Dānijas uzņēmējs Tūsens ieguvis 20% "airBaltic" kapitāldaļu
foto: Paula Čurkste/LETA
Bizness un ekonomika

Dānijas uzņēmējs Tūsens ieguvis 20% "airBaltic" kapitāldaļu

LETA

Latvijas nacionālās aviokompānijas "airBaltic" pastarpinātu mazākuma akcionāru kļuvis Dānijas uzņēmējs Larss Tūsens, kurš no līdzšinējā finanšu investora, vācu uzņēmēja Ralfa Dītera Montāga-Girmesa pārņēmis 20% kapitāldaļu līdzīpašnieci - SIA "Aircraft Leasing 1".

Tūsens par to šodien informējis "airBaltic".

"Dāņu investors Tūsens informējis Latvijas lidsabiedrību "airBaltic", ka ir pabeigtas visas formalitātes, lai viņš kļūtu par īpašnieku 20% "airBaltic" akcijām, kas iepriekš piederēja vācu investoram Montāgam-Girmesam. Līdz ar to Tūsens no 2017.gada 6.aprīļa ir kļuvis par 100% "Aircraft Leasing 1" īpašnieku. "Aircraft Leasing 1" ir uzņēmums, kuram pieder 20% airBaltic akciju," teikts aviokompānijas paziņojumā medijiem.

Satiksmes ministrs Uldis Augulis (ZZS) nebija informēts, ka darījums jau noslēdzies, tāpēc patlaban atturējās no plašāku komentāru sniegšanas.

Vienlaikus viņš aģentūrai LETA norādīja, ka tas ir darījums starp diviem privātiem uzņēmējiem, savukārt Tūsenam tagad ar valsti vajadzēs parakstīt akcionāru līgumu.

Kā ziņots, marta sākumā kļuva zināms, ka Tūsens varētu iegūt Montāgam-Girmesam piederošos 20% "airBaltic" kapitāldaļu. Dānijas uzņēmējs 7.martā bija ieradies uz valdības sēdi, kurā viņam tika dota atļauja kļūt par nacionālās aviokompānijas pastarpināto līdzīpašnieku.

Tūsens žurnālistiem skaidroja, ka "airBaltic" viņam interesē saistībā ar tās veiksmīgo biznesa attīstību, flotes atjaunošanas plāniem un pozīciju Baltijas valstīs un Ziemeļeiropā. Sevi Tūsens raksturoja kā finanšu, nevis stratēģisko investoru, kuram nav intereses iegūt lielāku daļu ''airBaltic'' akciju.

Savukārt satiksmes ministrs Augulis pēc attiecīgās valdības sēdes žurnālistiem apliecināja, ka Latvijas drošības iestādēm nebija bažu par Tūsenu.

Publiski pieejamā informācija liecina, ka Tūsens patlaban darbojas vairāku uzņēmumu valdēs, piemēram, ''Basisbank'', ''RoBAT'', ''Nørrebro Bryghus'', ''Dutch Leisure Group''. Viņa karjera bijusi saistīta arī ar ''FTI Group'', ''Airtours'', ''Scandinavian Airlines''' (SAS) un ''Privatbanken'' (patlaban ''Nordea'').

Tāpat vēstīts, ka pērn maijā tika pabeigta "airBaltic" pamatkapitāla palielināšana, tam sasniedzot 256,473 miljonus eiro. Pēc pamatkapitāla palielināšanas Latvijas valstij piederēja 80,05% "airBaltic" akciju, bet investoram "Aircraft Leasing 1", kura valdes priekšsēdētājs bija privātais ieguldītājs Montāgs-Girmess, piederēja aptuveni 20% akciju. Savukārt "Aircraft Leasing 1" īpašnieks bija Īrijā reģistrēta kompānija "IALH LIMITED".

Atbilstoši Latvijas valdības un Montāga-Girmesa parakstītajam līgumam viņš pērn marta beigās "airBaltic" ieguldīja apmēram 52 miljonus eiro, savukārt valsts investēja 80 miljonus eiro, "airBaltic" kapitalizējot Valsts kases aizdevumu.

Aviokompānija pērn nopelnīja 1,2 miljonus eiro, kas ir vairākas reizes mazāk nekā 2015.gadā, kad uzņēmuma peļņa bija 19,5 miljoni eiro. Savukārt lidsabiedrības apgrozījums pērn bija 286 miljoni eiro, kas ir aptuveni par 1% vairāk nekā 2015.gadā.

"airBaltic" nodrošina tiešos lidojumus no Rīgas uz aptuveni 60 galamērķiem.