Parādu piedzinēji draud un izkrāpj lielākus līgumsodus
Bizness un ekonomika

Parādu piedzinēji draud un izkrāpj lielākus līgumsodus

Jauns.lv

Par izteiktajiem draudiem un agresīvu komercpraksi parādu piedzinēju kompānijai „Paus Konsults” Patērētāju tiesību aizsardzības birojs (PTAC) izteicis brīdinājumu.

Pirms pāris mēnešiem kā visstraujāk augošais uzņēmums Latvijā – parādu piedzinēji „Paus Konsults” saņēmuši patērētāju tiesību aizstāvju rājienu par piekopto agresiju un draudu izteikšanu.
Pirms pāris mēnešiem kā visstraujāk augošais uzņēmums Latvijā – parādu piedzinēji „Paus Konsults” saņēmuši patērētāju tiesību aizstāvju rājienu par piekopto agresiju un draudu izteikšanu.

Jāteic, ka pagājušā gada novembrī „Paus Konsults” saņēma laikraksta „Dienas Bizness” un „Lursoft IT” veidotajā Gazeļu topā nomināciju „Supergazele” kā viens no visstraujāk augošajiem uzņēmumiem Latvijā. Tagad PTAC brīdinājis parādpiedziņas uzņēmumu, ka tas savā darbībā izmanto draudus un agresīvu, negodīgu komercpraksi, vēsta laikraksts „Diena”.

PTAC speciāliste Sanita Gertmane stāstījusi, ka „Paus Konsults” gadījumā kompānija ir īstenojusi „profesionālajai rūpībai neatbilstošu un ekonomisko rīcību negatīvi ietekmējošu, kā arī agresīvu komercpraksi”.

Cilvēkam ir draudēts, ka viņu iekļaus datubāzē un reģistrēs parādnieku reģistrā: „Tur ir krietni pārspīlēts. Katrai no šīm firmām ir savs parādnieku reģistrs, un tā var reģistrēt tikai savējā. Citos reģistros, teiksim, Latvijas Bankas parādnieku reģistrā, šāda firma nemaz nevar nevienu iekļaut. Tomēr šie draudi bija tikai tāda blakus lieta. Galvenais pārmetums bija par nepareizu līgumsoda iekasēšanu. Tas tika aprēķināts nevis no kavētā maksājuma, bet gan no parāda pamatsummas, pretēji līgumā noteiktajam,” skaidrojusi Gertmane.

„Mēs jau vienmēr būsim tie sliktie,” telefonsarunā ar „Dienu” sacījusi „Paus Konsults” Juridiskā departamenta direktore Aija Zirne: „Iztēlojieties sevi parādnieka vietā. Jums ir parāds, nav naudas, ar ko to nomaksāt, jums vakarā vai uz darbu zvana svešs cilvēks, ar kuru jūs it nemaz nevēlaties runāt, un prasa atdot naudu. Protams, tas ir stress. Tad arī cilvēki skrien un sūdzas, zvana „Tautas balsij”, iet pie juristiem. Un kad nonākam līdz sarunai, ar ko tad īsti draudēts, izrādās, ka piedraudēts atņemt uz kredīta pirkto mašīnu, par ko netiek maksāti ikmēneša maksājumi.”

Viņa skaidrojusi, ka PTAC pārmetumi ir radušies pārpratuma pēc - cesijas rezultātā no „GE money” pārņemtajos līgumos tiešām ir paredzēts līgumsodu rēķināt no visas parāda summas.

PTAC mājaslapā teikts: „PTAC ieskatā konkrētā darbība ir atzīstama par negodīgu komercpraksi, jo parādu piedziņas kompānija kā profesionālis nav rūpīgi veikusi tai uzticēto darbību, ko patērētājs varētu pamatoti sagaidīt no konkrētās jomas uzņēmuma. Tāpat ir tikusi izmantota nesamērīga ietekme/piespiedu līdzekļi un draudi, tajā skaitā draudi iekļaut patērētāju parādnieku datu bāzē, kā arī pieminot noziedzīga nodarījuma sastāva pazīmes. Patērētājs tādejādi tika pakļauts spiedienam, kas var negatīvi ietekmēt vidusmēra patērētāja rīcības brīvību attiecībā uz pakalpojumu, un tā rezultātā patērētājs varēja pieņemt tādu lēmumu par parāda, tai skaitā, līgumsoda samaksu, kādu viņš citādi nebūtu pieņēmis.

Ar 2011. gada 9. decembra vēstuli SIA „Paus Konsults” rakstveidā apņēmās novērst PTAC konstatētos patērētāju tiesību pārkāpumus, veicot līgumsodu pārrēķinus un turpmāk piemērot līgumsodu saskaņā ar aizdevumu līgumos noteiktajiem noteikumiem.

Diemžēl PTAC nav pieejami dati par to, cik daudzu patērētāju intereses šajā gadījumā ir skartas, taču saskaņā ar PTAC rīcībā esošos informāciju SIA „Paus Konsults” ir cedējis daļu AS „GE Money” parādu, kas nozīmē, ka skarto patērētāju skaits varētu būt diezgan liels.”

Kasjauns.lv/Foto: Lita Krone/LETA

Tēmas