Ko pērkam svētkos jeb - vai galds izturēs mandarīnu svaru?
Neskatoties uz sniega trūkumu un gandrīz vai rudenīgajiem laika apstākļiem, Ziemassvētki nu jau drīz būs „sabraukuši”. Kā katru gadu, arī šogad mūsu tautieši izstāvēs garās lielveikalu rindas, lai pēcāk varētu uzklāt bagātīgu, svētku cienīgu galdu un, spriežot pēc visa, mandarīnu uz tā būs vairāk kā kartupeļu... Lai izprastu latviešu gastronomiskās tieksmes svētkos, Kasjauns.lv vērsās pie lielākajiem Latvijas produktu tirgotājiem.
Pārdoti 3’000’000 kilogrami mandarīnu!
Ziemassvētki esot starp tiem retajiem svētkiem, kuru laikā pārdošanas apjomi ievērojami pieaug teju vai visām precēm. Starp produktiem, kuri, pateicoties svētku noskaņām, kļūst īpaši populāri, izceļas mandarīni. „Šogad, „Rimi” veikalos, kopā pārdoti jau 3’000’000 kilogrami mandarīnu, kas ir par 33% vairāk kā pagājušogad,” atklāj SIA „Rimi Latvia” sabiedrisko attiecību speciāliste Dace Valnere. Salīdzinot ar 2013. gadu divkāršojies esot arī piparkūku mīklas pieprasījums. „Rimi” komanda ik gadu pārliecinās par to, ka Latvijas iedzīvotāji savus Ziemassvētkus plāno ļoti laicīgi. „Novērojām, ka dāvanu pirkšana sākas jau novembrī, kad salīdzinoši lielas atlaides piedāvājam daudzām bērnu rotaļlietām. Ir skaidri redzams, ka cilvēki svētkiem gatavojas – plāno budžetu, interesējas par atlaidēm un seko līdzi akcijām,” stāsta „Rimi” pārstāve.
Arī kartupeļi nespēj konkurēt
Cilvēku tendencei svētkos iepirkties „uz visām pusēm” par lieciniekiem kļuvuši arī citi Latvijas lielveikali. SIA „Maxima Latvija” komunikācijas vadītājs Jānis Beseris Kasjauns.lv atklāj, ka cilvēki pastiprināti pērk gan pamatā Ziemassvētku galdam raksturīgus pārtikas produktus, gan tos, kurus parasti lietojam viscaur gadu. Šķiet, katram Latvijas veikalam ir arī savs stāsts par mandarīnu tēmu. Kā atklāj „Maxima” pārstāvis, pat latvieša diētai tik ļoti svarīgais kartupelis ziemā, pārdošanas ziņā atpaliek: „Pēdējā laika TOP1 produkts ir mandarīni, kas ir sākuši tādu kā triumfa gājienu. Šomēnes līdz 15.decembrim mūsu veikalos ir pārdoti 3 reizes vairāk mandarīnu nekā kartupeļu šajā laika periodā.” Jo tuvāk nāk svētki, jo ievērojamāks kļūst pieprasījums pēc svētku atribūtikas un rotājumiem, tostarp – eglītēm, turklāt cilvēki nesmādējot kā dabīgās tā arī sintētiskās egles. Arī „Maxima” veikalos iepirkšanās Ziemassvētkiem konstatēta samērā agri, tomēr lielais „iepirkšanās bums” vēl esot priekšā. „Ņemot vērā iepriekšējo gadu pieredzi, varam teikt, ka lielākā iedzīvotāju aktivitāte būs šajā nedēļas nogalē,” spriež Beseris.
Ziemas noskaņu pagatavojam virtuvē
SIA „Elvi Latvija” sabiedrisko attiecību konsultante Kazimiera Puzo „Kasjauns.lv” atklāj, ka sniega un sala trūkuma dēļ patieso svētku noskaņu, iespējams, pavardā nolēmušas sarūpēt mājsaimnieces. No veikala plauktiem pirms svētkiem lielā daudzumā tiekot izķertas sastāvdaļas visdažādākajiem svētku mielastiem.
Salīdzinot ar pagājušo gadu, piparkūku mīklas pieprasījums vien esot kāpis par 336%, turklāt ievērojami pieprasītākas šogad esot arī Ziemassvētku apsveikumu kartītes. „Tas varētu būt skaidrojams ar to, ka, turoties salīdzinoši siltajiem laika apstākļiem, cilvēki vēlas radīt Ziemassvētku noskaņu, svētku gardumus šogad gatavojot arī paši,” teic „Elvi” pārstāve.