavojas prezentēt savu apģērbu kolekciju. Atliek tikai minēt — tā būs veltīta pieaugušajiem vai bērniem?

Vai zvaigznes kolekcijas rada pašas?

Pasaules pieredze rāda, ka bieži vien pašām zvaigznēm ar kolekcijām, kas nes viņu vārdu, ir diezgan maz kopīga, proti — pašu slavenību līdzdalība apģērba ražošanas procesā bijusi visai pastarpināta. Kā top kolekcijas pie mums Latvijā?

Zīmola „Mondolini” pārstāve Anna Rācenāja skaidro, ka kolekcijas lielākoties tomēr ir pašu slavenību darbs. „Teikt, ka tas ir ienesīgs bizness un kāds ar to nopelna lielu naudu, būtu muļķīgi, tāpēc šādas kolekcijas gandrīz vienmēr ir pašu autoru iniciatīva. Mēs šo ieceri tikai piepalīdzam īstenot. Mūsu galvenais noteikums ir augsta kvalitāte, tāpēc mēs to neprofesionāļiem palīdzam nodrošināt, vajadzības gadījumā izvēloties audumus vai uzzīmējot iecerēto modeli, ja pašam autoram nav profesionālo iemaņu. Piemēram, Katrīne Drozdoviča ir ļoti talantīga dizainere un pati zīmēja visus tērpus. Kambala savus apģērbus ražoja Krievijā, to kvalitāte bija ļoti augsta, tāpēc arī cenas nebija no zemākajām. Turklāt mēs sava zīmola tērpiem liekam ļoti minimālu  uzcenojumu, lai cilvēki tos varētu atļauties iegādāties. Šā iemesla dēļ  lielākoties šīs kolekcijas ir zvaigžņu hobijs, nevis peļņas avots,” skaidro Rācenāja.

Šobrīd vairāku slavenību veidotos tērpus var iegādāties interneta veikalā creativelatvia.com, kā arī veikalā „Klase” „Berga Bazārā”.

Marta Kukarane/Foto: no izdevniecības Rīgas Viļņi arhīva