Lielākā daļa Latvijas vīna dzērāju veikalos to izvēlas uz labu laimi
Gandrīz puse no visiem vīna lietotājiem Latvijā veikalos dzērienu izvēlas uz labu laimi, jo viņiem pietrūkst zināšanu par vīna izcelsmi un vīnogu šķirnēm, secināts SKDS veiktajā pētījumā par Latvijas iedzīvotāju vīna lietošanas paradumiem.
"Vīna pircēji gala lēmumu pieņem, paļaujoties uz draugu, paziņu un ģimenes locekļu rekomendācijām, vai vienkārši nopērk tās pašas markas vīnu, kas garšojis iepriekšējā reizē," pētījuma prezentācijā sacīja SKDS vadītājs Arnis Kaktiņš.
Pētījumā atklāts, ka 60% Latvijas pieaugušo iedzīvotāju uzturā mēdz lietot vīnu. No tiem, kas vīnu mēdz lietot, 41% to dara svētku reizēs vai ciemos, 29% - mājās, pasēžot ar draugiem, 18% - romantiskos mirkļos ar partneri, 11% - lai atslābinātos, 11% - ar darbu, biznesu saistītos pasākumos, 9% - tāpat vien, tikai 4% vīnu lieto ēdienreizēs.
Tāpat pētījumā atklāts, ka vīnu nelieto 48% pieaugušo vīriešu un 33% pieaugušo sieviešu. Arī starp iedzīvotājiem vecumā virs 55 gadiem 47% nelieto vīnu.
"Jo augstāks cilvēka izglītības līmenis, jo lielāka varbūtība, ka viņš lieto vīnu. Tāpat ar ienākumiem - jo tie ir augstāki, jo lielāks īpatsvars vīna lietotāju," stāstīja Kaktiņš.
Izvēloties vīnu veikalā, 29% no Latvijas iedzīvotājiem to izvēlas pēc cenas, 22% uzskata, ka šo to zina par vīniem, bet 6% domā, ka labi pārzina vīnus.
No vīna izvēles kritērijiem kā svarīgākais 55% gadījumu minēta iepriekšēja garšas pieredze. 47% vīnu izvēlas pēc draugu ieteikuma, 32% - pēc vidējās cenas, 12% - pēc pārdevēja ieteikuma, 10% - lētāko, 9% - konkrēta gada vai reģiona vīnu, 5% - pēc ieteikuma žurnālos.
Starp latviešu valodā runājošiem vīna pircējiem lielveikalos lielākā daļa izvēlas vīnu, kas maksā 3-4 eiro pudelē, bet krieviski runājošie vīna pircēji izvēlas vīnu, kas maksā 5-8 eiro pudelē.
Kaktiņš arī norādīja uz vēl vienu interesantu sakritību - starp tiem pieaugušajiem, kuriem nepatīk gatavot ēst, vīnu nelieto 49%. Un tikai 35% no tiem, kam patīk gatavot ēst, nelieto vīnu.