Darba inspekcija: cilvēki visbiežāk sūdzas par darba samaksu; pārējo gatavi paciest
Sūdzību skaits gan nemazinās, tomēr tas, ka cilvēki lielākoties sūdzas tikai par darba samaksu, liecina, ka par citām lietām cilvēki ir gatavi paciesties un nesūdzēties.
Bizness un ekonomika

Darba inspekcija: cilvēki visbiežāk sūdzas par darba samaksu; pārējo gatavi paciest

Jauns.lv

Latvijā darba ņēmēji visbiežāk sūdzas par darba samaksu, savukārt pārējo ir gatavi paciest, intervijā biznesa informācijas portālam "Baltic Business Service" pastāstīja Valsts darba inspekcijas (VDI) vadītājs Renārs Lūsis.

Pēc viņa teiktā, VDI gadā saņem apmēram piecus tūkstošus sūdzību - puse no tām ir par darba samaksu. "Visbiežāk sūdzas, protams, par samaksu. Tas parāda, ka cilvēks ir gatavs paciest daudz ko, bet, ja viņam nemaksā par padarīto, viņš nevar iztikt. Vairāk nekā puse sūdzību ir tieši par samaksu," teica Lūsis.

VDI vadītājs norādīja, ka iesniegumi par samaksu ir vieni no komplicētākajiem. "Tostarp tāpēc, ka ir grūti pierādāmi, piemēram, ja darbinieks ir gaidījis ļoti ilgi - divus, trīs vai pat sešus mēnešus. Ir bijuši gadījumi, kad cilvēki lūdz pārrēķināt viņam pienākošos samaksu pat par gadu. Ja šim darbiniekam pašam nav sakrāti nekādi pierādījumi, mums no darba devēja tādus iegūt ir ļoti sarežģīti. Ir gadījumi, kad cilvēks jau ir aizgājis no darba attiecīgajā uzņēmumā, bet pēc tam vēl mēģina kaut ko pierādīt, tas ir ļoti sarežģīti, jo tad var vairs nebūt ne liecinieku, kas būtu gatavi liecināt, ne dokumentu, ar ko sūdzības varētu pierādīt,"  teica Lūsis.

Viņš pastāstīja, ka tāpat darba ņēmēji sūdzas par darba laiku, atbrīvošanu no darba, atpūtas laiku, atvaļinājuma kompensāciju u.tml. "Sūdzību skaits gan nemazinās, tomēr tas, ka cilvēki lielākoties sūdzas tikai par darba samaksu, liecina, ka par citām lietām cilvēki ir gatavi paciesties un nesūdzēties, vismaz pagaidām. Protams, ļoti jauki, ja pacietība atmaksājas un seko risinājums. Sākotnēji mēs arī aicinām darbinieku risināt visus strīdus ar darba devēju un tikai tad, ja pašam neizdodas rast risinājumu, tikai tad vērsties pie mums. Ir gadījumi, kad darbinieki, jau rakstot iesniegumu, atzīst, ka nemaz nav mēģinājuši risināt jautājumu pa tiešo ar darba devēju un, mūsuprāt, tas tiešām būtu ļoti nepareizi, ja bez jautājuma sākotnējas risināšanas uzņēmumā visi "pa taisno" ar savām sūdzībām sāktu "gāzt riņķī" darba inspekciju. Ja tā notiktu, tad viss, ko mēs varētu darīt, būtu sūdzību izskatīšana, mums neatliktu laika prevencijai un tā būtu neefektīva darba inspekcijas resursu izlietošana," klāstīja Lūsis.

BNS/Foto: All Over Press