"Es tūlīt miršu!" vecmāmiņas reakcija, sēžot pie pašbraucoša auto stūres
Auto un tehnoloģijas

"Es tūlīt miršu!" vecmāmiņas reakcija, sēžot pie pašbraucoša auto stūres

Kasjauns.lv / LETA

70 gadus veca kundze piedzīvoja varenu pārsteigumu, sēžoties pie "Tesla" autonomās vadības spēkrata stūres. Viņas reakcija bija bailes un neuzticēšanās autopilota vadīšanas stilam. "Ļauj man pašai vadīt!" kliedza sirmā kundze. "Es tūlīt miršu!"

Kundzes reakciju var viegli saprast, jo pērn jūlijā ziņots, ka ASV autopilota režīmā avarējot "Tesla" elektroauto, dzīvību zaudējis tā vadītājs.

ASV apstiprināta pirmā cilvēka bojāeja avārijā, kurā iesaistīta ASV elektroautomobiļu ražotāja "Tesla Motors" automašīnā "Model S", kurai bija ieslēgts autopilota režīms.

Ohaio štata Kantonas iedzīvotājs Džošua Brauns 40 gadu vecumā gāja bojā avārijā, kas notika 7.maijā Floridas štata Villistonā, kad viņa automašīnas kameras nespēja atšķirt gaišās debesis no balta traktora ar piekabi sāna, kas veica kreisā pagrieziena manevru, un tādēļ automašīna neveica automātisku bremžu aktivizāciju, liecina ASV valdības dati un "Tesla" izplatītais paziņojums.

Tehnoloģiju kompānijas īpašnieks Brauns tikai mēnesi pirms avārijas uzteica savu 2015.izlaiduma gada "Model S" par to, ka automašīna novērsa avāriju uz starpštatu autoceļa.

ASV Valsts autoceļu satiksmes drošības pārvalde sākusi izmeklēšanu par "Tesla" autopilota sistēmu un tās sniegumu.

62 gadus vecais uzņēmējs Frenks Baresi, kurš vadīja avārijā iesaistīto traktoru, stāstīja, ka "Tesla" vadītājs "televizora ekrānā atskaņoja filmu par Hariju Poteru" un zem piekabes pabrauca tik strauji, ka traktora vadītājs nepaspēja noreaģēt.

Viņš atzina, ka nav redzējis, vai patiešām autovadītājs skatījās filmu, bet tās skaņa bija dzirdama arī brīdī, kad "Model S" ietriecās telefona stabā un vīrietis gāja bojā.

"Tesla" uzsvēra, ka "Model S" ekrānā nav iespējams atskaņot video. Tāpat kompānija norādīja, ka vadītājam ir manuāli jāieslēdz autopilota sistēma, kas nepārtraukti tiek uzlabota, "tomēr vadītājam joprojām ir jābūt modram", jo sistēmas ieslēgšanai ir nepieciešams vadītāja apstiprinājums, ka autopilots ir tikai palīgsistēma un vadītājam tāpat ir jātur abas rokas uz stūres un jābūt gatavam pārņemt spēkrata vadību.

Autopilots spēj pārbaudīt, vai vadītāja rokas ir uz stūres, ja tā nav, atskan skaņas brīdinājumi. Automašīna pakāpeniski sāk bremzēt, ja vadītājs nereaģē.

Sistēma, kas balstās uz vairākām kamerām, radariem, lāzeriem un datoriem, ļauj "Model S" automašīnai pašai braukt pa joslu, mainīt joslas un braukšanas ātrumu, pamatojoties uz apkārt esošo satiksmi vai vadītāja noteiktu ātrumu. Tai arī ir automātiska bremzēšanas sistēma.

"Tesla" uzsvēra, ka ar "autopilotu" tās automašīnas ir nobraukušas vairāk nekā 130 miljonus jūdžu (209 miljonus kilometru), un šis ir pirmais zināmais nāves gadījums.

Brauna nekrologs liecina, ka viņš 11 gadu bija ASV Jūras spēku specvienības SEAL sastāvā un bezvadu interneta tīkla un kameras sistēmu kompānijas dibinātājs. ASV Aizsardzības ministrija apstiprināja, ka no SEAL viņš atvaļinājās 2008.gadā.