Svarīgs PTAC paziņojums visiem Latvijas influenceriem
Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) aicina tā dēvētos influencerus jeb iedvesmotājus vai ietekmētājus reklāmas publikācijās būt atbildīgiem pret saviem sekotājiem un norādīt publikācijas sponsorus, informēja PTAC pārstāve Evija Lene.
Viņa skaidroja, ka influenceriem liels sekotāju skaits ir ātrs un efektīvs veids, kā ar it kā ikdienišķa sociālā tīkla ieraksta palīdzību sasniegt un ietekmēt lielu skaitu patērētāju. Tomēr arī influenceriem ir jāievēro prasības, kas attiecas uz preču un pakalpojumu reklamēšanu vai tai pielīdzināmu saziņu.
Lene uzsvēra, ka jebkura reklāmas publikācija ir saistāma ar produktu tiešu vai netiešu reklamēšanu. Līdz ar to šādā saziņā patērētājus ir jāinformē par tās komerciālo raksturu, piemēram, izmantojot atsauces norādi jeb tēmturi ("hashtag") vai citus līdzekļus, kas informē par reklāmas raksta, sponsorētu, atbalstītu, darījumu sadarbības ietvaros vai tās ietekmē izveidotu saturu.
Viņa atzīmēja, ka sadarbība starp ražotāju, pārdevēju, pakalpojuma sniedzēju, importētāju (reklāmas devēju) un influenceru tiek veidota dažādos veidos, no kuriem tipiskākie ir līguma slēgšana vai produktu parauga, dāvanas sniegšanu vai pasākuma apmeklēšanu apmaiņā pret publikāciju, kas piesaista sekotāju uzmanību.
Kā atzīmēja Lene, īstenojot mārketinga pasākumus sociālajos tīklos, gan reklāmas devējiem, gan influenceriem ir pienākums ievērot normatīvo aktu prasības. Viens no svarīgākajiem tiesību aktiem šajā jomā ir Negodīgas komercprakses aizlieguma likums. Vienlaikus reklāmas devējiem un influenceriem jārēķinās ar Reklāmas likuma un citām reklāmas jomas speciālo tiesību aktu prasībām.
Viņa piebilda, ka svarīgi ir ņemt vērā arī tabakas izstrādājumu un citu smēķēšanas produktu reklāmas aizliegumu, alkoholisko, enerģijas un uztura bagātinātāju dzērienu reklāmas prasības un ierobežojumus.
Pēc Lenes sacītā, īpaša uzmanība ir jāpievērš gadījumiem, kas saistīti ar bērniem adresētu reklāmu. Tāpat, sniedzot apgalvojumus par produktu īpašībām, reklāmas devējiem un influenceriem ir jāspēj pierādīt izmantoto apgalvojumu patiesību. Reklāmas devējiem, kas mārketinga nolūkos izmanto influenceru saziņu, ir pienākums sekot līdzi viņu rīcībai, nepieļaujot un savlaicīgi novēršot patērētāju tiesību pārkāpumus, tai skaitā maldinošu, agresīvu vai profesionālajai rūpībai neatbilstošu komercpraksi.
Viņa uzsvēra, ka par konstatētajiem komercprakses vai reklāmas pārkāpumiem ir paredzēta administratīvā atbildība, kas var tikt īstenota, piemērojot soda naudu vai uzliekot tiesisko pienākumu, kas vērsts uz pārkāpuma izbeigšanu vai turpmāku nepieļaušanu.
Lene skaidro, ka influenceriem, tiešā vai netiešā veidā reklamējot produktus, jānodrošina iespēja noskaidrot reklāmas devēja vai izplatītāja identitāti, sniegtajai informācijai ir jābūt patiesai un to ir jāspēj pierādīt, jāsniedz skaidra un uzskatāma norāde par saziņas komerciālo raksturu, piemēram, izmantojot atsauces norādi "#reklāma" vai "#apmaksāts", kā arī reklāmas publikācijā ir jāinformē patērētāji par to, ka saistībā ar publicēto saturu ir saņemta atlīdzība, dāvana, paraugi vai saziņu motivējoši labumi.
Tāpat influenceriem jāņem vērā, ka bērniem tiešā veidā adresēta reklāma var tikt atzīta par negodīgu komercpraksi jebkuros apstākļos, tabakas un elektronisko cigarešu reklāma nav atļauta, alkoholisko dzērienu, enerģijas dzērienu un uztura bagātinātāju reklāmā jābūt brīdinājumam, kura saturu un pasniegšanas veidu nosaka normatīvie akti, enerģijas dzērienu reklāmu aizliegts adresēt nepilngadīgām personām, kā arī nepilngadīgas personas nedrīkst tikt izmantotas enerģijas dzērienu reklāmā.
PTAC aicina influencerus būt atbildīgiem pret ierakstiem, kuros tiek reklamētas vai citādi popularizētas preces un pakalpojumi, kā arī ņemt vērā, ka viņu publicētā informācija ietekmē vai var ietekmēt lielu skaitu patērētāju.