Rīgas un Tallinas ostas cīnās par "Mitsubishi" pasūtījumu
Bizness un ekonomika

Rīgas un Tallinas ostas cīnās par "Mitsubishi" pasūtījumu

Jauns.lv

Tuvāko divu nedēļu laikā japāņu autobūves kompānija "Mitsubishi" paziņos, kura no divām Baltijas valstu ostām izvēlēta kā stratēģiskais partneris kravu piegādei uz savu Austrumeiropas rūpnīcu Krievijas pilsētā Kalugā, ziņo telekompānijas "TV3" raidījums "Nekā personīga".

Divu nedēļu laikā taps skaidrs, kura valsts tiks pie daudzmiljonu pasūtījuma no japāņiem.
Divu nedēļu laikā taps skaidrs, kura valsts tiks pie daudzmiljonu pasūtījuma no japāņiem.

Japāņi nolēmuši trīskāršot auto ražotnes apjomus Krievijā un līdz ar to, piegādājot izejmateriālus, ievērojami palielināt kravu plūsmu. Viņi meklē jaunu piegādes ceļu uz Krieviju vai nu caur Rīgu, vai arī Tallinu.

Ja konkurencē ar Igaunijas galvaspilsētu uzvarēs Rīgas brīvosta, tās konteinerkravu apjoms pieaugs vismaz par trešdaļu, varbūt pat uz pusi. Tomēr Latvijas ierēdņu neizdarība, kā arī Rīgas brīvostas darījumu necaurspīdīgums draud novest pie tā, ka igauņi būs Latvijai priekšā un saņems ievērojamo "Mitsubishi" pasūtījumu.

Turklāt nākotnē uzvarētājvalstī varētu izveidot "Mitsubishi" ražotni jeb auto komplektācijas centru.

Apzinoties pasūtījuma nozīmību, sākusies rosība diplomātiskajā, kā arī ministriju, pašvaldību un biznesa līmenī.

"Šādu lēmumu pieņem reizi 20-30 gados. Ja tagad tas tiks pieņemts, tad tuvāko desmitu gadu laikā tas mainīts netiks," skaidro Rīgas mēra vietnieks Andris Ameriks.

Igauņi japāņiem piedāvāja integrētu, kopēju Tallinas ostas un dzelzceļa projektu ar skaidri redzamiem tarifiem. Latvijas valdība pamodās pavisam nesen. Brīdī, kad japāņi jau taisījās paziņot savu gala lēmumu par labu igauņiem, mūsējie ātri izteica savu piedāvājumu, mēģinot saglābt nokavēto.

"Valdības līmenī tika pieņemts lēmums, ka mēs mēģinām vēl šajā brīdī pārliecināt mūsu japāņu partnerus, ka Latvija ir spējīga piedāvāt integrētus risinājumus. Ne tikai šos loģistikas kanālus, kas vairāk interesē autobūves sadaļu "Mitsubishi", bet liekot klāt ražošanas iespējas un arī, līdzīgi kā igauņu gadījumā, darījumu ar emisijas kvotu pārdošanu," skaidro satiksmes ministra padomnieks Kaspars Briskens.

Taču viens aspekts var būt izšķirošs - neoficiāli sarunās minēts Rīgas brīvostas darījumu caurspīdīguma trūkums. Brīvostas priekšsēdētājs Leonīds Loginovs to noliedz.

"Gadā pārkrauj 30-40 milijonus kravu. Ja kaut kas nav skaidrs, tad lai iet uz skolu mācīties. Ja nebūtu kārtība, tad kravas nevestu caur Rīgu," skaidro Loginovs.

Loginovs uzskata, ka japāņu izvēli noteikts nevis izmešu kvotas vai ierēdņu rīcība, bet cena, ko piedāvājusi Tallina. Brīvosta esot gatava "Mitsubishi" kravu apjomam dot atlaides, turklāt ģeogrāfiski caur Rīgu būtu īsāks ceļš.

"Es pat nezinu, ko mums darīt. Mums vajadzētu nēsāt viņus uz rokām? Ja būs lētāk, tad brauks caur Rīgu," rezumē Loginovs.

Savu lēmumu japāņi solījuši paziņot janvāra beigās vai februāra sākumā.


Kasjauns.lv/LETA/Foto: Diāna Lozko/LETA