Bizness un ekonomika
2011. gada 17. jūlijs, 10:06

Vienotas biļešu sistēmas ieviešana visā Latvijā izmaksās 2 miljonus latu

Jauns.lv

Pēc AS "Pasažieru vilciens" (PV) pasūtījuma ekspertu darba grupa veikusi izpēti un aprēķinājusi, ka vienotas biļešu sistēmas ieviešana Latvijā varētu izmaksāt līdz diviem miljoniem latu, informē PV valdes loceklis Mārtiņš Jirgens.

Eksperti ir izvērtējuši iespējamos risinājumus, jo valstī pastāv vairākas savā starpā nesaistītas biļešu iegādes sistēmas.

Jirgens uzsver, ka izpēte veikta, jo Satiksmes ministrija (SM) kā prioritāti ir norādījusi iespēju ieviest vienoto biļešu sistēmu, lai cilvēks no viena maza ciemata līdz citam, izmantojot dažādus transporta veidus, var nokļūt, nopērkot vienu biļeti. Piemēram, Vācijā var nopirkt biļeti no tramvaja pieturas līdz Budapeštai, liecina informācija "Deutsche Bahn" mājaslapā.

Jirgens skaidro, ka autobusiem ir sava biļešu sistēma, pārvadājumiem pa dzelzceļu - sava, savukārt autoostas piedāvājot vēl trešo sistēmu, un tās savā starpā nav saskaņotas.

Tas, kad vienoto biļešu sistēmu varēs ieviest, būšot atkarīgs no tā, kā izdosies piesaistīt finansējumu. Jirgens skaidro, ka varētu piesaistīt arī privātās kompānijas, jo esošās sistēmas jau piederot privātiem uzņēmumiem.

Ja Rīgā varētu izveidot vienotu biļešu sistēmu ar e-talona palīdzību, tad laukos dzīvojošam tas neko nedotu, uzsver PV pārstāvis.

Konsultanti tuvākajā laikā sagatavošot ziņojumu, un tas tiks iesniegts SM izskatīšanai. SM tad lemšot par risinājumu, jo galvenais pētījuma secinājums ir - biļešu sistēmu izveidē fragmentāri kaut kas ir atrisināts, bet vienots risinājums neeksistē.

Autotransporta direkcijā skaidroja, ka normatīvie akti pašlaik nenosaka konkrētus Vienotās biļešu tirdzniecības sistēmas ieviešanas termiņus.

Latvijā plānots ieviest vienotu biļeti dažādiem transporta veidiem, šonedēļ intervijā Latvijas Radio pastāstīja PV valdes priekšsēdētājs Nils Freivalds.

Patlaban turpinās izpētes darbs, kā visā valstī varētu ieviest vienotu biļešu tirdzniecības sistēmu, kas ietvertu dažādus transporta veidus.

Attiecīga pētījuma veikšana jau tuvojas noslēgumam un drīzumā varētu būt gatava koncepcija ar dažādiem vienotās biļetes ieviešanas variantiem. Lai arī tas ir sarežģīti, "tāda sistēma ir ieviešama", akcentēja PV vadītājs.

Viņš atzina, ka e-talons, ar kura ieviešanu pasažieru pārvadājumos pa dzelzceļu patlaban radušās problēmas, arī varētu būt daļa no vienotās biļetes sistēmas.

Komentējot sadarbību ar e-talona ieviesēju SIA "Rīgas karte", Freivalds vadītājs norādīja, ka PV un "Rīgas kartes" noslēgtā līguma nosacījumi ir neizdevīgi dzelzceļa uzņēmumam. Patlaban PV gūst 10%-13% no sākotnēji plānotajiem ieņēmumiem šajā projektā.

Iepriekšējās PV vadības laikā veiktie pētījumi nav bijuši objektīvi un uzņēmuma plāni bijuši pārlieku optimistiski.

"Šis līgums no saimnieciskā viedokļa nav izdevīgs," sacīja PV vadītājs.

Turpinās PV un "Rīgas kartes" sarunas par līguma nosacījumu maiņu, lai to padarītu izdevīgāku PV un mainītu dzelzceļa uzņēmuma ieņēmumu un izdevumu proporciju. Kā pieļāva Freivalds, ja kompromisu neizdosies panākt, līgums varētu tikt lauzts, kas nozīmētu vairāku desmitu tūkstošu latu zaudējumus, turklāt līgumā iekļauti "kompensācijas mehānismi" otra partnera labā. Tiesa, ilgtermiņā līguma laušana PV būtu izdevīga. PV vadītājs neizslēdza, ka šādā gadījumā varētu būt arī tiesu darbi.

Sīkāk komentēt PV un "Rīgas kartes" līguma nosacījumus Freivalds atturējās, skaidrojot, ka tā ir komerciāla rakstura informācija.

Kā ziņots, jūnijā kļuva zināms, ka pēc PV lūguma uz dažiem mēnešiem apturēta e-talona ieviešana vilcienos. PV pārstāvji tikušies ar e-talona ieviesēja SIA "Rīgas karte" pārstāvjiem un tiem lūgts atlikt projekta otrās kārtas ieviešanu, kurai vajadzēja sākties jau šā gada maijā.


LETA Nozare.lv