Piedalīties ceļu satiksmē vairs nevarēs! Lietuvā pieņemti stingri noteikumi, lai cīnītos pret negodīgu lietotu auto tirgoņu rīcību
foto: Shutterstock
Auto un tehnoloģijas

Piedalīties ceļu satiksmē vairs nevarēs! Lietuvā pieņemti stingri noteikumi, lai cīnītos pret negodīgu lietotu auto tirgoņu rīcību

Jauns.lv

Lietuvā pieņemts lēmums uzsākt cīņu ar lietoto auto tirgotāju sen izplatītu tendenci – odometru grozīšanu, vēsta “Lsm.lv”, atsaucoties uz “Latvijas Radio”. 

Odometru grozīšana un kilometru notīšana Baltijas valstīs ir tikpat sena nodarbe kā lietotu auto imports no Rietumeiropas. Atgūstot neatkarību un sākot ievest mašīnas no Eiropas, sākās arī kilometru notīšana jeb odometrā redzamo kilometru skaita samazināšana, tādējādi mākslīgi paaugstinot auto pārdošanas cenu un savu peļņu. 

Lietuvā par to līdz šim nekādu būtisku seku nebija, bet tagad ir izmaiņas – sākot no jūlija, ja tehniskajā apskatē tiks fiksēts mazāks auto odometra rādījums nekā iepriekšējā apskatē, tas tiks vērtēts kā nebūtisks bojājums, bet 2025. gada vasarā tas jau būs būtisks bojājums un lietuvieši saviem auto apskati iziet vairs nevarēs.

Pašā Lietuvā šīs izmaiņas gan netiek uztvertas kā acīmredzams risinājums problēmai.

Problēmas ar odometra rādījumu grozīšanu ir ne tikai Lietuvā, bet arī Latvijā, turklāt, pie mums tā, iespējams, ir pat lielāka nekā kaimiņos, saka Latvijas Auto asociācijas prezidents un Saeimas deputāts Andris Kulbergs:

“Šī ir viena no fundamentālākajām, nopietnākajām problēmām auto tirgū Latvijā. Mēs atrodamies Eiropā numur viens pēdējā vietā, tātad, sliktākie rādītāji tieši ar odometru tīšanu. Tā mums ir mode un tradīcija no deviņdesmitajiem gadiem!”.

“Zaudējumi, ko nodara odometra tīšana Latvijā, ir 24 miljoni eiro gadā,” uzsver Kulbergs. 

Viņš arī norāda, ka tādas pašas izmaiņas noteikumos piedāvās veikt arī Latvijā un tās varētu tikt skatītas Saeimas rudens sesijā. Problēma gan ir krietni plašāka, un tā skar visu Eiropu, Kulbergam paskaidrojot, ka Eiropā šāda krāpšanās ik gadu rada zaudējumus 1,3 miljardu eiro apmērā.

Krāpšanos ar odometra rādījumu vienkāršāk fiksēt, ja auto vairākus gadus bijis vienā valstī, veicis tehniskās apskates un fiksēti visi dati. Ja auto importēts no ārzemēm, vairs nav tik vienkārši, jo ne visas valstis izpauž informāciju par odometru rādījumiem.