Veikalos nav nopērkamas pašmāju baltās olas
Veikalos nopērkamās baltās olas nav vietējās izcelsmes, tās tiek ievestas no Somijas, Nīderlandes vai Lietuvas. Latvijā baltās olas netiek ražotas. Ja tirgotājs mēģina iestāstīt, ka viņa veikalā nopērkamās baltās oliņas nāk no Latvijas vistiņām, visticamāk, pircējs tiek maldināts.
Pieprasījums pēc tradicionālajām baltajām olām pieaug tikai Lieldienu laikā, ikdienā pircēji priekšroku dod brūnajām olām, kas ir izturīgākas un kvalitatīvākas, skaidro lielākā olu ražotāja „Balticovo” preses pārstāve Liāna Bokša. Lieldienu laikā baltās olas veido 10-15% no kopējā olu tirdzniecības apjoma, tāpēc baltās olas tiek iepirktas Somijā. Latvijā nav izdevīgi audzēt vistas, kas dēj baltās olas. Līdz ar to patērētāju Lieldienu galdā nonāk ārzemēs audzētu vistu olas. „Balticovo” šajās Lieldienas plāno pārdot 20 miljonus olu – divas reizes vairāk nekā parasti. Bokša stāsta, ka krīzes laikā olu tirgošana iet no rokas, jo olas ir relatīvi lētas, tās ir augu izcelsmes proteīna avots, turklāt aizvien vairāk cilvēku ēst gatavo mājās un maltītēs izmanto olas.
„Rimi Latvia” veikaliem Lieldienu baltās olas tiks piegādātas no Nīderlandes, jo citā laikā pieprasījums pēc baltajām olām ir neliels. „Maxima Latvija” baltās olas ņems no „Balticovo”, tātad no somiem un Polijas. „Maxima” veikalos 10 baltās vistu olas pieejamas par 75 santīmiem. Papildus vistu olām „Maxima XXX” veikalos pircējiem esot iespēja nopirkt strausu olas, kuru cena gabalā ir Ls 24,89. Tiek piedāvātas arī mazās paipalu olas — Ls 1,16 par 12 oliņām.
“IKI” un “Cento” baltās olas ņems no kaimiņu zemēm, piemēram, no Lietuvas, jo “Balticovo” nevarot nodrošināt pietiekami apjomu, turklāt tās nemaz neesot pašmāju oliņas. Baltās olas veikalos maksā 0,75 latus, brūnās ap 0,72. Veikalu pārstāve Agnese Upīte –Upeniece pastāstīja, ka modē ir lauku kūtī audzētu vistu olas, kas vairāk asociējas ar bioloģiski aktīvu, tīru produktu. Populāras esot sprostos dētas olas, kurās ir 20% imunitāti stiprinošā selēna. Uz iepakojuma esot norādīts olas sastāvs un cilvēki labprāt pērkot produktu, kas rada pārliecību, ka tas stiprinās un uzlabos veselību.