Ministrs Augulis jaunus vilcienus sola pēc 2-3 gadiem
Ja nebūs milzīgu pārsteigumu, pirmos jaunos vilcienus AS "Pasažieru vilciens" varētu saņemt 2019. vai 2020.gadā, intervijā "Latvijas Avīzei" sacīja satiksmes ministrs Uldis Augulis (ZZS).
"Kad pirmo reizi biju ministrs (no 2010. gada novembra līdz 2011. gada oktobrim. - Red. piez.), nonācām gan līdz izsludinātam iepirkumam, gan līdz zināmam pretendentam, pat līdz līgumam. Ja tas būtu apstiprināts, šodien mēs jau brauktu ar jauniem vilcieniem, būtu jaunas darba vietas Latvijā, jo vilciena daļēja komplektācija notiktu šeit. Es nezinu, kādi tolaik bija apstākļi, lai valdība pieņemtu lēmumu to nedarīt un neizmantot pieejamos Eiropas Savienības (ES) fondu līdzekļus - tad valdībā vairs nebiju," stāstīja Augulis.
Viņš atgādināja, ka šobrīd valdība ir pieņēmusi lēmumu atļaut AS "Pasažieru vilciens" turpināt iepirkuma otro kārtu. Līdz nākamā gada sākumam jānonāk līdz konkrētiem rezultātiem un līgumu slēgšanai par jaunu pasažieru vilcienu iegādi. "Pēc 2019. gada esošo nolietoto pasažieru vilcienu ekspluatācija jau būs dārgāka. 2025. gadā beidzas pārvadājumu līgums, un, ja nebūs jaunu vilcienu, tad to nevarēs pagarināt. Ja nav jaunu vilcienu, tad varam palikt pilnībā bez pasažieru pārvadājumiem pa dzelzceļu. īpaši kritiski tas būtu Rīgai, kur rītos ierodas liels skaits pasažieru. Arī komforta ziņā dzīvojam trīsdesmit četrdesmit gadu pagātnē, kad esošie vilcieni tika saražoti," atzīmēja satiksmes ministrs.
Augulis uzsvēra, ka iepirkums jāturpina. "Ja nebūs milzīgu pārsteigumu vai politiskas izmaiņas, vai briesmīgu strīdu, tad 2019. vai 2020. gadā vajadzētu saņemt pirmos jaunos vilcienus," teica ministrs.
Kā ziņots, "Pasažieru vilciens" turpinās jauno elektrovilcienu iepirkumu, attiecīgajam projektam ietekmējot valsts budžeta bilanci. Konceptuālu atbalstu tam paudusi valdība.
Ministrs kabinets 13.jūnijā tika informēts par plānotā iepirkuma ietekmi uz vispārējās valdības sektora budžeta bilanci pirms iepirkuma otrās kārtas izsludināšanas. "Pasažieru vilciens" ir aplēsis prognozēto ietekmi uz vispārējās valdības sektora budžetu. Aplēses atspoguļo neto ietekmi, nevis projekta kopējās izmaksas.
Valdība pieņēmusi zināšanai, ka plānotā iepirkuma negatīvā ietekme uz vispārējās valdības sektora budžeta bilanci 2019.gadā indikatīvi ir 5,7 miljoni eiro, 2020.gadā - 25,6 miljoni eiro, 2021.gadā - 44,7 miljoni eiro, 2022.gadā - 50,4 miljoni eiro un 2023.gadā - 38,8 miljoni eiro.
Finanšu ministrijai uzdots ņemt vērā minēto fiskālo ietekmi, izstrādājot fiskālās prognozes likumprojektam "Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2018., 2019. un 2020.gadam".
Vienlaikus noteikts - ja iepirkuma faktiskā negatīvā ietekme uz vispārējās valdības budžeta bilanci jebkurā gadā vairāk nekā par 5% pārsniedz šajā protokollēmumā noteikto indikatīvo ietekmi, Satiksmes ministrijai, pirms "Pasažieru vilciens" uzņemas saistības iepirkuma nodrošināšanai, jāinformē Ministru kabinets par iepirkuma ietekmi uz vispārējās valdības budžeta bilanci un parādu.