Nosaka jaunas prasības kases aparātiem
Valdība šodien pieņēma jaunus noteikumus par nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu tehniskajām prasībām.
Ar nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektroniskajām ierīcēm un iekārtām - kases aparātiem, hibrīda kases aparātiem, kases sistēmām, specializētām ierīcēm un iekārtām - nodokļu un citu maksājumu aprēķināšanas un uzskaites nodrošināšanai reģistrē samaksu, kas saņemta par darījumiem skaidrā naudā, ar maksājumu kartēm, viedkartēm vai citiem maksājuma apliecinājumiem, piemēram, dāvanu kartēm, čekiem, taloniem un tamlīdzīgiem apliecinājumiem, ka veikts norēķins par darījumu.
Tiesiskais regulējums attiecināms uz nodokļu maksātājiem, kas veic saimniecisko darbību un par darījumiem saņemto samaksu reģistrē kases aparātā.
Izskatīšanai valdībā iesniegtajos dokumentos norādīts, ka 24 329 kases aparātu lietotājiem, kuru lietošanā reģistrēti 31 314 kases aparāti, 12 mēnešu apgrozījums 2012.gadā nepārsniedza 200 000 eiro. Līdz ar to šie lietotāji arī turpmāk varēs lietot esošos kases aparātus.
Savukārt 4250 kases aparātu lietotājiem, kuru lietošanā reģistrēti 10 744 kases aparāti, gada apgrozījums 2012.gadā bija no 200 000 eiro līdz 1,5 miljoniem eiro, tādējādi šiem 4250 nodokļu maksātājiem atbilstoši jauno noteikumu prasībām būs jāsāk lietot hibrīda kases aparāti. Savukārt 1591 kases aparāta lietotājam, kuru lietošanā reģistrēti 10 690 kases aparāti, 12 mēnešu apgrozījums 2012.gadā pārsniedz 1,5 miljonus eiro, tādējādi 1591 nodokļu maksātājam atbilstoši noteikumu prasībām būs jāsāk lietot kases sistēmas.
Jaunie noteikumi iedala kases aparātus, kases sistēmas, specializētās ierīces vai iekārtas šādās kategorijās: kases aparāti, hibrīda kases aparāti, kases sistēmas, specializētās ierīces un iekārtas.
Noteikumi paredz stingrākas tehniskās prasības hibrīda kases aparātiem un kases sistēmām, kas turpmāk nodrošinātu šādas iespējas: realizēto preču daudzumu elektroniski salīdzināt ar noliktavā reģistrētajām precēm; konstatēt iejaukšanos hibrīda kases aparātā un kases sistēmā, ja čeks ir dzēsts vai mainīta tā vērtība; atjaunot datus un nodrošināties pret iespējamiem datu zudumiem, veidojot energoneatkarīgās atmiņas rezerves datu kopijas; izmantot energoneatkarīgās atmiņas ietilpību, kas būs lielāka nekā fiskālā vai elektriskā atmiņa, datu uzkrāšanai u.c. Saskaņā ar šiem noteikumiem kontroles un elektroniskās kontrollentes datu faili tiek uzkrāti un saglabāti katalogos vai datu krātuvēs, tā samazinot iespēju patvaļīgi rakstīt, dzēst vai labot uzkrātos datus.
Valdībā izskatītajos dokumentos norādīts, ka energoneatkarīgā atmiņa ir lētāka nekā fiskālā atmiņa, kas samazinās uzņēmuma izmaksas; nebūs nepieciešams iegādāties un uzglabāt papīra formas kontrollentes, kā arī nebūs nepieciešams kontrollentes fiskālais printeris, kas samazinās uzņēmuma izmaksas.
Izmaiņas ļaus automatizēt kontroles pasākumus, samazinot viena kontroles pasākuma ilgumu un palielinot kontroles pasākumu skaitu un efektivitāti, kas savukārt ļaus optimāli izmantot Valsts ieņēmumu dienesta rīcībā esošos resursus. Pārmaiņas paaugstinās kontroles pasākumu operativitāti, nodrošinot inspektorus ar iespēju par pārbaudei nepieciešamo periodu datus iegūt elektroniski, izvairoties no darbietilpīgām manuālām datu šķirošanas, pārbaudes un analīzes operācijām, teikts valdībā izskatītajos dokumentos.
Lai novērstu fiskālās atmiņas bojāšanos, patlaban kases aparātos un kases sistēmās ir jānodrošina strāvas spriegums no autonoma enerģijas avota. Patlaban, ja elektrības svārstību dēļ vai citu iemeslu dēļ fiskālā atmiņa tiek bojāta, tajā reģistrētos datus pārsvarā nav iespējams atjaunot, piemēram, reģistrēto darījumu kopsummu naudas izteiksmē. Šādos gadījumos dati tiek fiskālā atmiņā ieprogrammēti, norādot jebkuru vērtību. Tādēļ nepieciešams noteikt pienākumu kases sistēmām izmantot energoneatkarīgo atmiņu, kuras ietilpība būs neskaitāmas reizes lielāka nekā fiskālā vai elektriskā atmiņa, datu uzkrāšanai atjaunot datus un nodrošināties no iespējamiem datu zudumiem, veidojot energoneatkarīgās atmiņas rezerves datu kopijas, skaidrots Finanšu ministrijas sagatavotajos dokumentos.
Hibrīda kases aparāti vai kases sistēmas atbilstoši jauno noteikumu prasībām jāsāk lietot ne vēlāk kā 2015.gada sākumā. Patlaban spēkā esošajiem noteikumiem par nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu tehniskajām prasībām atbilstošus kases aparātus ar elektronisko kontrollenti un kases sistēmas drīkst lietot līdz 2015.gada sākumam.
Vienlaikus valdība noteica arī nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu lietošanas kārtību.
Valsts ieņēmumu dienesta dati rāda, ka pēdējo gadu laikā audzis kases aparātu izmantošanas kārtības neievērošanas īpatsvars. 2007., 2008. un 2009.gadā tirdzniecības un pakalpojumu sniedzēju uzņēmumos konstatēto pārkāpumu īpatsvars saistībā ar kases aparātu izmantošanas kārtības neievērošanu bija 59%, 2010.gadā - 70%, bet 2012.gadā sasniedza 79%.
Biežāk konstatētie pārkāpumi kases aparātu izmantošanā ir šādi: nepamatota naudas izsniegšana par atpakaļ atdotajām precēm; nepamatota darījumu anulēšana tā reģistrēšanas brīdī; nepamatota jau reģistrētu darījumu anulēšana; kases aparāta mācību režīmu izmantošana, kā rezultātā darījumi netiek uzskaitīti; kases aparāts programmēts tā, ka pārskatos netiek rādīti labojumi vai mācību režīma lietošana; produktu aizvietošana, palielinot ar PVN 0% likmi apliekamu produktu pārdošanas apjomu u.c.
Kases aparātā tiek reģistrēti saimnieciskās darbības rezultātā gūtie ieņēmumi, kas ir bāze pievienotās vērtības nodokļa un uzņēmumu ienākuma nodokļa aprēķināšanai. Līdz ar to kases aparātu neizmantošana, darījumu nereģistrēšana kases aparātā, iejaukšanās kases aparāta programmatūrā vai konstrukcijā tiek veikta ar mērķi samazināt budžetā maksājamo nodokļu summu, skaidrots valdības sēdē izskatītajos dokumentos.
Uz šī jautājuma izskatīšanu bija sapulcējušies vairāki nozares pārstāvji, kas pārmeta regulējuma nesaprotamību un gaidāmās lielās izmaksas tirgotājiem, kas būs nepieciešami sistēmu nomaiņai. Tirgotāji arī pauda pārliecību, ka valstij nav tādu resursu, lai cīnītos ar negodprātīgiem tirgotājiem. Ja mērķis ir uzraudzīt nodokļus, tad būtu jāatrod mazāk ietilpīgāki, mērķtiecīgāki risinājumi, pauda tirgotāji.
Kā kompromisa risinājums tika piedāvāts regulējumu ieviest no 2015.gada tikai jaunajiem tirgotājiem, bet tiem, kas jau ir sistēmā - tikai no 2016.gada. Finanšu ministrija gan norādīja, ka šī ir valdības izšķiršanās. Lai gan šāds variants būtu pieņemamas, tas atvieglos tikai uzņēmēju dzīvi, bet valstij šāda dubultā administrēšana izmaksās dārgāk, un tas gulsies uz nodokļu maksātāju pleciem.
Izskanēja priekšlikums arī pagarināt spēkā stāšanās termiņu par pusgadu, lai tirgotājiem ir ilgāks sagatavošanās laiks. Šo priekšlikumu valdība atbalstīja.