Aicinās paātrināt "airBaltic" auditu; veidos darba grupu
Valdība aicinās auditorus paātrināt Latvijas nacionālās aviosabiedrības "Air Baltic Corporation" ("airBaltic") audita veikšanu, lai pēc iespējas ātrāk rastu skaidrību par situāciju kompānijā, par to šodien vienojās valdība.
Valdība aicinās auditorus paātrināt Latvijas nacionālās aviosabiedrības "Air Baltic Corporation" ("airBaltic") audita veikšanu, lai pēc iespējas ātrāk rastu skaidrību par situāciju kompānijā, par to šodien vienojās valdība.
Līdz šim bija plānots, ka valdība par "airBaltic" audita rezultātiem tiks informēta pēc 4. jūlija.
Satiksmes ministrs Uldis Augulis (ZZS) pēc jautājuma izskatīšanas valdības slēgtajā sēdē žurnālistiem pagaidām nevarēja pateikt, kad audits tiks pabeigts, bet pauda cerību, kas tas notiks līdz Jāņiem.
Augulis arī informēja, ka tiks veidota arī darba grupa viņa vadībā, kurā būs pārstāvētas arī Tieslietu un Ekonomikas ministrijas, kā arī valsts kanceleja.
Pēc Auguļa vārdiem, darba grupa tiek veidota, lai koordinētu darbību un tās kompetencē būs jautājumi, kā nodrošināt, lai "aviosabiedrība lido".
Savukārt Ministru prezidents Valdis Dombrovskis (V), vaicāts, vai ir saņēmis apstiprinājumu ekonomikas ministra Arta Kampara (V) teiktajam par aviosabiedrības milzīgajiem zaudējumiem un iespējamo līdzekļu izpumpēšanu no uzņēmuma, žurnālistiem vien norādīja, ka to parādīs audits.
Jau ziņots, ka 15. jūnijā paredzēta "airBaltic" padomes sēde, kurā padomes locekļi uzklausīs uzņēmuma finanšu vadības ziņojumu par finanšu situāciju lidsabiedrībā, šodien preses konferencē sacīja Augulis.
Viņš sacīja, ka patlaban visas spekulācijas par finanšu situāciju "airBaltic" ir bez pamata. "Uzņēmumā notiek audits, un tā rezultāti valdībai tiks ziņoti pēc 4.jūlija. Ir skaidrs, ka līdz 2012.gadam lidsabiedrībā būs nepieciešami ieguldījumi lidmašīnu flotes nomaiņai, tāpēc valdībai pēc auditoru ziņojuma uzklausīšanas būs jāpieņem lēmums, vai valstij kā "airBaltic" lielākajai akcionārei šajā procesā jāiesaistās vai nē," skaidroja Augulis.
Augulis atzina, ka oficiālie "airBaltic" 2010. gada darbības rezultāti būs zināmi tikai pēc audita pabeigšanas, taču provizoriski lidsabiedrība varētu būt strādājusi ar zaudējumiem. "Pērn tika sākta gaisa flotes nomaiņa, un jebkuri ieguldījumi paredz zaudējumus," piebilda Augulis.
Jau ziņots, ka ekonomikas ministrs Artis Kampars (V) 10. jūnijā "Rietumu radio" apgalvoja, ka "airBaltic" šī gada pirmajos piecos mēnešos strādājusi ar 18 miljonu latu zaudējumiem un ir tuvu maksātnespējai. Tiesa, ministrs nesniedza nekādus komentārus par citiem uzņēmuma finanšu rādītājiem, kas ļautu objektīvāk novērtēt tā finanšu situāciju.
Ministrs pieļauj, ka lielie zaudējumi radīti apzināti, lai no uzņēmuma "izpumpētu naudas līdzekļus".
"Informācija, kas ir manā rīcībā, nav patīkama, tā ir pat ļoti satraucoša. Pagājušajā gadā Latvijas valdība uzņēmumā investēja vairāk nekā 15 miljonus latu, lai nodrošinātu iespēju "airBaltic" līzingā pirkt jaunas lidmašīnas un kompānija attīstītos. "airBaltic" vadītājs un viens no īpašniekiem Bertolts Fliks valdībai rādīja savu biznesa plānu, kurā gan šogad, gan nākamgad ir norādīta liela peļņa, taču ir milzu zaudējumi," sacīja Kampars.
Viņš asi kritizēja Flika izveidoto uzņēmuma pārvaldes modeli, kad liela daļa no "airBaltic" ikdienā svarīgiem procesiem - finanšu vadība, servisa nodrošināšana, degvielas piegāde - ir nodota kompānijām, kas tiešā veidā ir saistītas ar Flika privātuzņēmumu. Savukārt šī privātuzņēmuma akcionāri, kā norādīja ministrs, slēpjas ārzonās.
Augulis savukārt nosūtījis vēstuli pārējiem "airBaltic" akcionāru pārstāvjiem, vēršot viņu uzmanību uz lidsabiedrības zaudējumiem šā gada pirmajā ceturksnī un informējot par valsts ierobežoto iespēju finansiāli atbalstīt uzņēmumu, ja šāda nepieciešamība rastos. Finansiāla atbalsta nepieciešamības gadījumā "airBaltic" būs iespējams rēķināties tikai ar privāto akcionāru papildu ieguldījumiem, teikts Auguļa vēstulē.
Arī 13. jūnijā Kampars intervijās plašsaziņas līdzekļiem kritizēja notiekošo "airBaltic" un neatsauca savu paziņojumu. Pēc ekonomikas ministra domām, viss liecina, ka "airBaltic" vadība darbojas savās, nevis kompānijas interesēs. Tai pašā laikā, pēc Kampara teiktā, problēmas vēl nav tik lielas, lai tās nevarētu atrisināt, tāpēc viņš izšķīries par tām runāt publiski.
Kampars arī domā, ka viņa paziņojums neietekmēs "airBaltic" akciju cenu un iespējamos valsts ienākumus, ja tā izšķirtos pārdot sev piederošās kapitāldaļas. Aviokompānijai neesot nodarīts kaitējums, tieši otrādi - sabiedrība un klienti guvuši pārliecību, ka valsts neatstās novārtā "airBaltic" un kompānija turpinās darbu.
"Air Baltic Corporation" ir dibināta 1995. gadā. Aviokompānijas galvenie akcionāri ir Latvijas valsts (52,6%) un "Baltijas Aviācijas sistēmas" (47,2%). "Baltijas Aviācijas sistēmas" vienādās daļās pieder Flikam un Bahamās reģistrētajai kompānijai "Taurus Asset Management Fund Limited".
LETA