Pētījums: gandrīz visi piena lietotāji pērk Latvijā ražotu pienu
Gandrīz visi piena lietotāji pērk Latvijā ražotu pienu, liecina Latvijas lielākā piena pārstrādātāja "Rīgas piena kombināta" zīmola "Mana saime" piena paradumu pētījums.
Pētījums atklāj, ka pienu caurmērā vairāk lieto ārpus Rīgas dzīvojošie – gandrīz divas trešdaļas cilvēku lieto vismaz 2–6 glāzes piena nedēļā, bet Rīgā tā dara nedaudz vairāk par pusi iedzīvotāju. Interesanti, ka piena lietošanā nav būtisku atšķirību dažādās vecuma grupās. Jāatzīmē tikai, ka jaunieši vecumā līdz 19 gadiem lieto teju visvairāk piena, bet cilvēki vecumā no 20 līdz 29 gadiem savukārt lieto vismazāk piena. Visvairāk pienu ikdienā lieto cilvēki ar augstākajiem ienākumiem (virs 600 latiem) – vairāk nekā divas trešdaļas cilvēku lieto vismaz 2–6 glāzes piena nedēļā. Salīdzinājumam cilvēkiem ar ienākumiem līdz 150 latiem šis skaitlis ir 55%.
Pētījums parāda, ka gandrīz divām trešdaļām (70%) Latvijas piena lietotāju ir svarīga piena ražošanas valsts un šis faktors ir nedaudz svarīgāks sievietēm kā vīriešiem (73% pret 67%). Vismazāk piena ražošanas valsts interesē cilvēkus ar ienākumiem līdz 150 latiem (63%), bet citās ienākumu grupās būtisku atšķirību nav. Jāatzīmē arī, ka latviešu valodā runājošajiem cilvēkiem piena ražošanas valsts ir daudz svarīgāka nekā krievu vai citā valodā runājošajiem piena cienītājiem (77% pret 59%).
Saskaņā ar piena paradumu pētījuma datiem gandrīz visi (96%) piena lietotāji pērk Latvijā ražotu pienu, bet trešdaļa (32%) pērk arī Lietuvā ražoto pienu. Igaunijā ražotais piens izpelnījies 17% lietotāju uzticību, bet citu Eiropas Savienības valstu pienu pirkuši tikai 5% Latvijas piena lietotāju. Latvijas pienam visuzticīgākie ir jaunieši vecumā līdz 19 gadiem – visi (100%!) teikuši, ka pērk Latvijā ražotu pienu un būtiski mazāk lieto Lietuvā un Igaunijā ražotos produktus. Latvijas pienu iecienījuši cilvēki ar visdažādākajiem ienākumu līmeņiem, bet Lietuvas pienu vismazāk pērk iedzīvotāji ar augstākiem ienākumiem – 27% ar ienākumiem no 400 līdz 600 latiem un 21% ar ienākumiem virs 600 latiem, pretēji, piemēram, 42% piena lietotāju ar rocību no 151 līdz 250 latiem mēnesī. Gan latviešu, gan krievu un citās valodās runājošie cilvēki vienlīdz lielā mērā izvēlas Latvijā ražoto pienu (96%), bet krievu un citās valodās runājošie vairāk nesmādē arī Lietuvas ražojumus (40% pret 27% latviešu) un Igaunijas pienu (24% pret 13% latviešu).
Aptuveni puse (47%) Latvijas iedzīvotāju pienu lieto tīrā veidā un dzer vienu pašu, kā arī tikpat cilvēku to pievieno kafijai. Aptuveni trešdaļa (37%) piena baudītāju to lieto kā deserta sastāvdaļu, bet desmitā daļa (11%) Latvijas piena lietotāju to pievieno tējai. Turklāt jāatzīmē, ka gan kafijai, gan tējai pienu vairāk pievieno sievietes nekā vīrieši, proti, 55% pret 39% kafijai un 15% pret 7% tējai. Tīrā veidā pienu visvairāk dzer jaunieši vecumā līdz 19 gadiem (63%).
"Manas saimes" piena paradumu pētījums parāda, ka piens šķiet daudz populārāks produkts ēdienu gatavošanā latviešu valodā runājošo cilvēku vidū. Ja tīrā veidā pienu dzer aptuveni vienāds daudzums latviešu un citā valodā runājošu cilvēku, tad gan ceptu, gan vārītu ēdienu gatavošanā latviešu valodā runājošie pienu lieto daudz vairāk (47% pret 40% ceptiem ēdieniem un 42% pret 26% vārītiem ēdieniem).
"Rīgas piena kombināta" zīmola "Mana saime" piena paradumu pētījums veikts aprīļa vidū. Pētījumā piedalījušies vairāk nekā tūkstoš cilvēku.