Atklājas īstais iemesls dzelzceļa kravu ierobežošanai no Krievijas
Krievija veiks Latvijas virzienā esošo sliežu remontu un divu mēnešu periodā būs ļoti ierobežota vilcienu plūsma, par to Krievijas dzelzceļa pārstāvji esot informējuši AS "Latvijas Dzelzceļš" (LDz).
Kā šodien preses konferencē atzina LDz vadība, līdz ar to būtiski var tikt ietekmēts kravu tranzīts no un uz Krieviju, kā arī citām valstīm.
Krievijas partneri pagaidām neesot informējuši, kuri sliežu posmi tiks remontēti. Taču patlaban netiekot padoti vilcieni un iekrautas kravas.
Gan LDz, gan Satiksmes ministrijas (SM) vadības pārstāvji došoties uz Maskavu skaidrot situāciju, jo patlaban neesot arī skaidrs, no kura laika jāsāk skaitīt divu mēnešu periods un cik nopietni tiks ietekmētas kravu plūsmas. Zemāka ranga vadošie darbinieki Krievijas dzelzceļā esot informējuši, ka plūsma varētu tiks apturēta gandrīz 100%. Līdz ar to šajā gadījumā nebūtu runa tikai par ogļu kravām.
LDz valdes priekšsēdētāja pienākumu izpildītājs Aivars Strakšas skaidroja, ka kravas, protams, tiks vestas pa citiem ceļiem. Viņš minēja, ka, piemēram, darbu sāks jauns Krievijas ostas Ustjlugas terminālis. Taču Strakšam neesot informācijas, kur Latvijai paredzētās kravas varētu iet. Viņš arī skaidroja, ka Krievijas dzelzceļa šefs Vladimirs Jakuņins esot atvaļinājumā un nekādi oficiāli lēmumi vēl nav pieņemti. Tāpat viņš norādīja, ka pie Jakuņina esot piekļūt dažbrīd grūtāk nekā pie prezidenta, turklāt viņš neesot ar šo Krievijas amatpersonu personiski pazīstams.
LDz viceprezidents Ēriks Šmuksts skaidroja, ka šajā reizē Krievijas puse nav savlaicīgi informējusi LDz par paredzētajiem remontdarbiem, taču parasti tā netiekot darīts. Šodien viņam bijušas četras sarunas ar Krievijas dzelzceļa amatpersonām, taču lielāku skaidrību nav izdevies gūt. Jakuņina amata pienākumu izpildītājs nav apliecinājis, ka plūsma Latvijas virzienā tiks pilnībā pārtraukta. Patlaban neesot veikti aprēķini, kādas sekas divu mēnešu remonts LDz varētu radīt, taču mēnesī tiekot pārvadāti apmēram četri miljoni tonnu.
Satiksmes ministrijas valsts sekretāra vietniece Džineta Innusa apliecināja, ka Latvijas pārstāvju rīcībā ir neoficiāla informācija, ka Krievija varētu apturēt ogļu kravu tranzītu caur Rīgas ostu, taču oficiāls apstiprinājums tam pagaidām nav saņemts.
Kā ziņots, šorīt Latvijas Televīzijas raidījumā "Rīta panorāma" Rīgas brīvostas valdes priekšsēdētājs, galvaspilsētas vicemērs Andris Ameriks (GKR) pastāstīja, ka vakar pēcpusdienā ir saņemta neoficiāla informācija, ka Krievija varētu pārtraukt ogļu kravu tranzītu caur Rīgas ostu. Viņš atzina, ka gadījumā, ja šī informācija apstiprināsies, tas ļoti negatīvi ietekmēs Rīgas ostas darbu un Latvijas ekonomiku kopumā, jo Krievijas ogļu kravas veido vairāk nekā trešdaļu no visām Rīgas ostā apkalpotajām kravām.
Pēc Amerika aplēsēm, ja Krievija pārtrauktu ogļu kravu tranzītu caur Rīgas ostu, Latvijas ekonomika gadā zaudētu 130-140 miljonus eiro.
Rīgas brīvostas vadītājs uzsvēra, ka sīkākus skaidrojumus par iespējamo ogļu kravu tranzīta apturēšanu caur Rīgas ostu Krievijas puse pagaidām nesniedz. "Šobrīd tā ir neoficiāla informācija, un es domāju, ka tālākie jautājumi būtu jāuzdod arī "Latvijas Dzelzceļam" par to, kāda ir šī argumentācija. [..] Es ceru, ka varbūt šī informācija neapstiprināsies, bet parasti pēc neoficiālas informācijas jau seko nākamie soļi," izteicās Ameriks. Viņš norādīja, ka saņemtās ziņas pagaidām attiecas tikai uz Rīgas ostu, bet ne citām Latvijas ostām.
Arī satiksmes ministrs Anrijs Matīss (V) iepriekš apstiprināja ziņas par neoficiālu informāciju saistībā ar Krievijas plāniem apturēt ogļu kravu tranzītu caur Rīgas ostu.
LETA / Foto: Gatis Dieziņš/LETA