Bizness un ekonomika
2022. gada 16. janvāris, 06:45

Edmunds apguvis vienu no pasaulē prestižākajām, bet dārgākajām profesijām; jau vasarā plāno iepriecināt Latvijas pasažierus

Santa Kvaste

Jauns.lv

Edmunds Poruks (34 gadi) ir viens no tiem desmit studentiem, kuri decembra sākumā absolvēja Latvijas lidsabiedrības "airBaltic" Pilotu akadēmiju. Viņš intervijā portālam Jauns.lv pastāstīja par savu ceļu līdz pilota amatam un nākotnes plāniem.

Pirms mācībām Pilotu akadēmijā Edmunds jau bija ieguvis augstāko izglītību tehniskajā jomā. "Tas gan nav obligāti Pilotu akadēmijai, bet tāds ir mans stāsts. Esmu iepriekš mācījies par elektrotehnoloģijām. Sākotnēji vispārīgi, bet pēc tam maģistra līmenī par elektrotehnoloģiju vadību, automātiku, robotiku."

foto: No personīgā arhīva
Lidojums ar instruktoru.

"Manā gadījumā nebija konkrēta bērnības sapņa [kļūt par pilotu], bet noteikti jau kopš bērnības bija sapnis un vēlme strādāt ar tehnoloģijām, tehniku. Man patika strādāt ar diezgan sarežģītu tehniku. Man bija vēlme strādāt ar tehnoloģijām un kaut ko tādu, kas būtu noderīgs cilvēkiem. Tehnoloģijas pašas par sevi mani tik ļoti neaizrauj, ir vēlme, lai tas ir noderīgs sabiedrībai."

Vācija vilināja, bet Latvija uzvarēja

Studiju laikā Edmunds pamācījās arī Vācijā: "Tas deva plašāku skatu uz pasauli." Pēc studijām viņš domāja, ko varētu ar savām iegūtajām zināšanām iesākt. Viņš skatījās, kas Latvijā ir attīstīts labā līmenī.

"Bija iespējas, domas palikt Vācijā, kur ir ļoti attīstītas tehnoloģijas un karjeras iespējas. Tomēr bija iekšēja vēlme darboties, strādāt Latvijā. Skatījos, kādi tehnoloģiski attīstīti uzņēmumi mums ir, un nonācu pie "airBaltic"."

Edmunds piekrita, ka Vācijā ir cits algu un dzīves kvalitātes līmenis, tāpēc ir tikai loģiski, ka bija vilinājums palikt tur. "Ja rēķina tīri pēc cipariem, tad droši vien tas būtu tīri loģisks lēmums. Protams, es zināju, ka tas savā ziņā būtu vieglāk. Taču es būtu prom no ģimenes, tuviniekiem. Būtu jāskatās, kā tas līdzsvarojas.

foto: No personīgā arhīva
No lidojumiem. Kā stabilā atmosfērā veidojas līdzena mākoņu apakšmala.

Apbrīno Vāciju, bet ne visiem ir jāpārvācas uz turieni

Es neesmu vieglā ceļa gājējs. Man likās, ka ir svarīgi strādāt Latvijā, no kurienes es esmu nācis. Es neredzēju tam lielus un nopietnus šķēršļus. Palikt Vācijā varbūt būtu vieglāk. Jā, visticamāk, Vācijā būtu vieglāk atrast labi apmaksātu darbu. Viss sociālais nodrošinājums bija ļoti labā līmenī jau man kā studentam. Tādā ziņā visu cieņu un cepuri nost!

Joprojām esmu apbrīnotājs, fans Vācijas izglītības un sabiedrības sistēmai, bet nedomāju, ka visai pasaulei jāpārvācas uz Vāciju. Mums jādzīvo savā pusē, un es domāju, ka mēs arī daudz ko varam. Protams, tas nav sasniedzams vienā dienā, bet pamazām pa solītim, es domāju, ka varam līdz tam tikt."

Latvijā ir lielāka brīvība

Edmunds arī norādīja, ka Latvijā cilvēkiem ir daudz lielāka brīvība nekā vāciešiem. "Vismaz mans iespaids ir, ka Vācijā sabiedrības modelis ir balstīts uz rakstītiem un nerakstītiem noteikumiem.

foto: No personīgā arhīva
Teorētiskais mācību process uz zemes (jauc nolietotu motoru, kas ir ļoti līdzīgs mašīnām un mazajām lidmašīnām).

Varbūt ne līdz tādam līmenim, kāds tas ir Japānā, bet ir tajā virzienā. Tas, protams, viņiem dod daudz spēka, bet, no otras puses, ikdienišķā brīvības sajūta Latvijā, protams, ir lielāka. Ar lielāku brīvību gan jānāk arī lielākai atbildībai."

Latvijā ir arī mazāks iedzīvotāju blīvums, tāpēc mums ir vairāk brīvās telpas. Pie Latvijas plusiem pieskaitāma arī skaistā daba. "Tā ka mums ir arī labās lietas. Tā nav, ka ir tikai sliktās. Bet nav arī tā, ka ir tikai labās. Viss ir līdzsvarā."

Pirmais darbs "airBaltic"

Pēc studijām Latvijā un Vācijā Edmunds nonāca "airBaltic". "Tā sanāca, ka tajā laikā es meklēju darbu un "airBaltic" meklēja darbiniekus." Tajā laikā Latvijas apstākļos un uzņēmējdarbības vidē uzņēmums bija ļoti augstu ticis. "Tas iespaids arī apstiprinājās un ir saglabājies vēl līdz šodienai."

Sākumā Edmunds lidsabiedrībā strādāja par lidojumu operāciju inženieri. Tas ir darbinieks, kas palīdz pilotiem ar aprēķinu veikšanu. Pilotu darbs ir ļoti laikintensīvs - īsā laikā ir jāizdara daudz lietu. Tāpēc ļoti palīdz, ja pats pilots vai kāds cits ir iepriekš sagatavojis aprēķinus un apstrādājis informāciju.

foto: No personīgā arhīva
Liepāja, kas mācību laikā kļuva par audzēkņu otrām mājām.

Viņš pārsvarā darbojās ar lidmašīnu veiktspējas, skrejceļu garuma, kalnu ietekmes, lidmašīnu svara un balansa aprēķiniem. "Tas bija darbs ar aprēķiniem, grāmatām. Retu reizi sanāca arī līdz lidmašīnai aiziet, piemēram, lidmašīnu svēršanas reizēs, bet ikdienā tas nebija kā lidojumu apkalpei. Nē, tas bija atbalsta personāla biroja darbs."

Es varu darīt arī vairāk

"Es nezinu, vai tas man apnika, bet es vienmēr līdz šim dzīvē esmu darbojies, skatoties, vai ir iespēja darīt vairāk. To darbu es diezgan labi apguvu un izpratu, un man likās, ka es varu darīt arī vairāk, ka varu pats arī pielietot aprēķinu rezultātus, strādāt ar informāciju, paplašināt savu spēju un redzes loku." Pirms aptuveni četriem gadiem Edmunds nonāca pie lēmuma mēģināt kļūt par pilotu.

Pārdomu periods par šo nopietno soli ilga aptuveni gadu, bet pēc tam viņš nolēma iestāties "airBaltic" Pilotu akadēmijā. Normālos apstākļos akadēmijā jāmācās 1,5-2 gadi, bet saistībā ar Covid-19 pandēmiju un tās ierobežojumiem Edmundam un viņa grupai akadēmijā pavadītais laiks ieilga līdz aptuveni trīs gadiem. Vairākus mēnešus mācības nedrīkstēja notikt, jo valstī bija noteikti saskarsmes ierobežojumi. "Lai iemācītos lidot, ir jābūt blakus ar instruktoru, to nevar izdarīt attālināti."

Ko tālāk? Jāturpina mācīties!

Decembra sākumā Pilotu akadēmijā bija izlaidums, un Edmunds bija viens no desmit absolventiem. "Sajūta bija ļoti patīkama. Protams, mēs jau visu laiku zinājām, ka mācību process iet uz priekšu, bet izlaidums bija pakāpiens, kurā tika oficiāli apliecināts, ka šis posms ir izdarīts."

foto: No personīgā arhīva
Kolka - ļoti zīmīga un skaista vieta no lidojuma skata.

Edmunds plāno drīzumā piedalīties nākamajā mācību posmā. "Laikam pilotu profesija ir tāda, ka jāmācās ir visu laiku." Īpaši intensīvas apmācības ir sākumposmā.

Patlaban viņam ir diploms-licence mazu, vienkāršu lidaparātu vadīšanai, bet, lai vadītu katra tipa lielo, sarežģīto lidmašīnu, nepieciešama papildus apmācība. Tuvākajā laikā viņš plāno mācīties par "Airbus A220" lidmašīnām. Visticamāk, jau vasarā Edmundu varēs sastapt, lidojot ar kādu šo gaisa kuģi.

Pirmais lidojums

Edmunds pastāstīja arī par saviem pirmajiem lidojumiem, ko pavadīja pie lidaparāta stūres. Sajūtas un atbildības līmenis mainījās radikāli, salīdzinot ar iepriekš baudītiem lidojumiem pasažiera krēslā. Atšķirība ir vēl lielāka nekā autobusa pasažierim un šoferim.

foto: No personīgā arhīva

"Šeit ir vēl sarežģītāka vadīšana, līdz ar to radikāli mainās sajūtas un atbildība. Viss apmācību process man bija liela izaugsme un pavēra daudz jaunu apvāršņu un skatījumu. Es esmu ļoti apmierināts un priecīgs, ka ir bijusi šī iespēja."

Pavērās trešā dimensija

Jaunajiem pilotiem ir divi nozīmīgi lidojumi. Pirmais ir kopā ar instruktoru, un tā laikā jaunais students pats dara diezgan maz. Viņš sēž pie stūres, bet lielākā daļa darba un atbildības ir instruktoram. "Nav tā, ka pirmajā lidojumā jaunajam pilotam uzreiz ir pilna atbildība par lidmašīnas drošību. Praktiski ir pretēji:  gandrīz visa atbildība ir instruktoram, bet pēc tam kaut kādas fāzes tiek nodotas jaunā pilota rokās.

Bet jebkurā gadījumā tā ir jauna pieredze visām sajūtām, maņām, arī prātam. Saprotam, ka mēs varam kokam, koku masīvam vai mājām apiet ne tikai pa labi vai kreisi, bet arī pārlidot pāri. Tātad mums paveras trešā dimensija pasaulē."

Pirmais solo lidojums

Par vēl interesantāku pieredzi Edmunds uzskata savu pirmo solo lidojumu. "Tas ir pirmais lidojums, kurā jaunais pilots lido viens pats, bez instruktora blakus." Starp pirmo lidojumu ar instruktoru blakus un pirmo solo lidojumu ir salīdzinoši neliels laika posms: aptuveni trīs nedēļas, bet sajūtas un atbildība ir vēl augstākā līmenī.

Protams, pirmais solo lidojums notiek vienkāršos, labos un skaidros laikapstākļos. "Tas ir jāizdara pašam, pilnīgi vienam pašam. Blakus nav neviena, kuram var teikt, ka es tagad nemāku, un palūgt, lai viņš izdara." "Solo lidojums man ir vairāk palicis atmiņā,  nekā pats pirmais lidojums ar instruktoru."  Solo lidojumā justs patīkams satraukums.

Kā gaisa taksometri

Pilotu pieredzi mēra lidojuma stundās, un sarunas brīdī Edmunds bija nolidojis aptuveni 200 stundu. Ļoti pieredzējuša pilota lidojuma stundas mērāmas desmitos tūkstošu. Ar esošo licenci Edmundam ir tiesības vadīt mazas lidmašīnas. Pasaulē ir daudz cilvēku, kuri izvēlas privātus lidojumus ar mazajām lidmašīnām, jo tajās parasti ir tikai 4-6 pasažieri. Tās ir kā gaisa taksometri.

Bet pēc papildus apmācībām Edmunda amats būs First officer jeb otrais pilots. Lielo lidmašīnu kabīnē lidojuma laikā atrodas divi piloti: pirmais, galvenais pilots jeb lidmašīnas kapteinis (viņam ir liela pieredze), kā arī otrais pilots (tas ir jaunais pilots neilgi pēc apmācībām).

Iespaidīga mācību maksa

Edmunds piekrita, ka pilota izglītība ir ļoti dārga. "Es novērtēju, ka man ir tāda iespēja." Par valsts līdzekļiem pilota profesiju Latvijā iespējams apgūt tikai militārajā jomā, bet pārējās vietās tā ir jāfinansē par saviem vai aizņemtiem līdzekļiem. Mācību summa ir vairāki desmiti tūkstoši eiro. "Tā nav tāda summa, ko es varētu finansēt pats." Mājas lapā teikts, ka mācību maksa ir vairāk nekā 70 tūkstoši eiro, viņš teica.

Parasti pilotu apmācības tiek finansētas ar bankas aizdevumu. Arī Edmunds ir aizņēmies naudu, lai varētu apgūt šo profesiju. "Nav gluži tā, ka pašam ir tik liela nauda no konta jāpārskaita. Tā vairāk ir kā investīcija, jo mēs sagaidām, ka pēc sekmīgām mācībām mēs varēsim strādāt šajā jomā un ka būs labs atalgojums, augstāks nekā vidēji Latvijā. Līdz ar to no augstākā atalgojuma nevajadzētu būt problēmām atdot šo aizņēmumu, kredītu."

Iespējams, kāda lidsabiedrība līdzfinansē topošo pilotu apmācību, bet "airBaltic" gadījumā tiek nodrošināts atbalsts, piedāvājot sadarbību ar bankām, kas finansē apmācības, Edmunds stāstīja.

foto: No personīgā arhīva
Kurresāre - skaista lidosta skaistā vietā pie jūras, kur audzēkņi vairākkārt viesojās apmācību beigu daļā.

Grūtāk, bet var savienot ar ģimenes dzīvi

Edmunds vēl nav strādājis kā pilots, taču no kolēģiem dzirdējis, ka, lai arī ir sarežģīti, šo darbu var apvienot ar ģimenes dzīvi. Lidojumi notiek gan agri rītos un vēlu vakaros, gan naktīs. Prom no mājām var nākties pavadīt ilgāku laiku.

Bet, no otras puses, pēc tam var ilgāk atpūsties mājās ar ģimeni. "No kolēģiem neesmu dzirdējis, ka darbs kritiski traucētu ģimenes dzīvei. Tam ir jāpielāgojas, ģimenei var būt apgrūtinošāk, vajadzīga sapratne, bet izdarāms tas ir. Tas nav nekas kritisks. Būs periodi, kad pilots (mamma vai tētis) nebūs mājās ilgāku laiku, bet pēc tam ilgāku laiku atkal būs mājās."

Edmunda grupā Pilotu akadēmijā bija divas sievietes, un viņš norādīja, ka "airBaltic" ir diezgan daudz  pilošu-sieviešu. Citās lidsabiedrībās sieviešu esot salīdzinoši mazāk. "Mēs esam pirmrindniekos, un par to ir prieks."

Dīkstāves ēna saglabājas

Runājot par tuvāko nākotni, ko, iespējams, atkal var negatīvi ietekmēt pandēmija un tās ierobežojumi, Edmunds teica: "Domāju, ka mani tas nebaida, bet, protams, pārdomas tas veicina. Tas nav tas, ko es vēlētos. Tas nav tas, ko jebkurš no mūsu grupas vai citām jauno pilotu grupām vēlētos.

No otras puses, mēs esam arī nedaudz norūdīti pret šo. Bijis daudz reižu, kad mēs braucam uz lidostu un ceram, ka varēsim izpildīt lielisku treniņu lidojumu, bet diemžēl laikapstākļus mēs nevaram ietekmēt."

foto: No personīgā arhīva
Izlaiduma foto.

Līdzīgi ir ar pandēmiju: "Mūsu cerības, gaidas un vēlmes ir, ka mēs varēsim netraucēti strādāt un izmantot savas iegūtās zināšanas, bet ir lielāki spēki. Ne visu mēs varam ietekmēt, un tā tas dzīvē ir. Domāju, ka jācenšas ietekmēt to, ko varam, bet tajā, ko nevaram, ceram uz labāko!"