Bizness un ekonomika

Pasažieru pārvadātāji plāno streikus

Jauns.lv

Protestējot pret dotācijas samazinājumu, Latvijas pasažieru pārvadātāji plāno streikot, šodien ziņo laikraksts "Latvijas Avīze".

Politiķu panāktā vienošanās par trīs miljonu lielās dotācijas samazinājumu sabiedriskajam transportam pārsteigusi nesagatavotus gan uzņēmējus, gan arī sabiedriskā transporta organizētājus, tostarp arī satiksmes ministru.

Vakar Autotransporta direkcijas (ATD) pašvaldībām un satiksmes ministram sūtītajā vēstulē norādīts, ka jau patlaban, 2011.gadā, sabiedriskajam transportam nepietiek 3,6 miljonu latu. Ja atbalstu samazina vēl par trīs miljoniem latu, tad pilnībā tiek paralizēta sabiedriskā transporta sistēma. Proti, cilvēki nevarēs nokļūt darba vietā, izglītības un ārstniecības iestādēs. ATD aprēķinājusi - būs jāslēdz visa dīzeļvilcienu kustība Latvijā, izņemot maršrutu Rīga-Sigulda un divas reizes dienā uz Lugažiem, bet elektrovilcienu reisu skaits samazināsies par 2%. Tas slikti ietekmēs arī kravu pārvadājumu un tranzīta nozari kopumā, jo kravu pārvadātājiem tiks palielinātas dzelzceļa infrastruktūras maksas, kas novedīs pie kravu pārvadājumu tarifu pieauguma un pārvadājumu apjoma samazinājuma.

ATD savos secinājumos satiksmes ministram norāda - no autoostu likvidēšanas var ietaupīt 200 000 latu, tomēr šāda rīcība var radīt haosu pasažieru apkalpošanā. Ja cels biļešu cenu, tad valstij būs lielāki izdevumi, jo tai ir jākompensē zaudējumi pārvadājumu firmām.

Direkcija arī secina, ka iespējams pārskatīt braukšanas atlaides sociāli mazāk aizsargātu pasažieru kategorijām, tomēr tad netiks ievērotas starptautiskās normas par invalīdu integrēšanu sabiedrībā un pieejamas vides nodrošināšanu.

Sīkāk skaidrojot sekas, ATD norāda - jau agrāk veiktais samazinājums nozīmē, ka šogad starppilsētu nozīmes maršrutos būs jāslēdz apmēram 235 reisi, bet reģionālajos vietējās nozīmes maršrutos 570 reisi. Reģionālajā starppilsētu nozīmes maršrutu tīklā tiks nodrošināts pilsētu un galvaspilsētas savienojums ar sabiedrisko transportu četras līdz sešas reizes dienā, bet citu pilsētu savienojums ar galvaspilsētu divas līdz četras reizes dienā. Transports starp novadu pilsētām tiks nodrošināts tikai pa vienai reizei dienā katrā virzienā.

Šonedēļ tālsatiksmes autobusu uzņēmumi draudēja ar autobusu neiebraukšanu autoostās, kas par šo pakalpojumu prasa lielu naudu. Piemēram, Rīgā tie esot aptuveni seši, bet Bauskā četri lati par vienu autobusu.

Savukārt Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas prezidents Pēteris Salkazanovs norāda - pirmdien, 7.martā plkst.15 viņa vadītā asociācija, nozares arodbiedrība, Latvijas Pašvaldību savienība (LPS) un plānošanas reģioni lems par protesta akciju. LPS padomnieks Aino Salmiņš uzsver - savienība par piedalīšanos šajā sanāksmē izšķīrusies iespējamo darba vietu zaudējumu dēļ: "Cilvēki nevar nokļūt darbā, ja autobuss uz pagastu brauc dažas reizes nedēļā. Tāpat atbalsta samazinājums nozīmē arī atlaišanas satiksmes nozarē." Salmiņš piebilst, ja lēmumu par trīs miljonu atņemšanu satiksmes nozarei nemainīs, tad "tiks dota zaļā gaisma nelegālajiem pārvadājumiem, kas valstij radīs lielus zaudējumus".

Salkazanovs arī norādīja, ka valsts un pasažieru pārvadātāju noslēgtos līgumus var vienpusēji lauzt, ja pasūtījums samazinās par 50%. Patlaban daudzos gadījumos šī robeža atrodas tuvu. Kā norāda Salkazanovs, valsts budžetam saskaņā ar noslēgtajiem līgumiem soda sankcijas maksāšot 225 miljonus latu.

Satiksmes ministrijā apstiprināja - ATD secinājumi ir saņemti un tos izvērtēs. Konkrētāki lēmumi par Satiksmes ministrijas nostāju šajā jautājumā varētu būt nākamās nedēļas sākumā.

LETA