"Rail Baltica" dzelzceļa līnijā biļešu cenas būs dārgākas nekā autobusu
Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa projekta "Rail Baltica II" maršrutā biļešu cenas būs dārgākas nekā autobusu biļešu cenas, ceturtdien intervijā LNT raidījumā "900 sekundes" teica triju Baltijas valstu kopuzņēmuma "RB Rail" vadītājs Edvīns Bērziņš.
Viņš gan norādīja, ka pašreizējā brīdī nosaukt precīzu biļešu cenu būtu spekulācijas. "Biļešu cenas, visticamāk, būs dārgākas nekā autobusu, bet lētākas nekā lidmašīnu," teica Bērziņš.
Uz jautājumu, vai cenas būs "kaut kur pa vidu" autobusu un lidmašīnu biļešu cenām, "RB Rail" vadītājs izteica cerību, ka tās būs tuvāk autobusu pārvadājumu cenām. "Tas ir pamatoti, jo pēc pēc 2011.gada pētījuma, tas ir tuvāk autobusa biļetei," teica Bērziņš.
Jau vēstīts, ka "Rail Baltica II" pirmā kārtā saņems Eiropas Savienības (ES) līdzfinansējumu vairāk nekā 80% apmērā.
Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta "Connecting Europe Facility" (CEF) Koordinācijas komiteja 10.jūlijā Briselē lēma par projektiem, kuriem piešķirt ES līdzfinansējumu. Latvijas, Lietuvas un Igaunijas kopuzņēmuma "RB Rail" pieteiktajai "Rail Baltica II" pirmajai kārtai nolemts piešķirt ES līdzfinansējumu 81,83% apmērā no attiecināmajām izmaksām. Kopējā attiecināmās izmaksas pirmajai "Rail Baltica II" kārtai paredzētas 540,444 miljonu eiro apmērā, tādējādi maksimālais ES līdzfinansējums plānots 442,231 miljons eiro.
Vienlaikus 85% līdzfinansējums no attiecināmajām izmaksām, kas paredzētas 124,915 miljonu eiro apmērā, piešķirts Lietuvas dzelzceļa pieteiktajam projektam "" Rail Baltica" ES platuma dzelzceļa infrastruktūras trūkstošo posmu savienošana līnijā Polijas un Lietuvas valsts robeža-Kauņa un gatavošanās ES platuma dzelzceļa līnijas Kauņa-Lietuvas un Latvijas valsts robeža attīstīšanai".
"Rail Baltica II" projekta galvenais mērķis ir atjaunot Baltijas valstu tiešu saikni ar Eiropas dzelzceļu tīklu un veicināt reģionālo integrāciju, no Helsinkiem savienojot Tallinu, Rīgu, Kauņu, Varšavu un Berlīni un šo maršrutu potenciāli pagarinot līdz Venēcijai.
Atbilstoši Lielbritānijas konsultāciju kompānijas "Aecom" 2011.gadā veiktajiem aprēķiniem jaunā dzelzceļa līnija Latvijā provizoriski izmaksās 1,27 miljardus eiro, bet visās trijās Baltijas valstīs - 3,68 miljardus eiro. Katras valsts ieguldījums ir atkarīgs no ES līdzfinansējuma lieluma - "Rail Baltica II" projekts var pretendēt uz līdz 85% ES līdzfinansējumu.
Baltijas valstu kopuzņēmums "RB Rail" izveidots pērn novembrī, un tā uzdevums ir "Rail Baltica" dzelzceļa projektēšana, būvniecība un mārketings.