Lidmašīnās tagad lies eļļu no pannas
foto: Zumapress/Scanpix
Lidojumam uz Kanādu petroleju ar biodegvielas piemaisījumu piegādāja Francijas naftas koncerns “Total”.
Auto un tehnoloģijas

Lidmašīnās tagad lies eļļu no pannas

Kas Jauns Avīze

“Air France” lidmašīna pirmo reizi šķērsojusi okeānu, lainerim А350 aizlidojot no Parīzes uz Monreālu Kanādā ar aviācijas petrolejas un vecas, protams, pārstrādātas, augu eļļas maisījumu.

Lidsabiedrība gatavojas plaši izmantot bioloģisko degvielu, kas ievērojami mazinās kaitīgos izmešus. “Sustainable Aviation Fuel” (SAF) – ilgtspējīgo aviācijas degvielu – jau izmanto vidēja attāluma maršrutos.

Izmēģina 100% biodegvielu

Lidojumā uz Kanādu biodegvielas piemaisījums bija 16%, tā iegūta Francijā no izlietotas augu eļļas. Piegādātājs bija naftas koncerns “Total”, kas kopīgi ar Francijas un Nīderlandes aviācijas holdingu “Air France-KLM”, franču, vācu un spāņu kompāniju “Airbus” un Parīzes lidostu operatoru ADP piedalās projektā gaisa transporta ekoloģijai.

Tulūzā Francijā, kur atrodas lidmašīnu būvnieka “Airbus” galvenā mītne un rūpnīca, kopš marta rit izmēģinājumi ar pasažieru laineri А350, kuru darbina simtprocentīga biodegviela.
Jau tagad visas “Airbus” civilās lidmašīnas ir sertificētas uzpildei ar degvielu, kuras sastāvā puse ir SAF. Pirmo reizi šādu maisījumu laineros A321 izmantoja vācu “Lufthansa” 2011. gadā, izmēģinājums ilga sešus mēnešus. Kopš tā laika bijis vairāk nekā 300 000 šādu lidojumu.

Mēra uz zemes un debesīs

Tulūzas eksperimentu mērķis ir zinātniski noskaidrot, cik daudz pāreja uz biodegvielu padara lidojumus ekoloģiskākus. Patlaban uzskata, ka šādi CO2 izmešus var samazināt par vairāk nekā 80 procentiem. Virszemes izmēģinājumu laikā analizē dzinēju izdalītās cietās daļiņas, bet siltumnīcas gāzu izmešus mēra gaisā.

Šim nolūkam 50 metru no “airbusa” lido ar mērierīcēm aprīkota, par laboratoriju pārbūvēta biznesa klases lidmašīna “Dassault Falcon 20E”, kas pieder Vācijas Aerokosmisko pētījumu centram.

Degvielu izmēģinājumiem – 117 tonnas SAF – piegādājusi Somijas kompānija “Neste”, kas to saražojusi savā rūpnīcā "Porvo" un attīrījusi Roterdamā Nīderlandē.

No atkritumiem, gatera un virtuves

Agrāk biodegvielu bija grūti saukt par ekoloģisku, jo rapša vai kukurūzas audzēšana tās ieguvei, aizņemot pārtikas audzēšanai izmantojamas platības un kūpinot gaisā naftu, nekādi neveicināja vides aizsardzību. Tagad Eiropas Savienība pāriet uz otrās paaudzes biodegvielu, kur par izejvielām kalpo bioloģiskie un kokapstrādes atkritumi, izmantotas augu eļļas un tauki.

Pagaidām gan SAF izmaksā trīsreiz dārgāk nekā aviācijas petroleja un pasaules tirgum to saražo ļoti ierobežotā apjomā. Tomēr Tulūzas eksperiments, kura rezultāti gaidāmi līdz 2022. gadam, var iekustināt šajā virzienā Eiropas lidsabiedrības, kuru klienti aizvien biežāk izrāda gatavību piemaksāt par ekoloģiju. Pieprasījums tirgus ekonomikā veicina konkurenci, masveida ražošanu un cenu krišanos.

Ja lidmašīnu tvertnēs aizvien vairāk lies nevis petroleju, bet izlietoto eļļu pēc pankūku un kartupeļu cepšanas, iespējams, beidzot arī ekoaktīvistes Grētas Tūnbergas māte, operdziedone Malena Ermana varēs doties viesizrādēs uz citām pasaules malām – pagaidām meita aizliegusi spert kāju lidmašīnā. Taisnības labad gan jāsaka, ka drīzāk bija jāatslēdz apkure mājai, jo aviācijas devums kopējā izmešu apjomā ir tikai divarpus līdz trīs procenti.