BATL: "Pie 50% kravu krituma dzelzceļa tarifa pieaugums būs nozarei postošs"
foto: REUTERS
Bizness un ekonomika

BATL: "Pie 50% kravu krituma dzelzceļa tarifa pieaugums būs nozarei postošs"

Karlīna Timofejeva

Arvien nopietnākās grūtībās strādājošā transporta un loģistikas nozare, kas ir otrā lielākā tautsaimniecības nozare Latvijā, jau tuvākajā laikā var piedzīvot pilnīgu krahu divu nepārdomātu un absurdu lēmumu dēļ.

Dramatiski krītoša kravu apjoma situācijā AS “LatRailnet” ir nolēmusi par 7% paaugstināt pārvadājumu tarifus, kas pamatoti aizbaidīs ar lielām grūtībām piesaistītās kravas, kā arī stipri vājinās pārvadātāju saimniecisko darbību.

Turklāt Saeima ir nolēmusi paaugstināt akcīzes nodokli dīzeļdegvielai, padarot kravu pārvadājumus Latvijā vēl nekonkurētspējīgākus, krasi ierobežojot tranzīta nozarei jebkādā veidā cīnīties par jaunām kravām izzūdošo Krievijas tranzīta kravu vietā. Transporta un loģistikas nozares izsīkums radīs ļoti nopietnu robu Latvijas tautsaimniecībā un atsauksies uz gandrīz visām ekonomikas jomām, ietekmējot ne tikai valsts budžetu, bet arī iedzīvotāju un komercsabiedrību maksātspēju un attīstību. 

Jau kopš maija vērojams, ka Krievija atsakās no iepriekš saskaņotajiem pārvadājumu plāniem un reāli tiek pārvadāts ievērojami mazāk kravu nekā sākotnēji parakstītajos līgumos. Šā gada jūlijā faktiski tika pārvadātas tikai 27,9% no iepriekš plānotajām kravām. Turklāt kravu krituma temps arvien pieaug. Ja gada sākumā tie bija vidēji 15%, pavasarī jau pieauga līdz 30%, bet tagad sasnieguši gandrīz 70% līmeni. 

Pēc pašreizējiem aprēķiniem no nākamā gada pārvadājuma viena tonna sadārdzināsies par 25 eirocentiem, kamēr, piemēram, Vācijā ir apstiprināts māsterplāns, kas paredz divas reizes samazināt tarifu. Arī mūsu kaimiņvalsts Lietuva ar savu elastīgo tarifu politiku ir mums lielu soli priekšā, jo var operatīvi reaģēt uz izmaiņām pārvadājumu nozarē. 

“Baltijas asociācija “Transports un loģistika” (BATL) jau vairākkārt ir nākusi klajā ar priekšlikumiem, kā padarīt nozari efektīvāku un kādi darbi būtu jāveic nekavējoties, lai Latvijas tranzīta koridors nezaudētu konkurētspēju. Pašreizējais plāns ar tarifa paaugstināšanu un dīzeļdegvielas cenas pieaugumu ir ļoti slikts signāls esošajiem un potenciālajiem sadarbības partneriem, kas arvien nopietnāk sāk raudzīties konkurējošo valstu ostu virzienā,” norāda BATL prezidente Inga Antāne.

Pēc BATL ieskatiem, pacelt tarifu ir pats vienkāršākais, taču pats neefektīvākais risinājums. Kā alternatīvus priekšlikumus nozares konkurētspējas attīstībai BATL piedāvā:
1)    Izveidot vienotu dzelzceļa tarifa piedāvājumu, lai kravu pārvadājumi uz Ventspili maksātu tikpat cik uz Rīgu, jo jau iepriekš ir pierādījies, ka tās kravas, kas dārdzības dēļ nenonāk Ventspilī un kuras jaudas dēļ nespēj apkalpot Rīgas osta, aiziet uz kaimiņu valstīm, pārsvarā Klaipēdu Lietuvā;
2)    Ieviest elektronisko dokumentu apriti dzelzceļa pārvadājumos, lai dokumentu saskaņošanas laiks nav ilgāks kā kaimiņu valstīs un Latvija nezaudētu kravas ilgstošās dokumentu aprites dēļ;
3)    Pārskatīt investīciju programmu un nopietni izvērtēt dzelzceļa elektrifikācijas lietderīgumu, jo pie pašreizējā kravu krituma Latvija nevar atļauties tik lielas investīcijas, kādas paredz dzelzceļa elektrifikācijas projekts, kuru ar pašreizējo kravu apjomu nav iespējams atpelnīt;
4)    Efektivizēt dzelzceļa darbību, jo pašreizējā infrastruktūra ir radīta 60 miljonu tonnu pārvadājumiem, kas bija pirms vairākiem gadiem, kad Krievija savas kravas orientēja uz Baltijas ostām, taču pie pašreizējā kravu krituma par šādiem kravu apjomiem mēs varam tikai sapņot, tādēļ ir jādomā, kā samazināt dzelzceļa izmaksas vienam pārvadājuma kilometram. 

“Nodokļu reformas kontekstā pieņemtais lēmums par akcīzes nodokļa paaugstināšanu dīzeļdegvielai ir nepareizs lēmums un kaitniecisks tranzīta nozarei un katram, kurš balsoja par šo lēmumu, ir jāuzņemas atbildība par iespējamo tranzīta, transporta un loģistikas nozares lejupslīdi,” uzsver BATL vadītāja. 

Tādēļ BATL aicina nekavējoties meklēt risinājumus dīzeļdegvielas akcīzes nodokļa pieauguma kompensēšanas mehānismiem dzelzceļa pārvadājumos, kā arī steidzami izstrādāt konkurētspējīgu vienoto kravu pārvadājumu tarifu uz visām Latvijas ostām.

BATL aicina šī jautājuma risināšanā iesaistīties arī valsts augstākās amatpersonas, nozares ministru, Latvijas dzelzceļa akcionārus, uzņēmējus, uzņēmēju organizācijas un visas ieinteresētās puses, kurām nav vienaldzīgs Latvijas otrās lielākās tautsaimniecības nozares liktenis un kuriem ir svarīgi, lai šī nozare nezaudētu savu statusu.