"Pasažieru vilciens" gatavi nodrošināt satiksmi uz lidostu "Rail Baltic" projektā
Tiek cerēts, ka Eiropas Savienība finansēs aptuveni 85% "Rail Baltica" projekta izmaksu.
Bizness un ekonomika

"Pasažieru vilciens" gatavi nodrošināt satiksmi uz lidostu "Rail Baltic" projektā

Jauns.lv

AS "Pasažieru vilciens" (PV) apsver iespēju, ka varētu iesaistīties satiksmes nodrošināšanā starp Rīgas Centrālo dzelzceļa staciju un starptautisko lidostu "Rīga" Eiropas sliežu platuma "Rail Baltica" projektā, informēja uzņēmumā.

PV gan norāda, ka patlaban vēl ir pāragri runāt par iespējamajiem risinājumiem gan no tehniskā, gan no izmaksu viedokļa.

Latvija "Rail Baltica" projekta realizāciju plāno uzsākt ar dzelzceļa līnijas Latvijas centrālās daļas tehniskā projekta izstrādi un Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas un saistītās infrastruktūras pārbūvi, un dzelzceļa stacijas Starptautiskajā lidostā "Rīga" izbūvi, kā arī savienojuma starp Rīgas Centrālo dzelzceļa staciju un lidostu izbūves uzsākšanu un zemju atsavināšanu minētajā posmā.

Kopīgais pieteikums Eiropas Komisijā (EK) tika iesniegts 2015.gada 26.februārim. Tiek cerēts, ka Eiropas Savienība finansēs aptuveni 85% projekta izmaksu.

Vairums mārupiešu iebilst pret būvniecību

Savukārt uz dzelzceļa līnijas "Rail Baltica" sabiedrisko apspriešanu Mārupes kultūras namā šodien pulcējušies apmēram 250 cilvēki.

Jau pirms projekta prezentācijas sākuma vairāki desmiti cilvēku stāvēja rindā, lai izteiktu savu viedokli par vai pret būvniecību īpašās anketās.

Kā uzzināja aģentūra LETA, tikai daži no interesentiem piekrīt dzelzceļa būvniecībai. Uzrunājot dažus no rindā stāvētājiem, noskaidrojās, ka galvenais noraidījuma iemesls ir pārāk tuvais dzelzceļa līnijas novietojums mājām.

Sliedes ies pa vidu ciematam

"Sanāk, ka sliedes ies mūsu ciematam - Vētrām - pa vidu. Te sabūvētas apmēram 20 jauns mājas, kurās dzīvo jauni cilvēki ar bērniem. Mana māja šeit jau ir 60 gadus, un mēs te esam daudzi. Nesaprotu, kā viņi man kompensēs, ja man ir trīs bērni un visiem ģimenes. Vai tad viņiem varēs sagādāt katram trīsistabu dzīvokli?" pirms projekta sabiedriskās apspriešanas vaicāja kāda kundze.

Tikmēr projekta pārstāvji jau pirms sapulces sākšanās atbildēja uz Mārupes iedzīvotāju jautājumiem un mēģināja viņus pārliecināt par projekta izdevīgumu novadam.

Pašvaldība iebilst atzaram uz lidostu

Mārupes pašvaldība atbalsta projekta "Rail Baltica" pamattrases izbūvi Latvijā, taču kategoriski noraida piedāvāto atzara izbūvi uz lidostu "Rīga" caur Mārupes novada teritoriju, alternatīvus variantus vairs neparedzot, februāra beigās informēja pašvaldībā. "Projekta attīstītāju piedāvātais atzars vistiešākajā veidā pasliktinās Mārupes novada iedzīvotāju un uzņēmējdarbības vidi, tāpēc ir pamatotas bažas par to, vai tas vispār būtu vērtējams kā tehniski, ekonomiski un sociāli pamatots," norāda Mārupes novada domes priekšsēdētājs Mārtiņš Bojārs.

Pilnsabiedrības "RB Latvija", kas veic "Rail Baltica" trases detalizēto izpēti, telpiskās plānošanas eksperts Neils Balgalis savukārt uzskata, ka rīt paredzētā jaunbūvējamā Eiropas sliežu platuma dzelzceļa projekta "Rail Baltica" sākotnējā sabiedriskā apspriede Mārupē varētu izvērsties konstruktīva un varētu tikt rasts risinājums dzelzceļa trases novietojumam šajā Pierīgas novadā. Gan "RB Latvija" izpētes grupa, gan arī Mārupes pašvaldība un iedzīvotāji esot strādājuši, lai sabiedriskajā apspriedē piedāvātu vairākus trases risinājumus, no kuriem vienā risinājumā skatījums varētu sakrist gan pašvaldībai, gan izpētes grupai. "Tas dod pamatu prognozei, ka varēsim rast kopsaucēju "Rail Baltica" dzelzceļa trases novietojumam Mārupes novadā," apgalvo Balgalis.

"Rail Baltica" projekts paredz jaunas 1435 milimetrus jeb Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas izbūvi Baltijas valstīs. Latvijai tas izmaksātu 1,27 miljardus eiro, bet visās trīs Baltijas valstīs kopā - 3,68 miljardus eiro. EK varētu līdzfinansēt 85% no kopējām šī projekta izmaksām. 2015.gadā tiks iesniegts finansējuma pieprasījums EK, lai 2016.gadā varētu sākties darbi. Tālākā finansēšana paredzēta no nākamā finanšu perioda naudas - no 2020.gada.

LETA/Foto: Ieva Čīka/LETA