Fliks: airBaltic ir vajadzīgi 100 miljoni latu
Latvijas nacionālās aviokompānijas "airBaltic" privātie akcionāri kompānijas attīstībā līdz šim ieguldījuši 150 miljonus eiro (105,4 miljonus latu), laikrakstam "Diena" norāda "airBaltic" prezidents Bertolts Fliks.
Fliks, kurš ir arī privātā akcionāra "Baltijas aviācijas sistēmas" (BAS) līdzīpašnieks Fliks, jau ilgāku laiku uzturas Vācijā. Viņš noliedz, ka "airBaltic" būtu īslaicīgas likviditātes problēmas un min, ka nesenajā valdības sēdē, kurā šādas problēmas pieminētas, galvenais jautājums bija par investoru piesaisti. "Domāju, ka pazīstu gandrīz visus cilvēkus, kas ir saistīti ar investīcijām aviācijā vai kas vada aviokompānijas – Austrumeiropā un daudzus Rietumeiropā. Tas cilvēku loks nav liels. Cits citu pazīstam, komunicējam un runājam. Man ir zināms, ka investori ir tikušies gan ar Kampara kungu [ekonomikas ministru Arti Kamparu], gan ar Dombrovska kungu [Ministru prezidentu Valdi Dombrovski]. Viņi šīs tikšanās slēpj gan no sabiedrības, gan no Ministru kabineta. Runāšana par likviditātes problēmām ir jāredz šajā kontekstā," uzsver "airBaltic" vadītājs.
Pēc Flika teiktā, viņš jau pagājušā gada maijā Dombrovskim teicis, ka nepieciešams palielināt pamatkapitālu "airBaltic" pamatkapitālu vismaz par 100 miljoniem latu, jo kompānijas flote ir stipri novecojusi. "Degvielas cenas tagad ir rekordaugstas, ja mūsu lidmašīnām ir augsts degvielas patēriņš, tad mēs neesam konkurētspējīgi. Ja mēs nemainīsim floti, tad "airBaltic" nav nākotnes. Tāpēc mums ir jāpalielina pamatkapitāls, jo ir jāfinansē flotes maiņa. "airBaltic" nav vajadzīgi pieci miljoni, lai apmaksātu kādu rēķinu, mums ir vajadzīgi 100 miljoni, lai mainītu kompānijas struktūru," klāsta Fliks.
Fliks norāda, ka viņam nekāda palīdzība no valsts nav vajadzīga, jo ir skaidrs, ka valsts nevar rīkoties kā privātais akcionārs, taču tādā gadījumā valstij ir jāpieņem attiecīgs lēmums. "Valsts pašlaik tēlo, ka ir veikusi lielus ieguldījumus. No pirmajām dienām "airBaltic" ieguldījumus pārsvarā ir veikuši tikai un vienīgi privātie akcionāri," viņš uzsver, minot, ka valsts pašā sākumā ieguldījusi sešus miljonus dolāru (2,9 miljonus latu) un pagājušajā gadā kā konvertējamas obligācijas 15 miljonus latu.
"Tas ir viss 16 gadu laikā. Pa šo pašu laiku privātie akcionāri "airBaltic" ir ieguldījuši 150 miljonus eiro," informē Fliks.
Viņš arī apliecina, ka BAS piesaistīs pietiekamus finanšu līdzekļus, lai palielinātu "airBaltic" pamatkapitālu. Tiesa, ideāls modelis "airBaltic" attīstībai un kapitāla palielināšanai būtu reģistrēt kompāniju biržā, piebilst Fliks. "Man nav nekādu šaubu, ka jāstrādā uz to, lai pēc iespējas ātrāk tas notiek. Publiska akciju sabiedrība ir viscaurskatāmākais modelis attiecībā uz finanšu, īpašnieku, kapitāla struktūru, tas vislabāk sekmē attīstību. Ar Dombrovska kungu šo jautājumu apspriedu jau pagājušajā gadā, bet viņa attieksme bija ļoti noraidoša," viņš klāsta.
Jau vēstīts, ka Latvijas valdība 28. jūnijā vienojās pieaicināt finanšu ekspertu, kas izvērtēs "airBaltic" audita ziņojumu un sniegs redzējumu par tālākajiem risinājumiem, tostarp aviokompānijas likviditātes nodrošināšanai. Tas, cik lieli ieguldījumi būtu nepieciešami, lai nodrošinātu "airBaltic" likviditāti, netiek pagaidām atklāts.
Pēc satiksmes ministra Ulda Auguļa teiktā, "airBaltic" zaudējumi 2011.gada piecos mēnešos veido aptuveni 13 miljonus latu. Saistībā ar zaudējumiem "airBaltic" akcionāru sapulcē 25.jūlijā varētu tikt vērtēta gan iespēja samazināt "airBaltic" vadītāja Flika atalgojumu, gan aviokompānijas vadības atbildība kopumā.
Kompānija "airBaltic" veic tiešos lidojumus no trim Baltijas valstu galvaspilsētām – Rīgas, Viļņas un Tallinas, kā arī nodrošina aviosatiksmi vairākos iekšzemes maršrutos Somijā.
"airBaltic" dibināts 1995. gadā, tā lielākie akcionāri ir Latvijas valsts ar 52,6% akciju un BAS ar 47,2% akciju, kas tās 2009. gada sākumā iegādājās no SAS. BAS 50% kapitāldaļu pieder " airBaltic" prezidentam un izpilddirektoram Flikam, bet vēl 50% – Bahamu salās reģistrētai kompānijai "Taurus Asset Management Fund Limited".
kasjauns.lv/ BNS/Foto: Ieva Čīka/LETA