Pētījums: pasaulē vairums patērētāju dzīvo recesijā, tomēr optimisms aug
Visā pasaulē 57% patērētāju uzskata, ka šā gada pirmajā ceturksnī dzīvojuši recesijā, turpretī kopējais patērētāju pārliecības indekss šajā periodā liecina par optimisma pieaugumu, secināts starptautiskās tirgus pētījumu kompānijas "Nielsen" pētījumā "Global Consumer Confidence Index".
Pētījums pirmo reizi tika veikts 2005.gadā, lai noskaidrotu patērētāju noskaņojumu, ar interneta starpniecību aptaujājot aptuveni 28 000 cilvēku 56 pasaules valstīs. Patērētāju pārliecības līmenis, kas ir zem 100 indeksa punktiem, liecina par patērētāju pesimismu, bet virs 100 punktiem - par optimismu.
Kopējais patērētāju pārliecības indekss šā gada pirmajā ceturksnī audzis par pieciem punktiem, sasniedzot 94 indeksa punktus.
Kopumā pētījumā, kas tika veikts no šā gada 10.februāra līdz 27.februārim, globālo tirgu pārliecība ir augusi par 68%, salīdzinājumā ar 2011.gada pēdējo ceturksni, kad globālo tirgu pārliecība auga par 21%. Kopumā šogad no 56 tirgiem pārliecība ir augusi 38, 16 samazinājās, bet divos saglabājās iepriekšējā līmenī.
Kā norādīja "Nielsen" grupā ietilpstošās kompānijas "The Cambridge Group" galvenais ekonomists Venkatešs Bala, pasaules mājsaimniecības šā gada pirmajā ceturksnī optimistiski novērtējušas situāciju darba tirgū un personiskās finanses. Sevišķi augsts novērtējums šajās jomās bijis ASV un Āzijas valstīs. Tajā pašā laikā viņš atzina, ka esošā ekonomiskā situācija pasaulē joprojām ir nenoteikta, kas var ietekmēs patērētāju pārliecību nākamajos gada ceturkšņos.
Kopumā pētījums atklāj, ka vairāk nekā puse pasaules patērētāju (57%) ir pārliecināti, ka 2012.gada pirmais ceturksnis pagājis recesijā. Tiesa, šis vērtējums bijis nedaudz optimistiskāks nekā 2011.gada pēdējā ceturksnī, kad negatīvas tendences pasaules ekonomikā saskatīja 64% aptaujāto.
55% patērētāju pasaulē savu finansiālo stāvokli nākamajos 12 mēnešus vērtē kā izcilus vai labus, kas ir nedaudz vairāk nekā 2011.gada pēdējā ceturksnī, kad šādu vērtējumu sniedza 52% aptaujāto.
Pētījums atklāj, ka šogad visstraujāk patērētāju optimisms ir audzis Taivānā - par 13 punktiem, Čīlē - par 11, ASV un Venecuēlā - par deviņiem, Malaizijā, Dānijā, Igaunijā, Lielbritānijā un Peru - par sešiem indeksa punktiem.
Visoptimistiskāk vērtēts Indijas tirgus, kur patērētāju pārliecība augusi līdz 123 indeksa punktiem, tai seko Saūda Arābija ar 119 punktiem, Indonēzija un Filipīnas ar 118. Vispesimistiskākā valsts bijusi Ungārija - ar 32 indeksa punktiem, tai seko Grieķija ar 37 punktiem un Portugāle ar 39 punktiem.
ASV patērētāju pārliecība šogad augusi par deviņiem punktiem, sasniedzot augstāko novērtējumu - 92 indeksa punktus - kopš recesijas sākuma. Tajā pašā laikā Ķīnas patērētāju pārliecība šogad ir augusi par diviem punktiem, sasniedzot 110 indeksa punktus, kas ir augstākais novērtējums kopš 2005.gada kad "Nielsen" sāka veikt globālo pētījumu.
LETA Nozare.lv