Cilvēkiem Latvijā naudas kļuvis krietni vairāk -  veikalu ieņēmumi aug griezdamies
foto: LETA
FM: Augot iedzīvotāju ienākumiem, mazumtirdzniecība uzrāda spēcīgu kāpumu.
Bizness un ekonomika

Cilvēkiem Latvijā naudas kļuvis krietni vairāk - veikalu ieņēmumi aug griezdamies

Jauns.lv / LETA

Augot iedzīvotāju ienākumiem, mazumtirdzniecība uzrāda spēcīgu kāpumu, norādīja Finanšu ministrijā (FM).

Jaunākie statistikas dati liecina, ka šā gada jūnijā mazumtirdzniecības apgrozījums Latvijā bija par 5,6% augstāks nekā pirms gada. Tādējādi 2018.gada pirmajā pusgadā kopumā mazumtirdzniecības pieaugums sasniedzis 5,3%. Labu izaugsmes tempu jūnijā uzrādīja apgrozījums pārtikas preču veikalos, gada griezumā pārdošanas apjomiem palielinoties par 6,4%. Vājāks pieaugums tika reģistrēts nepārtikas preču mazumtirdzniecībā. Tas palielinājās par 5%, salīdzinot ar attiecīgo mēnesi pirms gada.

Starp nepārtikas precēm straujš apgrozījuma pieaugums turpinājās ar celtniecību un mājokļa remontu saistītajā preču grupā, metālizstrādājumu, krāsu un stikla mazumtirdzniecībai jūnijā pieaugot par 21,2%. FM to skaidroja ar būvniecības sektora aktivitātes būtisko kāpumu, un, ņemot vērā būvniecības perspektīvas šogad, sagaidāms, ka šo preču mazumtirdzniecības apjomi pieaugs arī turpmākajos šā gada mēnešos.

2018.gada jūnijā apgrozījums palielinājās arī farmaceitisko un medicīnisko piederumu mazumtirdzniecībā - par 13,8%, savukārt par 10,5% pieauga informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtu mazumtirdzniecība. Neskatoties uz spēcīgo degvielas cenu kāpumu jūnijā, tās pārdošanas apjomi šajā mēnesī bija par 4,8% augstāki nekā pirms gada.

Savukārt būtisks kritums jūnijā reģistrēts apavu, apģērbu un ādas izstrādājumu mazumtirdzniecībā - par 12,1% gada griezumā. "Šis apgrozījuma samazinājums radīja lielāko negatīvo ietekmi uz kopējo mazumtirdzniecības pieaugumu šā gada jūnijā. Citas nepārtikas preču grupas, kurās jūnijā reģistrēts pārdošanas apjomu sarukums, ir, piemēram, mājsaimniecības elektropreču mazumtirdzniecība un kultūras preču un atpūtai paredzēto preču mazumtirdzniecība, taču, ņemot vērā šo preču nelielo īpatsvaru iedzīvotāju iepirkumu grozā, to ietekme uz kopējiem mazumtirdzniecības rezultātiem bijusi neliela," skaidroja ministrijā.

Turklāt apgrozījuma kritums turpinājās mazumtirdzniecībā ārpus veikaliem, stendiem un tirgiem, kā arī mazumtirdzniecībā pa pastu un interneta veikalos - par attiecīgi 5,7% un 8,5% gada griezumā. Taču, neskatoties uz šiem kritumiem, kopumā mazumtirdzniecības izaugsme šā gada jūnijā ir bijusi salīdzinoši spēcīga, pat nedaudz pārspējot pusgada kopējo sniegumu.

Privātais patēriņš šogad aug samērā spēcīgi, ko cita starpā ietekmē darba algas kāpums un bezdarba samazinājums, tādējādi palielinot iedzīvotāju finansiālās iespējas. Šie uzlabojumi atspoguļojas mazumtirdzniecības datos, un sagaidāms, ka arī gada otrā puse iezīmēsies ar labiem tirdzniecības rezultātiem. To apliecina arī jaunākie Eiropas Komisijas veikto aptauju rezultāti, uzrādot, ka Latvijas mazumtirgotāju un patērētāju ekonomiskās konfidences līmenis jeb noskaņojums šā gada jūlijā, salīdzinot ar iepriekšējo mēnesi, ir nedaudz uzlabojies. Mazumtirgotāji, piemēram, nākamo trīs mēnešu laikā sagaida pasūtījumu pieaugumu, kā arī nodarbinātības kāpumu uzņēmumā. Arī patērētāji ir optimistiski noskaņoti attiecībā uz darba tirgus iespējām nākamo divpadsmit mēnešu laikā.

Jau ziņots, ka šā gada jūnijā, salīdzinot ar 2017.gada jūniju, mazumtirdzniecības kopējais apgrozījums pēc kalendāri izlīdzinātiem datiem salīdzināmajās cenās pieauga par 5,6%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) dati.

Pārtikas preču mazumtirdzniecības apjoms palielinājās par 6,4%, nepārtikas preču mazumtirdzniecība, neieskaitot autodegvielas mazumtirdzniecību, pieauga par 5,1%, bet autodegvielas mazumtirdzniecība - par 4,8%.

Salīdzinot ar iepriekšējā gada jūniju, lielākais apgrozījuma kāpums nepārtikas preču grupā bija metālizstrādājumu, instrumentu, būvmateriālu un santehnikas (par 21,2%), informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtu (par 10,5%), kā arī farmaceitisko un medicīnisko preču mazumtirdzniecībā (par 13,8%).