Bizness un ekonomika

Benzīna cena jau pārsniedz 82 santīmu par litru robežu

Jauns.lv

95.markas benzīna cenu šodien pilna servisa degvielas uzpildes stacijās paaugstinājis degvielas tirgotājs "Statoil Latvija" - no 81,9 santīmiem līdz 82,4 santīmiem par litru, novēroja biznesa portāls "Nozare.lv".

"LUKoil" 95.markas benzīns šodien maksā 81,7 santīmus par litru.

"Statoil Latvija" 98.markas degviela maksā 85,4 santīmus par litru, bet dīzeļdegviela - joprojām tikpat cik 95.markas benzīns - 82,4 santīmus par litru.

LUKoil" 98.markas benzīns attiecīgi maksā 84,7 santīmus par litru, bet dīzeļdegviela - 81,7 santīmus par litru.

Jau ziņots, ka 3.decembrī "Latvija Statoil" pilna servisa degvielas uzpildes stacijās 95.markas benzīns pārsniedza iepriekšējos rekordus un 80,9 santīmus par litru.

Kā liecina aģentūras LETA arhīvs, pirms pēdējo nedēļu rekordiem visdārgākā degviela Latvijā bija 2008.gada 23.jūlijā, kad "Latvija Statoil" DUS 95.markas benzīns maksāja 79,9 santīmus par vienu litru, savukārt 98.markas benzīns - 82,9 santīmus par vienu litru. Viens litrs dīzeļdegvielas "Latvija Statoil" degvielas uzpildes stacijās toreiz maksāja 89,4 santīmus.

Vakar naftas cena pārsniedza 91 dolāra par barelu atzīmi, kas galvenokārt skaidrojams ar Naftas eksportētājvalstu organizācijas (OPEC) nedēļas nogalē pieņemto lēmumu nemainīt pašreizējās naftas ieguves kvotas.

Jau ziņots, ka patlaban degvielas cenas pieaug galvenokārt tāpēc, ka mazinās eiro vērtība pret ASV dolāru, savukārt dīzeļdegvielas augstākā cena esot izskaidrojama ar pēkšņo aukstuma iestāšanos Skandināvijā. To biznesa portālam "Nozare.lv" sacīja degvielas tirgus eksperts Māris Āriņš.

Latvijā naftas produkti tiek importēti, tāpēc to cena ir cieši saistīta ar pasaules tirgus cenu izmaiņām, sacīja Āriņš.

Eiro vērtības mazināšanās savukārt tiekot saistīta ar dažādu finansiālo indeksu publicēšanu, kā arī bēdīgo situāciju eirozonas valstīs, īpaši Īrijā, Portugālē un Spānijā. Āriņš uzsver, ka papildus faktors dīzeļdegvielas augstākai cenai ir pēkšņā aukstuma iestāšanās Skandināvijā, kas rada papildu pieprasījumu pēc produkta ar labākiem ziemas parametriem.

Degvielas pieauguma līmeni nākamos mēnešus Āriņš neņemas komentēt, jo "mūsdienās krasās cenu svārstības var mainīties vienā vai otrā virzienā, balstoties uz dažādām spekulācijām, eirozonas problēmām, ASV ekonomiskajiem rādītājiem, rezervēm, kā arī uz Ķīnas un Indijas patēriņa prognožu izmaiņām".

Latvijā papildus degvielas cenas pieaugumu varētu ietekmēt pieaugošie nodokļi no 2011.gada - pievienotās vērtības nodokļa un valsts rezervju glabāšanas nodeva, kas, balstoties uz valdības tenderī par rezervju glabāšanu iesniegtajiem piedāvājumiem, varētu veidot sadārdzinājumu līdz diviem santīmiem par litru, lēš Āriņš.

Jau iepriekš biznesa portālam "Nozare.lv" Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs Uldis Sakne atzina, ka patlaban situāciju arī pasliktinot fakts, ka kāpj ne tikai naftas cenas biržās, bet arī ASV dolāra vērtība pret eiro. Lats ir piesaistīts eiro, un tas negatīvi varētu ietekmēt degvielas cenas Latvijā. Iepriekšējos naftas cenu kāpuma periodos ASV dolāra vērtība mazinājās, un tas daļēji kompensēja naftas cenu kāpumu.

LETA