Ebola sadārdzina šokolādi. Vai arī Latvijā šokolāde būs dārgāka?
Īstā šokolāde top tikai no kakao pupiņām.
Bizness un ekonomika

Ebola sadārdzina šokolādi. Vai arī Latvijā šokolāde būs dārgāka?

Jauns.lv

Pēdējo mēnešu dēļ Ebolas vīrusa dēļ šokolādes cena pasaules tirgū cēlusies par 18%. Tas noticis tādēļ, ka kakao pupiņu plantācijas galvenokārt ir Rietumāfrikā – zemēs, kas robežojas ar Ebolas vīrusa skartajām valstīm. Kasjauns.lv skaidro, vai tas ietekmēs arī mūsu saldumu ražotājus.

21. gadsimta laikā kakao pupiņu cena kāpusi vismaz divkārt

Ebolas vīrusa dēļ kakao pupiņu, kas ir šokolādes izejviela, cena cēlusies par 18%, vēsta pasaules plašsaziņas līdzekļi. Šokolādes ražotāji satraukušies, ka Ebolas vīruss no Gvinejas un Libērijas tālāk varētu izplatīties uz Kotdivuāru, kur ir 40% no visas pasaules kakao pupiņu plantācijām. Vēl 20% kakao pupiņu plantācijas ir kaimiņos esošajā Ganā. Kopumā Rietumāfrikas valstīs ir 70% no visas pasaules kakao plantācijām.

Ja Ebolas vīruss strauji izplatīsies, tad karantīnas dēļ kakao pupiņas netiks novāktas, jo fermeri pametīs iekoptās plantācijas, bet no Rietumāfrikas importēt preces vairs nebūs tik vienkārši, kā līdz šim.

Pasaules kakao fonds jau aicinājis 113 lielākos saldumu ražotājus pasaulē ziedot cīņai pret Ebolas vīrusu. Tas esot ne tikai humāni, bet arī ekonomiski izdevīgi, lai kakao pupiņas nekļūtu par superdārgu deficītu.

Tomēr jāteic, ka šajā gadsimtā kakao pupiņu cenas strauji augušas ne tikai Ebolas vīrusa izplatības dēļ. Šis ļaunais vīruss varētu būt tikai par ieganstu spekulācijām. Piemēram, laikā no 2002. līdz 2008. gadam kakao pupiņu cena pieauga divkārt un sasniedza 2494 eiro par tonnu. Bet pagājušajā nedēļā Londonas biržā tonna kakao pupiņu maksāja 2704 eiro, savukārt Ņujorkas biržā – 2548 eiro.

„Laimas” vadītājs: „Būsim spiesti celt šokolādes produktu cenas”

Akciju sabiedrības „Laima” valdes priekšsēdētājs Rolands Gulbis Kasjauns.lv kakao pupiņu cenu celšanos skaidroja šādi: „Mēs iegādājamies kakao pupiņas Ganā, šajā valstī Ebolas vīruss nav konstatēts. Manuprāt, uzskats, ka kakao pupiņu cenu pieaugums ir saistīts ar Ebolas vīrusa izplatību Āfrikas valstīs, ir maldīgs. Kakao pupiņu cenu kāpumu ietekmē vairāki faktoru kompleksi. Kopumā kopš pagājušā gada kakao pupiņu cenas ir pieaugušas par 40%.Straujš kakao pupiņu cenu kāpums bija vērojams jau iepriekšējos gados, un galvenokārt tas ir saistīts ar klimatiskajām izmaiņām pasaulē, ka nav bijusi bagātīga raža. Papildus tam Āfrikas valstu valdības šobrīd aktīvi iesaistās nozares sakārtošanā un veic tirgus pārdali, piedaloties visos procesos.

Nozares aplēses liecina, ka tuvākajos gados kakao pupiņu cena industrijā trīskāršosies, kā rezultātā īstās šokolādes ražotāji, kas šokolādi ražo no kakao pupiņām, viennozīmīgi būs spiesti nākotnē celt šokolādes produktu cenas. Mēs esam „īstās” šokolādes ražotāji, tas nozīmē, ka kakao saturs ir lielāks, līdz ar to kakao pupiņu cenu pieaugums ir sāpīgs moments. Mēs neizslēdzam iespēju drīzumā pārskatīt šokolādes produktu cenas, ja kakao pupiņu cena turpinās pieaugt.

Akciju sabiedrības „Laima” valdes priekšsēdētājs Rolands Gulbis teic, ka nākotnē īstās šokolādes ražotāji, kāda ir arī „Laima”, būs spiesti celt šokolādes produktu cenas.
Akciju sabiedrības „Laima” valdes priekšsēdētājs Rolands Gulbis teic, ka nākotnē īstās šokolādes ražotāji, kāda ir arī „Laima”, būs spiesti celt šokolādes produktu cenas.

Tie ražotāji, kuru produkti ir uz piena vai sojas bāzes, protams, šo kakao pupiņu cenu kāpuma ietekmi tik būtiski neizjūt. Es paredzu nākotnē ļoti lielu tirgus segmentāciju – būs masu produktu ražotāji, kuri ražos „kaut ko brūnu un saldu”, kas tiks saukts par šokolādi vai tās izstrādājumu, taču kakao tur būs arvien mazāk, un mazāk. Un tad būs otra grupa – tie, kas būs investējuši produktos un cilvēku sirdīs, ražos kvalitatīvu „īstu” šokolādi no kakao pupiņām. Latvijas iedzīvotājiem ir tā privilēģija baudīt īstu šokolādi no kakao pupiņām par samērīgu cenu. Pie tā mēs vēlētos arī palikt – ražot īstu un visiem pieejamu šokolādi.”

Pūres šokolāde negrib celt cenas

SIA „Pure Chocolate" mārketinga direktore Vineta Kalniņa gan cer, ka tuvākajā laikā nebūs jāceļ savu ražoto šokolādes izstrādājumu cenas. Viņa Kasjauns.lv pauda: „Kakao pupiņu cena ir svārstīga un mainīga nepārtraukti, cenu pieaugumu nosaka vairāki faktori, šogad īpaši vērojama tendence cenu kāpumam pupiņām biržā kā vienu no apstākļiem minot Ebolas vīrusu.

Protams, ir jautājums, cik godprātīgi tiek izmantots fakts par vīrusa uzliesmojumu un cik tas patiesībā ir noteicošs cenu kāpumā?

Runājot par šokolādes ražotājiem, - galvenās izejvielas sadārdzinājums ir būtiski jūtams, un ceram, ka cenas patērētājiem nebūs jāceļ. Tādēļ rūpīgi sekojam līdzi situācijai, skatāmies līdzi tendencēm un ceram uz vīrusa drīzu novēršanu.”

Elmārs Barkāns/Foto: All Over Press, Ieva Lūka/LETA